Cykl zarządzania wartością IT dla przedsiębiorstwa
Main Article Content
Abstract
Celem artykułu jest zaprezentowanie autorskiej klasyfikacji podstawowych generatorów wartości IT dla przedsiębiorstwa, oraz opracowanej na ich podstawie koncepcji cyklu zarządzania wartością IT dla przedsiębiorstwa. Zdefiniowane zostały podstawowe etapy zarządzania, zależności między tymi etapami oraz zakres działań w poszczególnych etapach. W swoich rozważaniach autor wykorzystał w szczególności koncepcje teoretyczne, standardy i dobre praktyki rynkowe z zakresu zarządzania usługami IT oraz zarządzania portfelem inwestycji.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Copeland, T., Koller, T., Murrin, J., Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm, WIG-PRESS, Warszawa 1997.
3. Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G., Współczesna ekonomika usług, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 32.
4. Herman A., Enterprise Value Creation in the Global Service Economy, [w:] Introduction to Service Engineering, Salvendy G., Karwowski W. (eds.), John Wiley & Sons, London 2010, p. 100.
5. ITIL Service Strategy, The Office of Government Commerce, The Stationery Office, London 2007.
6. Lange O., Ekonomia polityczna, tom I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978, s. 19.
7. Orzechowski R., Migracja wartości IT: od produktów do usług, [w:] Migracja wartości w globalnej gospodarce, Szablewski A. (red.), Difin, Warszawa 2009.
8. Sampson S.E., A Unified Service Theory [w:] Introduction to Service Engineering, Salvendy G., Karwowski W. (eds.), John Wiley& Sons, London 2010, pp. 35-36.
9. Szablewski A., Źródła i pomiary wartości firmy, [w:] Wycena i zarządzanie wartością firmy, Szablewski, A., Tuzimek, R. (red.), Poltext, Warszawa 2004.
10. Wolak R., Kalafatis S., Harris P., An Investigation Into Four Characteristics of Services, “Journal of Empirical Generalisations in Marketing Science”, 1998, Vol. 3, , pp. 24-27.