The use of coaching in the enterprise - opportunities and threats
Main Article Content
Abstract
The aim of the article is analysis of coaching activities in organisation. Three types of such activities are distinguished: executive coaching, external coaching and coaching style of management. Specific aspects of each of these activities have been described together with the accompanying opportunities and threats. The author has discussed the conditions which should be met in order to effectively support professional development of employees.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
efektywnych zespołów, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Blanchard K., Ridge G. [2010], Jak zwyciężać w pracy. Przywództwo wyższego stopnia w praktyce,
Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Bobrowska-Drozda Ł. [2009], Zawieranie kontraktu coachingowego, w: Coaching. Teoria, praktyka,
studia przypadków, Sidor-Rządkowska M. (red.), Warszawa, Wolters Kluwer.
4. Chojnowski T. [2012], Coaching w biznesie: niebezpieczne dryfowanie czy idealne narzędzie rozwoju?
Debata z udziałem m. in.: Krzysztofa Ksita, Joanny Michałowskiej, Tomasza Skudlika, Romana
Stolarskiego i Roberta Źelewskiego, „Personel Plus”, marzec.
5. Coutu D., Kauffman C. [2009], What can coaches do for you?, HBR Research Report, „Harvard
Business Review”, No. 1.
6. Marciniak Ł.T. [2009], Pojęcie i odmiany coachingu, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków,
Sidor-Rządkowska M. (red.), Warszawa, Wolters Kluwer.
7. McAdam S. [2011], Coaching kadry kierowniczej. Dopasowanie usług coachingowych do kontekstu
i potrzeb przedsiębiorstwa, Warszawa, Wolters Kluwer.
8. McLeod A. [2008], Mistrz coachingu. Podręcznik dla menedżerów, HR-owców i trenerów, Gliwice,
Wydawnictwo Helion.
9. Parsloe E. [1999], Coaching i mentoring, Warszawa, Wydawnictwo Petit.
10. Passmore J. (red.) [2012], Coaching doskonały, Warszawa, Wydawnictwo MUZA SA.
11. Peltier B. [2005], Psychologia coachingu kadry menedżerskiej. Teoria i zastosowanie, Poznań, Dom
Wydawniczy Rebis.
12. Pocztowski A. [2007], Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa, Polskie Wydawnictwo
Ekonomiczne.
13. Przybylska E. [2015], Budowanie kultury coachingowej, „Personel Plus”, sierpień.
14. Rzycka O. [2010], Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty?, Kraków, Wolters
Kluwer.
15. Santorski J. [2009], Coaching wewnętrznego nastawienia, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków,
Sidor-Rządkowska M. (red.), Warszawa, Wolters Kluwer.
16. Sidor-Rządkowska M. [2011], Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrażanie
i integrowanie z innymi systemami ZZL, Warszawa, Wolters Kluwer.
17. Sidor-Rządkowska M. [2012], Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha,
Warszawa, Wolters Kluwer.
18. Sidor-Rządkowska M. (red.) [2009], Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa,
Wolters Kluwer.
19. Starr J. [2005], Coaching, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
20. Thorpe S., Clifford J. [2004], Podręcznik coachingu – kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów,
Poznań, REBIS.
21. Whitworth L., Kimsey-House K., Kimsey-House H., Sandahl P. [2010], Coaching koaktywny.
Umiejętności wspierające sukces klienta, Warszawa, Wolters Kluwer.
22. Wilson C. [2010], Coaching biznesowy. Praktyczny poradnik dla coachów, menedżerów i specjalistów
HR, Warszawa, Wydawnictwo MT Biznes.