Zastosowanie coachingu w przedsiębiorstwie – szanse i zagrożenia
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł analizuje działania coachingowe w przedsiębiorstwie. Autorka wyróżnia trzy formy takich działań: executive coaching, coaching wewnętrzny oraz coachingowy styl zarządzania. Wskazana została specyfika każdej z tych form wraz z towarzyszącymi jej szansami i zagrożeniami. Scharakteryzowano także warunki, które muszą zostać spełnione, aby coaching autentycznie wspierał rozwój zawodowy osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
efektywnych zespołów, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Blanchard K., Ridge G. [2010], Jak zwyciężać w pracy. Przywództwo wyższego stopnia w praktyce,
Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Bobrowska-Drozda Ł. [2009], Zawieranie kontraktu coachingowego, w: Coaching. Teoria, praktyka,
studia przypadków, Sidor-Rządkowska M. (red.), Warszawa, Wolters Kluwer.
4. Chojnowski T. [2012], Coaching w biznesie: niebezpieczne dryfowanie czy idealne narzędzie rozwoju?
Debata z udziałem m. in.: Krzysztofa Ksita, Joanny Michałowskiej, Tomasza Skudlika, Romana
Stolarskiego i Roberta Źelewskiego, „Personel Plus”, marzec.
5. Coutu D., Kauffman C. [2009], What can coaches do for you?, HBR Research Report, „Harvard
Business Review”, No. 1.
6. Marciniak Ł.T. [2009], Pojęcie i odmiany coachingu, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków,
Sidor-Rządkowska M. (red.), Warszawa, Wolters Kluwer.
7. McAdam S. [2011], Coaching kadry kierowniczej. Dopasowanie usług coachingowych do kontekstu
i potrzeb przedsiębiorstwa, Warszawa, Wolters Kluwer.
8. McLeod A. [2008], Mistrz coachingu. Podręcznik dla menedżerów, HR-owców i trenerów, Gliwice,
Wydawnictwo Helion.
9. Parsloe E. [1999], Coaching i mentoring, Warszawa, Wydawnictwo Petit.
10. Passmore J. (red.) [2012], Coaching doskonały, Warszawa, Wydawnictwo MUZA SA.
11. Peltier B. [2005], Psychologia coachingu kadry menedżerskiej. Teoria i zastosowanie, Poznań, Dom
Wydawniczy Rebis.
12. Pocztowski A. [2007], Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa, Polskie Wydawnictwo
Ekonomiczne.
13. Przybylska E. [2015], Budowanie kultury coachingowej, „Personel Plus”, sierpień.
14. Rzycka O. [2010], Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty?, Kraków, Wolters
Kluwer.
15. Santorski J. [2009], Coaching wewnętrznego nastawienia, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków,
Sidor-Rządkowska M. (red.), Warszawa, Wolters Kluwer.
16. Sidor-Rządkowska M. [2011], Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrażanie
i integrowanie z innymi systemami ZZL, Warszawa, Wolters Kluwer.
17. Sidor-Rządkowska M. [2012], Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha,
Warszawa, Wolters Kluwer.
18. Sidor-Rządkowska M. (red.) [2009], Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa,
Wolters Kluwer.
19. Starr J. [2005], Coaching, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
20. Thorpe S., Clifford J. [2004], Podręcznik coachingu – kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów,
Poznań, REBIS.
21. Whitworth L., Kimsey-House K., Kimsey-House H., Sandahl P. [2010], Coaching koaktywny.
Umiejętności wspierające sukces klienta, Warszawa, Wolters Kluwer.
22. Wilson C. [2010], Coaching biznesowy. Praktyczny poradnik dla coachów, menedżerów i specjalistów
HR, Warszawa, Wydawnictwo MT Biznes.