Institutional determinants of enterprise operation in respect of sustainable development
Main Article Content
Abstract
Institutions are playing an increasingly important role in creating sustainable development policies, both at the macro and micro level. They shape the rules related to the functioning of enterprises, social development and environmental protection. The aim of this article is to analyze the relationship between selected institutional conditions of company operations and the ability of companies to adapt/co-create the requirements of sustainable development and create their business strategies based on the discussed concept. On the basis of the considerations carried out, it should be stated that the process of adapting business to the Agenda 2030 and the set objectives of sustainable development is largely adaptive in nature, adopting the imposed institutional order: international and national. This process is stretched in time and is characterized by different dynamics, depending on the degree of development of socio-economic systems in individual countries and regions and standardization of international standards.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Berbecka J. (2016), Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość a zachowania konsumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 303, Katowice, s. 7-8.
3. Braumberger A. (2019), Lider innowacji? Raport KE ukazuje żenującą prawdę o polskiej gospodarce, 21.06.2019, SpiersWEB, https://spidersweb.pl, dostęp 05.01.2020.
4. Dolińska M. (2010), Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa, s. 26-27.
5. EU (2020), European Innovation Scoreboard, Methodology report, European Commission 2020, EU, https://ec.europa.eu, dostęp 05.03.2021.
6. GUS (2021), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce 2017-2019, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, dostęp 04.03.2021.
7. Grzelak M., Liedel K. (2012), Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Zagrożenia i wyzwania dla Polski – zarys problemu, „Bezpieczeństwa Narodowe”, nr 22, II/2012, s. 126.
8. Grzesik A. (2019), 4 niezwykle ważne etapy w rozwoju Twojej firmy, strona internetowa Adam Grzesik, https://adamgrzesik.pl, dostęp 02.11.2019.
9. Internet World Stats (2019), World Internet Users and 2019 Population Stats, www.internetworldstats.com, dostęp 02.01.2020.
10. Iwański T. (2017), Przemysł 4.0 i wszystko jasne, „Napędy i sterowanie”, nr 1, Racibórz, s. 22-23.
11. Kowalkowska J. (2016), Jak bardzo inteligentna może być fabryka?, Astor, https://www.astor.com.pl, dostęp 10.11.2019.
12. Kupper D. (2019), Embracing Industry 4.0 and Rediscovering Growth, https://www.bcg.com/pl, dostęp 11.11.2019.
13. Kwiecińska M. (2016), Wybrane metody analizy strategicznej otoczenia w planowaniu operacji reagowania kryzysowego – ujęcie teoretyczne, „Obronność”. Zeszyty naukowe 2(18), s. 108-127, http://cejsh.icm.edu.pl, dostęp 02.11.2019.
14. Lash R. (2020), Być liderem dzięki innowacjom, https://wwwhbrp.pl, dostęp 05.01.2020.
15. Lazarowicz A. (2018), Jakie znaczenie dla firmy ma kultura organizacyjna?, „Poradnik Przedsiębiorcy”, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl, dostęp 05.01.2020.
16. Matusiak K., Guliński J. (red.) (2010), Rekomendacje zmian w polskim systemie transferu technologii i komercjalizacji wiedzy, Warszawa 2010, https://www.parp.gov.pl, dostęp 04.01.2020.
17. Mazur-Wierzbicka E. (2015), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 26, nr 1, s. 101.
18. Mazurek-Kucharska B., Flis R. (2016), Przedsiębiorstwo innowacyjne – stroma droga na szczyt, w: B. Mazurek-Kucharska, M. Dębski (red.), Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem w Polsce. Innowacyjne strategie, narzędzia i wdrożenia, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa, s. 55-57.
19. Nosalska K. (2018), 5 kluczowych obszarów cyfrowej transformacji, https://www.hbrp.pl, dostęp 02.11.2019.
20. Nowak K. (2018), Cloud computing – chmura obliczeniowa, https://www.s-net.pl/blog/2018/03/29, dostęp 11.11.2019.
21. Ostrowska M. (2013), Innowacje w polskich przedsiębiorstwach – bariery, korzyści oraz źródła finansowania, w: J. Czerniak (red. nauk.), Innowacyjność w polskiej i światowej gospodarce, Koło Naukowe Ekonomistów Wydziału Ekonomicznego, UMCS, Lublin.
22. Piątek Z. (2018), Od Industry 4.0 do Smart Factory: technologie i zmiany organizacyjne, strona internetowa Przemysl-40, http://przemysl-40.pl, dostęp 10.11.2019.
23. Prajsnar P. (2015), Internet rzeczy? To nie to, co myślisz…, https://www.forbes.pl, dostęp 11.11.2019.
24. PWC (2019), Przemysł 4.0, czyli wyzwania współczesnej produkcji, https://www.pwc.pl, s. 36-43, dostęp 02.11.2019.
25. Rudawska J. (2017), Bariery działalności innowacyjnej w sektorze przedsiębiorstw. Studium przypadku, „Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce – teoria i praktyka” nr 1, s. 77.
26. Siemens (2017), Od industry 4.0 do smart factory. Poradnik menedżera i inżyniera, strona internetowa Siemens, https://publikacje.siemens-info.com, dostęp 10.11.2019.
27. Sikora J., Uziębło A. (2013), Innowacja w przedsiębiorstwie – próba zdefiniowania, „Zarządzanie i Finanse”, nr 2, s. 351.
28. Tabakow M., Korczak J., Franczyk B. (2014), Big data – definicje, wyzwania i technologie informatyczne, „Informatyka ekonomiczna”, nr 1(31), s. 141.
29. Witkowska A. (2019), Wytwarzanie przyrostowe, strona internetowa DesignNews, http://www.designnews.pl/, dostęp 11.11.2019.
30. Włodarczyk R. (2017), Działalność innowacyjna polskich przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie, Nr 25, t. 2, s. 117.