The value-based paradigm and economization of company strategy and business models
Main Article Content
Abstrakt
The business processes’ constantly increasing dynamic occurred in companies forces them not only to create their new business models and strategies, but first of all to achieve appropriate profits. The aim of this paper is to discuss the role of business models strategy and economization, using the value-based paradigm. The author argues that currently designed business models and strategies should generate defined measurable financial results, at every stage of their implementation suitable to program them. Therefore, the application of such business models and strategies enables for an enterprise’s value increasing at its business development every stage.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
2. Copeland T., Koller T., Murrin J. [1994], Valuation. Measuring and Managing the Value of Companies, McKinsey and Company.
3. Cyfert S., Krzakiewicz K. [2011], Wykorzystanie koncepcji modeli biznesu w zasobowej teorii firmy, w: Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, R. Krupski (ed.), Wałbrzych, Prace Naukowe WWSZiP.
4. de Wit B., Meyer R. [2007], Synteza strategii, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
5. Falencikowski T., Nogalski B. [2011], Model biznesu w perspektywie zasobowej, Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, R. Krupski (ed.), Wałbrzych, Prace naukowe WWSZiP.
6. Hatch M.J. [2002], Teoria organizacji, Warszawa, PWN.
7. Jabłoński A. [2012], Badania modeli biznesu kreujących wartość, w: Metody badań strategicznego, R. Krupski (ed.), Wałbrzych, Prace Naukowe WWSZiP.
8. Jabłoński A. [2008], Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Tworzenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa opartej na jakości i kryteriach ekologicznych, Dąbrowa Górnicza, Wydawnictwo WSB w Dąbrowie Górniczej, 2008.
9. Jaki A. [2012], Mechanizmy procesu zarządzania wartością przedsiębiorstwa, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
10. Jaki A. [2011], Orientacja na wartość w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Przegląd Organizacji, nr 9.
11. Jamali D. [2005], Changing management paradigms: implications for educational institutions, Journalof Management Development, Vol. 24, No. 2.
12. Johnson M.W., Christensen C.M., Kagerman H. [2008], Reinventing Your Business Model, in: Harward Business Review, 89, No. 12.
13. Johnson M.W. [2010], Seizing the White Space, Boston, Harvard Business Press. p. 22,
14. Kowalczewski K. [2008], Wybrane aspekty metodologii nauk o zarządzaniu, w: Współczesne paradygmatynauk o zarządzaniu, W. Kowalczewski (ed.), Warszawa, Difin.
15. Koźmiński A.K. [2004], Zarządzanie w warunkach niepewności, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
16. Kuhn T.S. [1985], Dwa bieguny: Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, Warszawa, PIW.
17. Kuhn T.S. [2009], Struktura rewolucji naukowych, Warszawa, Aletheia.
18. Liedtka J.M. [1998], Strategic thinking; can it be taught?, Long Range Planning, No. 31.
19. Neely A., Delbridge R. [2007], Effective Business Models: What Do They Mean for Whitehall, www.national-school.gov.uk/sunningdaleiinstitute, dostęp 14/08/2014.
20. Niemczyk J., Drzewiecki J. [2006], Modele biznesowe w zarządzaniu strategicznym, Współczesne Zarządzanie, No. 4.
21. Niemczyk J. [2010], Modele biznesowe, w: Zarządzanie. Kanony i trendy, M. Morawski, J. Niemczyk,K. Perechuda, E. Stańczyk-Hugiet (eds), Warszawa, C.H. Beck.
22. Nogalski B. [2009], Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, MBA, No. 2.
23. Obłój K. [2007], O zarządzaniu refleksyjnie, Warszawa, MT Biznes.
24. Osterwalder A., Pigneur Y. [2002], An e-Business Model Ontology for Modeling e-Business, 15th Blend Electronic Commerce Conference e-Reality, Constructing the e-Economy, Slovenia, 17-19 June.
25. Rappaport A. [1998], Creating Shareholder Value: A guide for managers and investors, New York, The Free Press.
26. Rokita J. [2005], Zarządzanie strategiczne, tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
27. Steward G.B. [1991], The Quest for Value. The EVA TM Management Guide, New York, Harper Business.
28. Sudoł S. [2014], Podstawowe problemy metodologiczne nauk o zarządzaniu, Organizacjai Kierowanie, No. 1.
29. Sułkowski Ł. [2012], Epistemologia i metodologia zarządzania, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
30. Suszyński C. [2013], O ekonomizacji strategii przedsiębiorstwa i zarządzania strategicznego, w: Zarządzanie strategiczne, Quo vadis?, R. Krupski (ed.), Prace Naukowe WWSZiP, T. 22.
31. Weick K.E. [1979], The Social Psychology of Organizing, Reading, Addison-Wesley.