Cykl życia wartości przedsiębiorstw wobec kondycji modelu biznesu
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł przedstawia zagadnienie cyklu życia wartości przedsiębiorstwa w kontekście kondycji modelu biznesu oraz inne czynniki mające wpływ na wartość przedsiębiorstwa. Autorzy zwracają uwagę na atrybuty modeli biznesu we wczesnych i dojrzałych fazach rozwoju przedsiębiorstwa, opisują zagadnienie migracji wartości oraz migracji interesariuszy w aspekcie cech modelu biznesu. Omawiają determinanty wpływające na stałą zdolność modelu biznesu do kreacji wartości, eksponując ontologiczny charakter modelu biznesu na tle przedsiębiorstwa.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
2. Casadesus-Masanell R., Ricart J.E., From Strategy to Business Models and onto Tactics, “Long Range Planning”, 2010, No. 43, p. 195.
3. Falencikowski T., Spójność modeli biznesu, koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa 2013, s. 96.
4. Jabłoński A., Migracja interesariuszy a wartość przedsiębiorstwa, „Problemy jakości”, 2011, nr 1, s. 9.
5. Jabłoński A., Modele zrównoważonego biznesu w budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Difin, Warszawa 2013, s. 248-249.
6. Jabłoński M., Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa 2013, s. 27, 411-417.
7. Karpacz J., Determinanty odnowy strategicznej potencjału małych i średnich przedsiębiorstw. Aspekty teoretyczne i wyniki badań empirycznych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011, s. 36-37.
8. Niemczyk J., Sposoby ochrony modeli biznesu, [w:] Strategiczne uwarunkowania działania współczesnych przedsiębiorstw, T. Falencikowski, J. Dworak (red.), Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Tom 13, Warszawa 2011, s. 108.
9. Onetti A., Zucchella A., Jones M.V., McDougall-Covin P.P., Internationalization, innovation and entrepreneurship: business models for new technology-based firms, “Journal of Management Government”, 2012, pp. 345-356.
10. Osterwalder A., The business model ontology a proposition in a design science approach, praca doktorska, University of Lausanne, 2004, p. 41.
11. Rappaport A., Wartość dla akcjonariuszy, Wig-Press, Warszawa 1999, s. 78.
12. Siudak D., Pomiar procesów migracji wartości przedsiębiorstw na polskim rynku kapitałowym, C.H. Beck, Warszawa 2013, s. 38-39.
13. Slywotzky A.J., Value Migration. How to Think Several Moves Ahead of the Competition, Harvard Business School Press, Boston, Masachusetts 1996, p. 21.
14. Stańczyk-Hugiet E.I., Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013, s. 35.
15. Szczepankowski P., Determinanty wartości rynkowej spółek kapitałowych wczesnej fazy rozwoju, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa 2013, s. 160-161.
16. Teece D.J., Business Models, Business Strategy and Innovation, “Long Range Planning”, 2010, No. 43, p. 173.
17. Tuzimek R., Decyzje finansowe w spółkach giełdowych a wartość akcji, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013, s. 14 i 351.
18. Wirtz B.W., Business model management. Design – Instrumente – Erfolgsfaktoren von Geschaftsmodellen, Gabler Verlag Springer Fachmedien, Wiesbaden GmbH 2011, s. 11.