Metaverse – nadmierny szum czy nowe szanse dla biznesu? (Cz. 2)
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu (cz. 2) jest analiza metaverse z perspektywy kluczowych wyzwań dla regulacji. W dalszym ciągu analiza dotyczy kwestii, jakie to rodzi szanse i zagrożenia dla biznesu. Celem badań jest wskazanie kierunków rozwoju lub wykładni regulacji prawnych zwłaszcza dla zdecentralizowanych metaverse i ich wpływu na biznes (np. ochronę danych oraz własności intelektualnej i przemysłowej, blockchain i tokenizację NFT, kooperację i konkurencję), a także dla scentralizowanych metaverse (np. ochronę konkurencji i konsumenta). Metody badawcze – to przegląd literatury, prawa i orzecznictwa, z uwzględnieniem ekonomicznej analizy prawa.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Ahmad I., Corovic T. [2022], Privacy in a Parallel Digital Universe: The Metaverse, Data Protection Report, January 25, https://www.dataprotectionreport.com/2022/01/privacy-in-a-par-allel-digital-universe-the-metaverse/ (data dostępu: 1.06.2023).
Bushell Ch. [2022], The Impact of Metaverse on Branding and Marketing – A Study of How Individuals and Celebrities Use Metaverse as a Brand Extension, and the Implications for Marketing, June 23, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4144688 (data dostępu: 1.06.2023).
Das P. [2022], Your Ownership of Metaverse land is not Legal under Property Law: Here’s Why, IndustryWired, April 29, https://industrywired.com/your-ownership-of-metaverse-land-is-not-legal-under-property-law-heres-why/ (data dostępu: 1.06.2023).
FT [2022], Financial services and augmented reality, Financial Times, July 4, https://www.ft.com/content/9fd75817-1ee1-4a44-8d77-bc26a5747aed (data dostępu: 1.06.2023).
Gordon M. [2022], Meta hits back against U. S. regulators who say it’s creating a VR monopoly, For-tune, October 14, https://fortune.com/2022/10/14/meta-hits-back-against-us-regulators-cre-ating-vr-monopoly-within-unlimited-supernatural/ (data dostępu: 1.06.2023).
Hunter T. [2022], Surveillance will follow us into ‘the metaverse,’ and our bodies could be its new data source, The Washington Post, January 13, https://www.washingtonpost.com/technol-ogy/2022/01/13/privacy-vr-metaverse/ (data dostępu: 1.06.2023).
Mackenzie R., Westrup M., Mantine M.A. [2022], Managing antitrust & competition risk, Reed
Smith, 1 August, https://www.reedsmith.com/en/perspectives/metaverse/2022/08/managing-antitrust-and-competition-risk (data dostępu: 1.06.2023)
Megale L. [2022], (Meta) verse as the next escaper form competition public enforcement, „Market and Competition Law Review”, vol. 6(2), s. 15–50, https://betteregulation.lumsa.it/metaverse-next-escaper-form-competition-public-enforcement-luca-megale (data dostępu: 1.06.2023).
Petrosyan G. [2022], Antitrust Enforcers Enter the Metaverse, Constantine Cannon, March 17, https://constantinecannon.com/antitrust-group/antitrust-today-blog/antitrust-enforcers-enter-the-metaverse/ (data dostępu: 1.06.2023).
Preimesberger Ch. J. [2022], Metaverse vs. data privacy: A clash of the titans? Venture Beat, January 28, https://venturebeat.com/2022/01/28/metaverse-vs-data-privacy-a-clash-of-the-titans/(data dostępu: 1.06.2023).
Rosehill D., CrauthersR. S.[2022], Antitrust: Into the Metaverse, Wilson Sonsini, March 18, https://www.wsgr.com/en/insights/antitrust-into-the-metaverse.html (data dostępu: 1.06.2023).
Rosenberg L. B. [2022], Regulating the Metaverse, a Blueprint for the Future, Springer Link, August 26, https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-15546-8_23 (data dostępu: 1.06.2023).
Rosita Cagnina M., Poian M. [2008], How to Compete in the Metaverse: The Business Models in Second Life, U of Udine Economics Working Paper No. 01–2007, Jan 31, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1088779 (data dostępu: 1.06.2023).
Xiao B. [2022], Copyright law and non-fungible tokens: experience from China, „International Journal of Law and Information Technology”, vol. 30(4), https://academic.oup.com/ijlit/article/30/4/444/7076730? searchresult=1 (data dostępu: 1.06.2023).
Schickler J. [2022], EU Antitrust Officials Are Worried About Competition in the Metaverse, Coin Desk, October 19, https://www.coindesk.com/policy/2022/10/19/eu-antitrust-officials-are-worried-about-competition-in-the-metaverse/ (data dostępu: 1.06.2023).
Szambelan T. [2023], Sprawa naruszenia praw do znaku luksusowej marki Hermès w Metaverse nabiera rozpędu, Kochański&Partners, 9 stycznia, https://www.kochanski.pl/sprawa-n-aruszenia-praw-do-znaku-luksusowej-marki-hermes-w-metaverse-nabiera-rozpedu/ (data dostępu: 1.06.2023).
Uberti D. [2022], Come the Metaverse, Can Privacy Exist? https://www.wsj.com/articles/come-the-metaverse-can-privacy-exist-11641292206 (data dostępu: 1.06.2023).
Whittaker R. [2022], A pivotal judgment on NFTs in the UK? Osbourne v (1) Persons Unknown and (2) Ozone Networks Inc., June 22, https://www.scl.org/articles/12631-a-pivotal-judgment-on-nfts-in-the-uk-osbourne-v-1-persons-unknown-and-2-ozone-networks-inc (data dostępu: 1.06.2023).