Metaverse – nadmierny szum czy nowe szanse dla biznesu? (cz. 1)
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu (cz.1) jest analiza metaverse z perspektywy kluczowych wyzwań dla regulacji, jak również kwestie szans i zagrożeń dla biznesu. Istnieją różnice poglądów na temat potencjalnych implikacji metaverse na ludzi i biznes. Część badaczy sądzi, że jest to tylko inkrementalny rozwój rozszerzonej (mieszanej) rzeczywistości, trend rozwoju serwisów społecznościowych, gamingu i rozrywki, bez cech przełomowej innowacji. Inni wskazują na jakościowe zmiany środowiska Internetu, już obecnie wpływające na penetrację metaverse przez korporacje i nowe modele biznesowe. Metody badawcze to przegląd literatury, prawa i orzecznictwa, z uwzględnieniem ekonomicznej analizy prawa.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Allen K. (2022). How Will Social Media Platforms Flourish in the Metaverse? https://accelerationeconomy.com/metaverse/how-will-social-media-platforms-flourish-in-the-metaverse/
Anderson J., Rainie L. (2022). The metaverse will not fully emerge in the way today’s advocates hope https://www.pewresearch.org/internet/2022/06/30/the-metaverse-will-not-fully-emerge-inthe-way-todays-advocates-hope/
Arijit A. (2022). Is the Metaverse the Future of Social Media? https://www.internetmarketingschool.co.in/is-the-metaverse-the-future-of-social-media/
ASA (2022). Things can only get Meta: a brief guide to ad regulation in the Metaverse https://www.asa.org.uk/news/things-can-only-get-meta-a-brief-guide-to-ad-regulation-in-the-metaverse.html
Ball M. (2021). Content, Services, and Asset Businesses in the Metaverse https://www.matthewball.vc/all/csametaverse
Ball M. (2021a). Hardware and the Metaverse https://www.matthewball.vc/all/hardwaremetaverse
Ball M. (2022). Metawersum. Jak internet przyszłości zrewolucjonizuje świat i biznes, Warszawa, MTBiznes
Bielczyk N. (2022). What Is Metaverse And How Will It Influence The Economy? https://blog.cryptostars.is/what-is-metaverse-and-how-will-it-influence-the-economy-b83c48cefadb
Breton T. (2022). People, technologies & infrastructure – Europe’s plan to thrive in the metaverse https://www.linkedin.com/pulse/people-technologies-infrastructure-europes-plan-thrivethierry-breton/
Brophy A. (2022). A Gen Zer’s view of the future of social media and the metaverse https://www.prdaily.com/a-gen-zers-view-of-the-future-of-social-media-and-the-metaverse/Chonan U. W. (2022). Metaverse or Metacurse? https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4038770
Clark S. (2022). How Regulations Will Affect the Metaverse https://www.reworked.co/digital-workplace/how-regulations-will-affect-the-metaverse/
Coillet-Matillon P. (2022). What regulation for the metaverse? https://incyber.fr/en/what-regulation-for-the-metaverse/
Cristea M. (2022). Marketing, social media and branding in the Metaverse era with expert Zoe Marais https://business-review.eu/business/media-marketing/marketing-social-media-and-brandingin-the-metaverse-era-with-expert-zoe-marais-235743
D`Anastasio C. (2022). Venture Capitalist Matthew Ball’s Guide to the Metaverse https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2022–07–15/venture-capitalist-matthew-ball-has-writtena-new-book-about-the-metaverse FT (2022). The Metaverse by Matthew Ball – a glimpse of the future https://www.ft.com/content/2258dda9‑af91-46ba-b56b-08c790f1d47b
Dataprivacymanager (2021). What is the future of your Privacy in METAverse https://dataprivacymanager.net/what-is-the-future-of-your-privacy-in-facebook-metaverse/
Duijzer G. (2021). Ochrona tożsamości w świecie cyfrowym. Tożsamość suwerenna a nieruchomości https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/real-estate0/articles/ochrona-tozsamosci-w-swieciecyfrowym.html
EP (2022). Metaverse. Opportunities, risks and policy implications www.europarl.europa.eu
ESC (2021). Metaverse or metacurse? https://ecs.co.uk/resources/metaverse-or-metacurse/
Floridi L. (2022). Metaverse: A Matter of eXperience https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4121411
Gadhiya P. (2022). Social Media & Metaverse https://blog.cryptostars.is/social-media-metaversed7c07e2a7446
Giannopoulou A., Wang F. (2021). Self-sovereign identity Internet Policy Review. Journal of Internet Regulation 10 (2) https://policyreview.info/glossary/self-sovereign-identity
Gleisslutz (2022). Medienrechtliche Regulierung von Metaverse-Plattformen https://www.gleisslutz.com/de/aktuelles/know-how/Medienrechtliche_Regulierung_Metaverse-Plattformen.html
Haas E. (2022). Book Review: The Metaverse and How it will Revolutionize Everything by MatthewBall https://www.sps.nyu.edu/homepage/metaverse/metaverse-blog/book-review-the-metaverse-and-how-it-will-revolutionize-everything-by-matthew-ball.html
Hollowell A. (2022). Why the metaverse must be open but regulated https://venturebeat.com/2022/01/26/why-the-metaverse-must-be-open-but-regulated/
Judge E. F., Brown T. E. (2017). Pokémorials: Placing Norms in Augmented Reality https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3088660
Kasiyanto S., Kilinc M. R. (2022). The Legal Conundrums of the Metaverse Journal of Central Banking, Law&Institutions, 1 (2) https://jcli-bi.org/index.php/jcli/article/view/25
Laxminarayanan G. (2022). Decoding the Metaverse Through the Data Analytics Lens https://www.spiceworks.com/tech/data-management/guest-article/decoding-the-metaverse-throughthe-data-analytics-lens/
LedgerInsights (2022). Will the metaverse’s impact on digital marketing be equivalent to social media? https://www.ledgerinsights.com/metaverse-digital-marketing-channel/
Liu I. (2022). Is the metaverse above the law? https://www.deacons.com/2022/06/07/is-the-metaverse-above-the-law/
Marr B. (2022). The Future Of Social Media In The Metaverse https://www.forbes.com/sites/tanotofoundation/2022/11/15/tanoto-foundation-improving-lives-in-asia-for-four-decades/?sh=14cc57974aae
Mondal S. (2022). The Rise Of SocialFi: A Fusion Of Social Media, Web3, And Decentralized Finance https://hackernoon.com/the-rise-of-socialfi-a-fusion-of-social-media-web3‑anddecentralized-finance
Musically (2022). European Commission hints at plans for metaverse regulation https://musically.com/2022/09/15/european-commission-hints-at-plans-for-metaverse-regulation/
Nortonrosefulbright (2021). The Metaverse: The evolution of a universal digital platform https://www.nortonrosefulbright.com/de-de/wissen/publications/5cd471a1/the-metaverse-the-evolution-of-a-universal-digital-platform
Ondrejka C. (2004). Escaping the Gilded Cage: User Created Content and Building the Metaverse https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=538362
Sas M. (2020). Czym jest suwerenna tożsamość? https://fintek.pl/czym-jest-suwerenna-tozsamosc/
SocialFi (2022). The First Social Trading Aggregator, Social Trading Guild, Social Trading Networkon Web3 https://socialfi.ai/
Sotatek (2022). Can SocialFi be The Social Network of the Future? https://www.sotatek.com/cansocialfi-be-the-social-network-of-the-future/
Stefan M. (2022). The Future Of Social Media In The Metaverse https://nftnewstoday.com/2022/09/05/the-future-of-social-media-in-the-metaverse/
Szpringer W. (2022). Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja Warszawa, Poltext
Takagi K. (2021). Metaverse: Alternate Reality is the Next Big Thing After Social Networking https://japan-forward.com/metaverse-alternate-reality-is-the-next-big-thing-after-social-networking/?gsearch=click&gclid=CjwKCAiAzKqdBhAnEiwAePEjkjhYAsD0UA-w7AGWkmemErHRpRHZkQ5eCymv8YTZhGIkKBkRpQlEmRoCmzwQAvD_BwE
Takyar A. (2022). Metaverse and Social Media https://www.leewayhertz.com/metaverse-andsocial-media/
Vanas D. (2022). The Metaverse Wars: What is the Future of Social Media? https://www.entrepreneur.com/science-technology/the-metaverse-wars-what-is-the-future-of-social-media/423293
Verma S. (2022). What Laws Govern the Metaverse? https://www.blockchain-council.org/metaverse/what-laws-govern-the-metaverse/
Wenzel Bulst F., De Vinck S. (2022). DG COMP | Understanding the metaverse – a competition perspective https://eaccny.com/news/chapternews/dg-comp-understanding-the-metaverse-acompetition-perspective/
WirtualneMedia (2022). Microsoft ogłasza budowę własnego metaverse https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/microsoft-metaverse-mesh-for-teams-ar-vr XR (2021). Who Will Govern the Metaverse? (No, It Won’t Be Facebook) https://www.xrtoday.com/virtual-reality/who-will-govern-the-metaverse-no-it-wont-be-facebook/