Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule zarysowano społeczno-historyczne uwarunkowania, które doprowadziły do powstania i rozkwitu nowego nurtu badań nad niepełnosprawnością – Disability Studies oraz popularyzacji społecznej definicji niepełnosprawności, na której opiera się KPON. Główną część tekstu poświęcono krytycznej analizie wdrażania art. 24 KPON w polskich szkołach wyższych z perspektywy obowiązujących aktów prawnych oraz stosowania mechanizmu racjonalnych usprawnień. Przedstawiono dane statystyczne na temat studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami oraz zaprezentowano główne wnioski z raportów tematycznych, autorstwa Rzecznika Praw Obywatelskich oraz środowisk osób z niepełnosprawnościami. W ostatniej części artykułu omówiono wątek niepełnosprawności w świetle procesu tworzenia Ustawy 2.0 wraz ze studium przypadku poprawki nr 47.

Słowa kluczowe

niepełnosprawność Disability Studies Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych KPON Ustawa 2.0 szkolnictwo wyższe Disability Studies KPON disability Convention on the Rights of Persons with Disabilities CRPD reasonable accommodation higher education Law on Higher Education 2.0

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wróblewska, A. . (2018) „Dostępność polskich uczelni: wdrażanie art. 24 Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych (KPON) w obszarze szkolnictwa wyższego”, Studia z Polityki Publicznej, 5(4(20), s. 45–65. doi: 10.33119/KSzPP.2018.4.3.

Referencje

Read More