Treść głównego artykułu

Abstrakt

Przedmiotem analizy jest koncepcja trenerów wewnętrznych w służbie cywilnej (urzędach administracji rządowej). Za trenera wewnętrznego uznaje się pracownika służby cywilnej, który poza swoimi podstawowymi obowiązkami uczy innych pracowników z zakresu, w którym się specjalizuje. W badaniu wykorzystano perspektywę zarządzania wiedzą i zarządzania zasobami ludzkimi. Głównym punktem odniesienia jest model AMO, który określa warunki skuteczności zarządzania ludźmi. Zgodnie z nim, skuteczni pracownicy (w tym przypadku trenerzy wewnętrzni) są zdolni (tj. przygotowani do swojej roli), zmotywowani (wewnętrznie lub zewnętrznie) oraz wspierani przez organizację. W artykule przedstawiono działania, jakie może podjąć administracja w każdym z tych zakresów. Zanalizowano również wady i zalety idei trenerów wewnętrznych, a także odniesiono się do kryteriów ich sukcesu. Na tym tle przedstawione zostało studium przypadku – działanie grupy trenerów wewnętrznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Słowa kluczowe

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów model AMO motywacja służba cywilna trener wewnętrzny zarządzanie wiedzą zarządzanie zasobami ludzkimi Chancellery of the Prime Minister AMO model, motivation civil service internal trainer knowledge management human resources management

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Świetlikowski, Łukasz . (2019) „Trenerzy wewnętrzni w służbie cywilnej. Warunki skuteczności w świetle modelu AMO (zdolności, motywacji, możliwości działania)”, Studia z Polityki Publicznej, 6(1(21), s. 75–86. doi: 10.33119/KSzPP.2019.1.4.

Metrics

Referencje

  1. Capiga, M. (2014). Trenerzy wewnętrzni, w: Lendzion B., Olejniczak K., Rok J. (red.), Jak wzmacniać organizacyjne uczenie się w administracji rządowej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
  2. KPRM (20120a). Polityka szkoleniowa w służbie cywilnej. Warszawa.
  3. KPRM (20120b). Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, materiały ze szkolenia organizowanego w ramach Planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2012 r.
  4. KPRM (2018). Sprawozdanie Szefa Służby Cywilnej o stanie służby cywilnej i realizacji zadań tej służby w 2017 roku. Warszawa.
  5. Ławrynowicz, M. (2014). Poszukiwanie efektów ZZL – refleksja nad głównymi nurtami badawczymi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4.
  6. Mazur, S., Płoszaj, A. (red.) (2013). Zarządzanie wiedzą w organizacjach publicznych. Doświadczenia międzynarodowe. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
  7. Mroczka, K. (2013). System szkoleń wewnętrznych – doświadczenia Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej.
  8. Ocena i rozwój członków korpusu służby cywilnej, Sidor-Rządkowska M. (red.). Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer.
  9. OECD (2017). Fostering Innovation in the Public Sector. Paris: OECD.
  10. Rudawska, A. (2015). System nagród jako mechanizm wspierający wewnątrzorganizacyjne dzielenie się wiedzą. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 39(4).
  11. Olejniczak, K., Płoszaj, A., Rok, J. (2012). Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą – przegląd koncepcji, w: Olejniczak, K. (red.). Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
  12. Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  13. Zieliński, W. (2010). Kierunki zmian systemu zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 6.
  14. Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. Dz. U. 2018, poz. 1559.
  15. Zarządzenie nr 3/2015 Dyrektora Generalnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi z dnia 4 lutego 2015 r. w sprawie realizacji projektu trenerzy wewnętrzni w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi.
  16. Regulamin służby przygotowawczej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, stanowiący załącznik nr 2 do procedury B4.1.5 Oceny pracownicze.
  17. http://ksap.gov.pl/ksap/aktualnosci/rekrutacja-do-akademii-zarzadzania-w-administracji-publicznej, dostęp: luty 2019
  18. http://ksap.gov.pl/ksap/aktualnosci/trainer-educator-training-course-pierwszy-warsztat-szkoleniowy i http://ksap.gov.pl/ksap/aktualnosci/warsztatszkoleniowy-dla-trenerow-edukatorow-0, dostęp: luty 2019
  19. http://ksap.gov.pl/ksap/programy-i-projekty/trenerzy-edukatorzy-erasmus, dostęp: luty 2019