Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przedmiotem analizy jest koncepcja trenerów wewnętrznych w służbie cywilnej (urzędach administracji rządowej). Za trenera wewnętrznego uznaje się pracownika służby cywilnej, który poza swoimi podstawowymi obowiązkami uczy innych pracowników z zakresu, w którym się specjalizuje. W badaniu wykorzystano perspektywę zarządzania wiedzą i zarządzania zasobami ludzkimi. Głównym punktem odniesienia jest model AMO, który określa warunki skuteczności zarządzania ludźmi. Zgodnie z nim, skuteczni pracownicy (w tym przypadku trenerzy wewnętrzni) są zdolni (tj. przygotowani do swojej roli), zmotywowani (wewnętrznie lub zewnętrznie) oraz wspierani przez organizację. W artykule przedstawiono działania, jakie może podjąć administracja w każdym z tych zakresów. Zanalizowano również wady i zalety idei trenerów wewnętrznych, a także odniesiono się do kryteriów ich sukcesu. Na tym tle przedstawione zostało studium przypadku – działanie grupy trenerów wewnętrznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo „Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies” zapewnia dostęp do treści artykułów w trybie otwartego dostępu (Open Access) na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Więcej informacji: Polityka Open Access czasopisma "Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies"
Referencje
- Capiga, M. (2014). Trenerzy wewnętrzni, w: Lendzion B., Olejniczak K., Rok J. (red.), Jak wzmacniać organizacyjne uczenie się w administracji rządowej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
- KPRM (20120a). Polityka szkoleniowa w służbie cywilnej. Warszawa.
- KPRM (20120b). Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, materiały ze szkolenia organizowanego w ramach Planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2012 r.
- KPRM (2018). Sprawozdanie Szefa Służby Cywilnej o stanie służby cywilnej i realizacji zadań tej służby w 2017 roku. Warszawa.
- Ławrynowicz, M. (2014). Poszukiwanie efektów ZZL – refleksja nad głównymi nurtami badawczymi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4.
- Mazur, S., Płoszaj, A. (red.) (2013). Zarządzanie wiedzą w organizacjach publicznych. Doświadczenia międzynarodowe. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
- Mroczka, K. (2013). System szkoleń wewnętrznych – doświadczenia Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej.
- Ocena i rozwój członków korpusu służby cywilnej, Sidor-Rządkowska M. (red.). Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer.
- OECD (2017). Fostering Innovation in the Public Sector. Paris: OECD.
- Rudawska, A. (2015). System nagród jako mechanizm wspierający wewnątrzorganizacyjne dzielenie się wiedzą. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 39(4).
- Olejniczak, K., Płoszaj, A., Rok, J. (2012). Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą – przegląd koncepcji, w: Olejniczak, K. (red.). Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
- Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
- Zieliński, W. (2010). Kierunki zmian systemu zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 6.
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. Dz. U. 2018, poz. 1559.
- Zarządzenie nr 3/2015 Dyrektora Generalnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi z dnia 4 lutego 2015 r. w sprawie realizacji projektu trenerzy wewnętrzni w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi.
- Regulamin służby przygotowawczej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, stanowiący załącznik nr 2 do procedury B4.1.5 Oceny pracownicze.
- http://ksap.gov.pl/ksap/aktualnosci/rekrutacja-do-akademii-zarzadzania-w-administracji-publicznej, dostęp: luty 2019
- http://ksap.gov.pl/ksap/aktualnosci/trainer-educator-training-course-pierwszy-warsztat-szkoleniowy i http://ksap.gov.pl/ksap/aktualnosci/warsztatszkoleniowy-dla-trenerow-edukatorow-0, dostęp: luty 2019
- http://ksap.gov.pl/ksap/programy-i-projekty/trenerzy-edukatorzy-erasmus, dostęp: luty 2019
Referencje
Capiga, M. (2014). Trenerzy wewnętrzni, w: Lendzion B., Olejniczak K., Rok J. (red.), Jak wzmacniać organizacyjne uczenie się w administracji rządowej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
KPRM (20120a). Polityka szkoleniowa w służbie cywilnej. Warszawa.
KPRM (20120b). Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, materiały ze szkolenia organizowanego w ramach Planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2012 r.
KPRM (2018). Sprawozdanie Szefa Służby Cywilnej o stanie służby cywilnej i realizacji zadań tej służby w 2017 roku. Warszawa.
Ławrynowicz, M. (2014). Poszukiwanie efektów ZZL – refleksja nad głównymi nurtami badawczymi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4.
Mazur, S., Płoszaj, A. (red.) (2013). Zarządzanie wiedzą w organizacjach publicznych. Doświadczenia międzynarodowe. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Mroczka, K. (2013). System szkoleń wewnętrznych – doświadczenia Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej.
Ocena i rozwój członków korpusu służby cywilnej, Sidor-Rządkowska M. (red.). Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer.
OECD (2017). Fostering Innovation in the Public Sector. Paris: OECD.
Rudawska, A. (2015). System nagród jako mechanizm wspierający wewnątrzorganizacyjne dzielenie się wiedzą. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 39(4).
Olejniczak, K., Płoszaj, A., Rok, J. (2012). Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą – przegląd koncepcji, w: Olejniczak, K. (red.). Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Zieliński, W. (2010). Kierunki zmian systemu zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 6.
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. Dz. U. 2018, poz. 1559.
Zarządzenie nr 3/2015 Dyrektora Generalnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi z dnia 4 lutego 2015 r. w sprawie realizacji projektu trenerzy wewnętrzni w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi.
Regulamin służby przygotowawczej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, stanowiący załącznik nr 2 do procedury B4.1.5 Oceny pracownicze.
http://ksap.gov.pl/ksap/aktualnosci/rekrutacja-do-akademii-zarzadzania-w-administracji-publicznej, dostęp: luty 2019
http://ksap.gov.pl/ksap/aktualnosci/trainer-educator-training-course-pierwszy-warsztat-szkoleniowy i http://ksap.gov.pl/ksap/aktualnosci/warsztatszkoleniowy-dla-trenerow-edukatorow-0, dostęp: luty 2019
http://ksap.gov.pl/ksap/programy-i-projekty/trenerzy-edukatorzy-erasmus, dostęp: luty 2019