Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem polityki przestrzennej jest zarówno ochrona określonych wartości przestrzeni, jak i racjonalne jej kształtowanie przez stymulowanie procesów społecznych i gospodarczych. Działania ochronne obejmują dążenie do zachowania równowagi pomiędzy elementami gospodarczymi, społecznymi czy środowiskowymi. Aby planowanie przestrzenne było skutecznym narzędziem polityki publicznej, musi ono obejmować wszystkie aspekty życia społeczno-gospodarczego. W nurcie społecznym jednymi z najistotniejszych są decyzje w zakresie kształtowania zdrowia poprzez zmniejszanie różnic w dostępie do usług zdrowotnych i edukacyjnych w regionach, w tym do edukacji zdrowotnej. Edukacja ta może się przyczynić do kształtowania prawidłowych postaw zdrowotnych oraz eliminować zróżnicowania w tym zakresie między młodzieżą mieszkającą w miastach a mieszkającą na wsiach. Dla określenia przestrzennych (miasto–wieś) zróżnicowań w kształtowaniu postaw zdrowotnych zrealizowano badanie terenowe pełnoletniej młodzieży różnego typu szkół ponadpodstawowych, tzn. szkół zawodowych, techników i szkół ogólnokształcących w województwie mazowieckim. W świetle badania założona teza o istnieniu zróżnicowań w zachowaniach zdrowotnych między młodzieżą mieszkającą w miastach a mieszkającą na wsiach nie została potwierdzona, natomiast różnice pojawiły się w zachowaniach zdrowotnych uczniów różnych typów szkół. Okazało się, że badana młodzież z województwa mazowieckiego ucząca się w szkołach zawodowych słabiej niż młodzież uczęszczająca do liceów ogólnokształcących i techników rozpoznaje sytuacje grożące zdrowiu w postaci czy to gorszego sposobu odżywiania, np. spożywania mniej warzyw, czy częstotliwości kontaktów z substancjami psychoaktywnymi. Ogólnym wnioskiem z badań jest to, że najistotniejsze wydaje się promowanie i kształtowanie wiedzy na temat zdrowia poprzez edukację stylu życia, szczególnie młodzieży uczęszczającej do szkół zawodowych, jako tych potrzebujących najsilniejszego wsparcia merytorycznego i infrastrukturalnego.

Słowa kluczowe

zachowania zdrowotne polityka przestrzenna polityka zdrowotna badanie terenowe „Młodzież Mazowsza health issues spatial policy health policy field study “The Youth of Masovia”

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Korporowicz, V. (2019) „Przestrzenne zróżnicowania zachowań zdrowotnych dorosłej młodzieży w województwie mazowieckim”, Studia z Polityki Publicznej, 6(2(22), s. 9–25. doi: 10.33119/KSzPP/2019.2.1.

Metrics

Referencje

  1. Apanowicz, J. (2003). Metodologia nauk. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”.
  2. Borsa, M. (2004). Gospodarka i polityka przestrzenna, cz. 2. Polityka przestrzenna. Warszawa: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Warszawie.
  3. Handbook of development economics (2010). Amsterdam: Elsevier, North Holland Oxford.
  4. Karski, J.B. (2003). Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CeDeWu
  5. Korporowicz, V. (2015). Polityka zdrowotna w systemie nauk o polityce publicznej. Studia z Polityki Publicznej, 1(5).
  6. Korporowicz, V. (2017). Zarządzanie progresywne w zdrowiu publicznym jako przejaw public governance, w: Marciniak, M., Szczupaczyński, J. (red.) Nowe idee zarządzania publicznego. Wyzwania i dylematy. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
  7. Korporowicz, V. (2018). Young adults, health behaviours: an element of health policy in the light of the „Youth of Warsaw” study. The Quarterly of the Collegium of Socio-Economics Studies and Works, 3A (35).
  8. Kosycarz, E., Walendowicz, K. (red.) (2018). Świadomość zdrowotna jako kluczowy determinant stanu zdrowia. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 165.
  9. Mental illness. Invisible but devastating. (2016/2017). Africa Renewal.
  10. Norton, I.M., Rucker, D. (red.) (2015). The Cambridge Handbook of consumer psychology. New York: Cambridge University Press.
  11. Nosko, J. (2005). Zachowania zdrowotne i zdrowie publiczne. Łódź: IMP.
  12. Picket, K.E. (red.) (2009). Health and inequality, Vol. 2, Health inequalities, causes and pathways. London, New York: Routledge.
  13. Raport z badań. Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach. (2012). Warszawa: CBOS.
  14. Sachs J.D. (2008). Common wealth. Economics for a crowed planet. London: Penguin Books.
  15. Sorensen K. et al. (2012). Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health, 1(80).
  16. Stiglitz J.E. (2015). Cena nierówności. W jaki sposób dzisiejsze podziały zagrażają naszej przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  17. Strong, W.B. et al. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth.
  18. Volanders, A.E., Paasche-Orlow, M.K. (2007). Health literacy, health inequality and a just health care system. American Journal of Bioethics, 7.
  19. Wallace, W.L. (1989). Toward a disciplinary matrix in sociology, w: Smelser N.J. (red.), Handbook of sociology. Newbury Park, London, New Delhi: SAGE Publ.
  20. Wyniki badań 2010 (2011). Raport techniczny. Warszawa: HBSC.
  21. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_138_16. PDF (dostęp: 20.02.2019).
  22. http://www.cie.men.gov.pl/index.php/sio-wykaz-szkol-i-placowek/26-wykaz-wg wojewodztw.html (dostęp: 3.04.2017).