Treść głównego artykułu

Abstrakt

Dialog obywatelski wpływa na jakość prowadzonej polityki publicznej, w formie online umożliwia bezpośrednie wpływanie interesariuszy na proces jej formułowania i implementacji. Stanowi również nową jakość w procesie ewaluacji polityki publicznej. Dialog obywatelski rozumiany jest najczęściej jako proces komunikacji pomiędzy władzą państwową a organizacjami pozarządowymi, autor artykułu wskazuje jednak, że możliwe jest prowadzenie dialogu obywatelskiego w sposób bezpośredni z obywatelami za pomocą mediów społecznościowych. Przedstawia wyniki badań, których celem była weryfikacja sposobu korzystania przez władzę z mediów społecznościowych w celu nawiązania dialogu z obywatelami. Badanie polegało na pomiarach i analizie komunikacji prowadzonej przez wybrane polskie miasta wojewódzkie w serwisie społecznościowym Twitter. Autor wskazuje na charakterystyczne style komunikacji, które można interpretować z perspektywy dialogu obywatelskiego.

Słowa kluczowe

dialog obywatelski polityka publiczna media społecznościowe Twitter Twitter civil dialogue social media

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Annusewicz, O. . (2019) „Dialog obywatelski online a jakość polityki publicznej. Modele komunikacji administracji publicznej z obywatelami w mediach społecznościowych na przykładzie komunikacji prowadzonej na Twitterze przez wybrane polskie miasta”, Studia z Polityki Publicznej, 6(2(22), s. 89–102. doi: 10.33119/KSzPP/2019.2.4.

Metrics

Referencje

  1. Annusewicz, O. (2009), Funkcje komunikowania politycznego w Internecie, w: Zaleśny, J., Annusewicz, O. (red.) (2015). Media społecznościowe w kampaniach wyborczych 2015. e-Politikon, 16.
  2. Annusewicz, O. (2017). Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych, w: Annusewicz, O. (red.), Zarządzanie wizerunkiem w polityce, Studia Politologiczne, 45.
  3. Annusewicz, O., Biskup, B. (red.) (2014). Political Communication on the Internet. e-Politikon, 9.
  4. Arnstein, Sh.R. (2012). Drabina partycypacji, w: Erbel, J., Sadura, P. (red.), Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej.
  5. Błuszkowski, J. (red.) (2009), Rozumienia polityki. Studia Politologiczne, 14.
  6. Bogacz-Wojtanowska, E., Hess, A., Lisowska-Magdziarz, M., Lendzion, M., Nowak, K. (2017). Dialog obywatelski w Krakowie w opiniach mieszkańców, przedstawicieli organizacji pozarządowych i mediów. Nowy Targ–Kraków.
  7. Chrzanowski, O., Rościszewska, E. (2015). Konsultacje okiełznane,
  8. https://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2015/12/1_konsultacje_okielznane.pdf (dostęp 28.03.2019).
  9. Cisek-Lachowicz, M., Kichewko, K. (2018). Dialog obywatelski w praktyce. Central European Journal Of Social Sciences And Humanities, 2(18).
  10. Rymsza, M. (2007). O polityce państwa wobec trzeciego sektora i instytucjonalizacji dialogu obywatelskiego, w: Rymsza, M. (red.), Organizacje pozarządowe. Dialog obywatelski. Polityka państwa. Warszawa.
  11. Zybała, A. (2011/2012). Poziomy partycypacji obywatelskiej. Trzeci Sektor, numer specjalny.
  12. Zybała, A. (2012). Polityki publiczne. Doświadczenia w tworzeniu i wykonywaniu programów publicznych w Polsce i w innych krajach. Warszawa.
  13. Wirtualnemedia.pl, Wśród polskich użytkowników Twittera przeważają mężczyźni, osoby z dużych miast i ze średnim lub wyższym wykształceniem, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twitter-jacy-sa-jego-polscy-uzytkownicy-przewazaja-mezczyzni-osoby-z-duzych-miast-i-ze-srednim-lub-wyzszym-wyksztalceniem-analiza (dostęp 28.03.2019).