Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł dotyczy sytuacji w polskiej oświacie, w której edukacja moralna nie jest prowadzona według jednolitego modelu, lecz realizowana dwutorowo, w postaci fakultatywnych zajęć programowych z religii oraz etyki. W takich uwarunkowaniach zajęcia realizowane w ramach tych przedmiotów stanowią względem siebie konkurencyjną ofertę, choć w swej istocie dotyczą tych samych treści programowych. Autor odróżnia wychowanie moralne od edukacji moralnej, wychodząc z założenia, że takie wychowanie jest realizowane w zasadzie wyłącznie w domu rodzinnym, a zadaniem szkoły jest tylko wzbogacenie umiejętności dokonywania wyborów moralnych przez młode pokolenie. Szkoła nie może zatem ponosić winy za kondycję moralną uczniów, którą kształtuje szeroko rozumiane środowisko domowe.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo „Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies” zapewnia dostęp do treści artykułów w trybie otwartego dostępu (Open Access) na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Więcej informacji: Polityka Open Access czasopisma "Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies"
Referencje
- Chmielewski, A. (1995). Filozofia Poppera. Analiza krytyczna. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Dewey, J. (1921). Zasady moralne w wychowaniu, przeł. W. Hofman. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
- Kołakowski, L. (1984). Mała etyka, w: Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań. Londyn: Aneks: 83–120.
- Krzysztofek, K. (2001). Prywatyzacja moralności w społeczeństwie końca milenium, w: I. Wojnar (red.), Dylematy etyczne dnia dzisiejszego i przyszłości. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA: 40–59.
- Pilch, T. (1999). Pedagogika w poszukiwaniu swych zadań i roli w budowaniu przyszłości, w: F. Adamski, A. M. de Tchorzewski (red.), Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności. Kraków: Wydawnictwo UJ: 57–68.
- Polanyi, K. (2001). The Great Transformation. The Political and Economic Origins of Our Time.Boston: Beacon Press.
- Rosiękowiczowa, A. (1823). Nauka moralna dla kobiet. Warszawa: Nakładem i drukiem N. Glücksberga.
- Twardowski, K. (1927). Etyka wobec teorii ewolucji, w: K. Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne. Lwów: Księgarnia „Książnica-Atlas”.
- Zybała, A. (2019). Edukacja moralna w oświacie – trendy i bariery. Studia z Polityki Publicznej, 4.
- Zmigryder-Konopka, Z. (1934), Humanizm jako czynnik wychowania moralnego. Wiedza i Życie, 12: 3–11.
Referencje
Chmielewski, A. (1995). Filozofia Poppera. Analiza krytyczna. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Dewey, J. (1921). Zasady moralne w wychowaniu, przeł. W. Hofman. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
Kołakowski, L. (1984). Mała etyka, w: Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań. Londyn: Aneks: 83–120.
Krzysztofek, K. (2001). Prywatyzacja moralności w społeczeństwie końca milenium, w: I. Wojnar (red.), Dylematy etyczne dnia dzisiejszego i przyszłości. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA: 40–59.
Pilch, T. (1999). Pedagogika w poszukiwaniu swych zadań i roli w budowaniu przyszłości, w: F. Adamski, A. M. de Tchorzewski (red.), Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności. Kraków: Wydawnictwo UJ: 57–68.
Polanyi, K. (2001). The Great Transformation. The Political and Economic Origins of Our Time.Boston: Beacon Press.
Rosiękowiczowa, A. (1823). Nauka moralna dla kobiet. Warszawa: Nakładem i drukiem N. Glücksberga.
Twardowski, K. (1927). Etyka wobec teorii ewolucji, w: K. Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne. Lwów: Księgarnia „Książnica-Atlas”.
Zybała, A. (2019). Edukacja moralna w oświacie – trendy i bariery. Studia z Polityki Publicznej, 4.
Zmigryder-Konopka, Z. (1934), Humanizm jako czynnik wychowania moralnego. Wiedza i Życie, 12: 3–11.