Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł dotyczy sytuacji w polskiej oświacie, w której edukacja moralna nie jest prowadzona według jednolitego modelu, lecz realizowana dwutorowo, w postaci fakultatywnych zajęć programowych z religii oraz etyki. W takich uwarunkowaniach zajęcia realizowane w ramach tych przedmiotów stanowią względem siebie konkurencyjną ofertę, choć w swej istocie dotyczą tych samych treści programowych. Autor odróżnia wychowanie moralne od edukacji moralnej, wychodząc z założenia, że takie wychowanie jest realizowane w zasadzie wyłącznie w domu rodzinnym, a zadaniem szkoły jest tylko wzbogacenie umiejętności dokonywania wyborów moralnych przez młode pokolenie. Szkoła nie może zatem ponosić winy za kondycję moralną uczniów, którą kształtuje szeroko rozumiane środowisko domowe.

Słowa kluczowe

etyka religia edukacja moralna wychowanie religijne społeczeństwo konsumpcyjne postęp kulturowy ethics religion moral education religious upbringing consumer society cultural progress

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Konstańczak, S. . (2020) „Dylematy współczesnej edukacji moralnej”, Studia z Polityki Publicznej, 6(4(24), s. 99–110. doi: 10.33119/KSzPP/2019.4.6.

Metrics

Referencje

  1. Chmielewski, A. (1995). Filozofia Poppera. Analiza krytyczna. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  2. Dewey, J. (1921). Zasady moralne w wychowaniu, przeł. W. Hofman. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
  3. Kołakowski, L. (1984). Mała etyka, w: Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań. Londyn: Aneks: 83–120.
  4. Krzysztofek, K. (2001). Prywatyzacja moralności w społeczeństwie końca milenium, w: I. Wojnar (red.), Dylematy etyczne dnia dzisiejszego i przyszłości. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA: 40–59.
  5. Pilch, T. (1999). Pedagogika w poszukiwaniu swych zadań i roli w budowaniu przyszłości, w: F. Adamski, A. M. de Tchorzewski (red.), Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności. Kraków: Wydawnictwo UJ: 57–68.
  6. Polanyi, K. (2001). The Great Transformation. The Political and Economic Origins of Our Time.Boston: Beacon Press.
  7. Rosiękowiczowa, A. (1823). Nauka moralna dla kobiet. Warszawa: Nakładem i drukiem N. Glücksberga.
  8. Twardowski, K. (1927). Etyka wobec teorii ewolucji, w: K. Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne. Lwów: Księgarnia „Książnica-Atlas”.
  9. Zybała, A. (2019). Edukacja moralna w oświacie – trendy i bariery. Studia z Polityki Publicznej, 4.
  10. Zmigryder-Konopka, Z. (1934), Humanizm jako czynnik wychowania moralnego. Wiedza i Życie, 12: 3–11.