Main Article Content

Abstract

The article presents issues related to the occurrence of political risk in local government in Poland. It will attempt to identify the symptoms to demonstrate the possibility of a political budget cycle in local government units. On the basis of budgetary data an empirical analysis of local governments will be carried out, with a particular emphasis on debt levels, capital expenditures, and a result of the budget in the years of local elections and pre-election periods. The presented research results cover all categories of local government units, i.e., municipalities, cities with poviat rights, poviats, and voivodships. The time range of the analysis is 2003-2019. The empirical part is preceded by a literature review, both in terms of the election cycle and the risk related to local debt management. The adopted structure of the article allows obtaining an answer to the question of whether there is a political risk in the surveyed entities.

Keywords

ryzyko polityczne dług lokalny finanse samorządu terytorialnego political risk local debt local government finance

Article Details

How to Cite
Budzeń, D. (2021) “Political risk in local debt management in Poland”, Public Policy Studies, 8(2(30), pp. 29–45. doi: 10.33119/KSzPP/2021.2.2.

Metrics

References

  1. Alesina, A., Tabellini, G. (1990). A positive theory of fiscal deficits and government debt. The Review of Economic Studies, 57 (3): 403-414. DOI: 10.2307/2298021.
  2. Bitner, M., Cichocki, K., Sierak, J. (2013). Standardy zarządzania długiem na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz ich wpływ na finansowanie infrastruktury. Warszawa: Instytut Badań Systemowych PAN.
  3. Borowski, K. (2014). Miary ryzyka na rynku akcji i obligacji. Warszawa: Difin.
  4. Budzeń, D. (2016). Refinansowanie długu lokalnego w Polsce. Nowe tendencje w zarządzaniu finansami publicznymi. Studia BAS, 3 (47): 195-217.
  5. Cichocki, K. (2013). Zarządzanie finansami i długiem samorządu terytorialnego w perspektywie wieloletniej. Warszawa: Instytut Badań Systemowych PAN.
  6. Denek, E., Dylewski M. (2013). Szacowanie poziomu zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego w warunkach zwiększonego ryzyka utraty płynności finansowej. Warszawa: Difin.
  7. Działo, J. (2007). Wpływ czynników politycznych na instrumenty i efekty polityki gospodarczej. Gospodarka Narodowa, 5-6: 25-44.
  8. Hibbs, D. (1977). Political Parties and Macroeconomic Policy. The American Political Science Review, 71 (4): 1467-1487. DOI: 10.2307/1961490.
  9. IMF (International Monetary Fund) (2014). Revised Guidelines for Public Debt Management. Washington: IMF. https://www.imf.org/external/np/pp/eng/2014/040114.pdf (dostęp: 1.08.2020).
  10. Jastrzębska, M., Janowicz-Lomott M., Łyskawa K. (2014). Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego. Warszawa: Wolters Kluwer.
  11. Kalecki, M. (1943). Political Aspects of Full Employment. The Political Quarterly, 14: 1-9. DOI: 10.1111/j.1467-923X.1943.tb01016.x.
  12. Kamiński, A. (2012). Finansowanie dłużne w jednostkach samorządu terytorialnego. Warszawa: Wolters Kluwer.
  13. Marchewka-Bartkowiak, K. (2008). Zarządzanie długiem publicznym. Teoria i praktyka państw Unii Europejskiej. Warszawa: WN PWN.
  14. Marchewka-Bartkowiak, K. (2015). Ryzyko refinansowania długu. W: Leksykon budżetowy: 209. G. Gołębiowski, K. Marchewka-Bartkowiak (red.). Warszawa: Wyd. Sejmowe.
  15. Ministerstwo Finansów (2019). Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2020-2023. Warszawa: Ministerstwo Finansów. https://www.gov.pl/web/finanse/strategie-zarzadzania-dlugiem (dostęp: 20.07.2020).
  16. Ministerstwo Finansów (2020). Bazy danych sprawozdań budżetowych. https://www.gov.pl/web/finanse/sprawozdania-budzetowe (dostęp: 19.08.2020)
  17. Pacześ, P. (2011). Doświadczenia Polski w świetle teorii politycznego cyklu koniunkturalnego. Polityka gospodarcza w świetle kryzysowych doświadczeń - Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH, 85: 215-239.
  18. Panizza, U. (2014). Public Debt Risks in Italy. Myths, Facts, and Policies. Graduate Institute of International and Development Studies Working Paper, 13: 1-13.
  19. Poniatowicz, M., Salachna, J., Perło, D. (2010). Efektywne zarządzanie długiem w jednostce samorządu terytorialnego. Warszawa: Wolters Kluwer.
  20. Próchnicki, L. (2012). Rola deficytu budżetowego w gospodarce - ewolucja teorii. Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 27: 163-186.
  21. Rogoff, K., Sibert, A. (1988). Elections and Macroeconomic Policy Cycles. Review of Economic Studies, 55 (1): 1-16.
  22. Samuelson, P., Nordhaus, W. (2000). Ekonomia 1. Warszawa: WN PWN.
  23. Stankiewicz, W. (2007). Historia myśli ekonomicznej. Warszawa: PTE.
  24. Persson, T., Tabellini, G. (2003). Do Electoral Cycles Differ Across Political Systems? (March 2003). IGIER Working Paper, 232. DOI: 10.2139/ssrn.392643.
  25. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, Dz. U. 2021, poz. 305.
  26. Veiga L. G., Veiga F. J. (2004). Political Business Cycles at the Municipal Level. NIPE Working Papers, 4: 1-26. DOI: 10.2139/ssrn.533682.