Treść głównego artykułu

Abstrakt

W ostatnich dziesięcioleciach coraz więcej nowych organizacji na szczeblu międzynarodowym aspiruje do odgrywania znaczącej roli w zarządzaniu kwestiami polityki publicznej o zasięgu globalnym. Niedawna pandemia uwypukliła różnice w reakcji państw narodowych w obliczu tego rodzaju zagrożenia zdrowia publicznego. To, że scenariusz powrotu inwestycji państwowych wydawał się możliwy, okazało się jednak mylące. Chociaż rządy wszystkich krajów koncentrowały się na własnych obywatelach, a politycy byli przekonani, że ich kraj jest lepiej przygotowany do walki z kryzysem niż sąsiedzi, luki w zarządzaniu musiały zostać wypełnione przez sieci władz niższego szczebla, których współpraca sprawiła, że decyzje polityczne miały szerszy zasięg geograficzny. W niniejszym artykule dokonano oceny roli dyplomacji miejskiej, koncentrując się na dotyczących pandemii inicjatywach miasta Ateny, które ze względu na swoje międzynarodowe powiązania zdołało uzupełnić braki w działaniach podejmowanych przez rząd centralny w czasie pandemii COVID-19 na rzecz grup najbardziej narażonych na jej negatywne skutki. Prezentowane badania bazują na analizie danych zastanych (desk research) i wykorzystaniu źródeł wtórnych.

Słowa kluczowe

dyplomacja miejska współzarządzanie globalne sieci miast COVID-19 city diplomacy global governance city networks COVID-19

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Karvounis, A. (2022) „Dyplomacja miejska i polityka publiczna w erze COVID-19. Sieciowane reakcje z greckiej stolicy”, Studia z Polityki Publicznej, 9(2(34), s. 47–62. doi: 10.33119/KSzPP/2022.2.3.

Metrics

Referencje

  1. Acuto, M., Decramer, H., Kerr, J., Klaus, I., Tabory, S., & Toly, N. (2018). Toward City Diplomacy: Assessing Capacity in Select Global Cities. Chicago Council on Global Affairs, https://www.thechicagocouncil.org/sites/default/files/toward_city_diplomacy_report_180207.pdf (accessed: 15.10.2021).
  2. Bai, X. (2007). Integrating Global Concerns into Urban Management: The Scale and the Readiness Arguments. Journal of Industrial Ecology, 11 (2): 15-29.
  3. Beaussier, A.-L., & Cabane, L. (2021). Improving the EU Response to Pandemics: Key Lessons from Other Crisis Management Domains, https://www.e-ir.info/2021/01/28/improving-the-eu-response-to-pandemics-key-lessons-from-other-crisis-management-domains/ (accessed: 15.10.2021).
  4. Bennett, B. (2020, Apr 3). President Trump Says Americans Should Cover Their Mouths in Public - But He Won't. Time, https://time.com/5815615/trump-coronavirus-mixed-messaging/ (accessed: 15.10.2021).
  5. Burke-White, W. (2019). At Climate Summits, the Urgency from the Streets Must Be Brought to the Negotiating Table. Brookings Planet Policy blog, https://www.brookings.edu/blog/planetpolicy/2019/12/16/at-climate-summits-the-ur-gency-from-the-streets-must-be-brought-to-the-negotiating-table/ (accessed: 15.10.2021).
  6. Bush, K., (2003). Building Capacity for Peace and Unity: The Role of Local Governments in Peacebuilding. Ottawa: Federation of Canadian Municipalities.
  7. Committee of Regions (2009). City Diplomacy. Opinion. 78th Plenary Session, 12-13 February. Brussels: Committee of Regions.
  8. Congress of Local and Regional Authorities (2008a). City Diplomacy. Recommendation, 234. Strasbourg: Council of Europe.
  9. Congress of Local and Regional Authorities (2008b). City Diplomacy. Resolution, 251. Strasbourg: Council of Europe.
  10. Curtis, S. (2016). Cities and Global Governance: State Failure or a New Global Order?. Millennium: Journal of International Studies, I (3): 455-477.
  11. Dossani, R., & Amiri, S., (2019). City Diplomacy Has Been on the Rise: Policies Are Finally Catching Up. Rand Corporation Official HomLe Page, https://www.rand.org/blog/2019/11/city-diplomacy-has-been-on-the-rise-policies-are-finally.html (accessed: 15.10.2021).
  12. Hachigian, N., & Pipa, A. F. (2020). Can Cities Fix a Post-Pandemic World Order? Foreign Policy, https://foreignpolicy.com/2020/05/05/cities-post-pandemic-world-order-multilateralism/ (accessed: 15.10.2021).
  13. Hoecklin, M. (2020). Cities on the Forefront of COVID-19 Response - Experiences From Athens, Bogota and Kampala. Health Policy Watch, https://healthpolicy-watch.news/cities-health-Covid-athens-bogota-kampala/ (accessed: 12.10.2021).
  14. Huggins, C. (2015). Local government transnational networking in Europe: a study of 14 local authorities in England and France. PhD Thesis. Portsmouth: University of Portsmouth.
  15. Johnson, H., & Thomas, A. (2007). Individual Learning and Building Organisational Capacity for Development. Public Administration and Development, 26 (1): 39-48.
  16. Karvounis, A. (2021). Paradiplomacy and social cohesion: The case of the participation of the Greek municipalities in European city networks. Social Cohesion and Development, 15 (1): 81-95.
  17. Konstantinidou, D., Capella, A., & Economou, C. (2021). Social protection and inclusion policy responses to the COVID-19 crisis: Greece. Brussels: European Commission.
  18. Krinis, N. (2021). Interview: ADDMA's Melina Daskalakis Reveals Athens' post-Covid Plans for Tourism, https://news.gtp.gr/2021/07/06/interview-addmas-melina-daskalakis-reveals-athens-post-Covid-plans-for-tourism/ (accessed: 14.10.2021).
  19. Le Gales, P. (2002). European cities, social conflicts and governance. Oxford: Oxford University Press.
  20. Ministry of Interior, Hellenic Republic (2021). The Approved International Partnerships of the Greek Local Authorities, https://www.ypes.gr/politikes-kai-draseis/diethni-kai-europaika-program-mata-ota/nomiko-plaisio-diethnous-drasis-ota/apofaseis-epitropis (accessed: 25.10.2021).
  21. OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) (2020). Economic Surveys: Greece 2020. Paris: OECD Publishing.
  22. Pipa, A. F., & Bouchet, M. (2020a). Multilateralism Restored? City Diplomacy in the COVID-19 Era. The Hague Journal of Diplomacy, 15: 599-610.
  23. Pipa, A. F., & Bouchet, M. (2020b, Aug 6). How to make the most of city diplomacy in the COVID-19 era. Brookings, https://www.brookings.edu/blog/up-front/2020/08/06/how-to-make-the-most-of-city-diplomacy-in-the-covid-19-era/ (accessed: 15.10.2021).
  24. Rudakowska, A., & Simon, C. (2020, Sept 1-14). International City Cooperation in the Fight Against Covid-19: Behind the Scenes Security Providers. Global Policy, https://www.globalpolicyjournal.com/articles/health-and-social-policy/international-city-cooperation-fight-against-covid-19-behind (accessed: 15.10.2021).
  25. Sizoo A. (2007). City Diplomacy. Concept Paper. Hague: VNG.
  26. Van der Pluijm R., & Melissen, J. (2007). City Diplomacy: The Expanding Role of Cities in International Politics. The Hague: Clingendael Institute.
  27. Van Ewijk, E., & Baud, I. S. A. (2009). Partnerships between Dutch municipalities and municipalities in countries of migration to the Netherlands; knowledge exchange and mutuality. Habitat International, 33 (2): 218-226.
  28. Wang, J., & Amiri, S. (2019). Building a Robust Capacity Framework for U. S. City Diplomacy. Los Angeles, CA: USC Centre on Public Diplomacy.
  29. WHO (World Health Organization) (2020). Care and guidance for marginalised populations during the COVID-19 pandemic: Athens, https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/athens-protects-vulnerable-communities-during-covid-19 (accessed: 15.10.2021).
  30. Wilson, G., & Johnson, H. (2007). Knowledge, Learning and Practice in North-South Practitioner-Practitioner Municipal Partnerships. Local Government Studies, 33 (2): 253-269.