Treść głównego artykułu
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest identyfikacja czynników, które mogą wpływać na błędną percepcję systemu płatności odroczonych Buy Now, Pay Later (BNPL), ze szczególnym uwzględnieniem tego, czy jego popularność wśród konsumentów wynika z oferowanych użytkownikom zachęt czy też z fundamentalnego niezrozumienia jego istoty finansowej. W szczególności artykuł podejmuje pytanie, w jakim stopniu konsumenci postrzegają BNPL jako produkt finansowy odmienny od tradycyjnego kredytu oraz jak to postrzeganie wpływa na ich zachowania i decyzje finansowe. Chociaż BNPL jest często promowany jako bezproblemowa i wolna od odsetek alternatywa dla kredytu i kart kredytowych, coraz więcej dowodów wskazuje na to, że wielu konsumentów nie postrzega go w ogóle jako formy zadłużenia. To błędne przekonanie może mieć swoje źródła zarówno w strategiach marketingowych stosowanych przez dostawców BNPL, jak i wynikać z błędów poznawczych determinujących decyzje finansowe. Artykuł analizuje, czy ograniczona wiedza finansowa konsumentów, w połączeniu z psychologicznymi heurystykami – takimi jak efekt ramowania, dyskontowanie hiperboliczne czy księgowanie mentalne – sprzyja szybkiemu upowszechnieniu BNPL, często bez pełnej świadomości jego potencjalnych konsekwencji finansowych. Tak zdefiniowany obszar badawczy jest szczególnie interesujący, ponieważ stanowi nowe podejście do analizy płatności odroczonych. Liczne badania rynku BNPL koncentrowały się dotychczas na dynamice wzrostu oraz na konstrukcji samego produktu finansowego - jego błędne postrzeganie przez konsumentów były dotychczas niezwykle rzadko podejmowane przez badaczy. Krytyczna analiza literatury i wcześniejszych badań naukowych w tej dziedzinie. Dane empiryczne weryfikujące wiedzę o BNPL i jego postrzeganie przez konsumentów pochodzą z badań przeprowadzonych w styczniu 2024 r. metodami PAPI i CAWI na próbie 1002 Polaków oraz w marcu 2025 r. metodą CAWI na próbie 343 europejskich studentów i ich rodzin. Artykuł odwołuje się także do stanowisk europejskich organów nadzoru nad rynkiem finansowym. Przeprowadzone badania konsumenckie ujawniły powszechne błędne wyobrażenie dotyczące istoty produktu, jakim jest BNPL. Wiele osób, szczególnie młodych – i co ciekawe deklarujących korzystanie z niego – postrzega BNPL nie jako usługę finansową (kredyt konsumencki), lecz jako rozszerzenie oferty handlowej sklepu, który we własnym imieniu i na własny rachunek decyduje się zaakceptować płatność odroczoną. Wykazano również, że korzystanie z BNPL sprzyja występowaniu heurystyk i innych czynników behawioralnych, które wzmacniają błędne przekonanie konsumentów na temat charakteru tego produktu finansowego. Zaprezentowane badania konsumenckie oraz analizy naukowe prowadzą do interesującego wniosku, zgodnie z którym popularność BNPL może w dużej mierze wynikać z błędnego przekonania konsumentów, że nie jest to forma kredytu. Ma to istotne konsekwencje dla refleksji nad dostosowaniem przepisów dotyczących ochrony konsumentów na rynku finansowym i wymusza podjęcie konkretnych działań przez organy nadzoru finansowego.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2025 Lukasz Gebski, Georges Daw, Krzysztof Waliszewski, Mateusz Folwarski, Oleksii Druhov

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo „Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies” zapewnia dostęp do treści artykułów w trybie otwartego dostępu (Open Access) na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Więcej informacji: Polityka Open Access czasopisma "Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies"
Referencje
- Abdelbary, I. (2023). Decoding Buy Now, Pay Later in Egypt: A dive into adoption drivers and financial behaviors, Arab Economic Journal, (87)2, 29-63.
- Ah Fook, L., & McNeill, L. (2020). Click to buy: The impact of retail credit on over-consumption in the online environment. Sustainability, 12(18), 7322
- Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
- Ashby, R., Sharifi, S., Yao, J., & Ang, L. (2025). The influence of the buy-now-pay-later payment mode on consumer spending decisions. Journal of Retailing. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002243592500003X (accessed March 2025)
- Bank.pl (2023), Usługi BNPL powinny być świadczone przez instytucje nadzorowane przez KNF, bank.pl, https://bank.pl/uslugi-bnpl-powinny-byc-swiadczone-przez-instytucje-nadzorowane-przez-knf/ (accessed March 2025)
- Banque de France (2024), Rapport sur la réglementation des activités de mini-crédits et de paiments fractionnés, Haut Comité Juridique de la Place Financière de Paris https://www.banque-france.fr/fr/system/files/2024-05/Rapport_62_F.pdf (accessed March 2025)
- Cordoba, B., Walsh, L., Waite, C., Cutler, B., & Mikola, M. (2022). Young people’s financial strategies: Insights from the Australian Youth Barometer. Monash University, Melbourne: Centre for Youth Policy and Education Practice.
- CSFB (2025), Consumer Use of Buy Now, Pay Later and Other Unsecured Debt, NY
- https://files.consumerfinance.gov/f/documents/cfpb_BNPL_Report_2025_01.pdf (accessed March 2025)
- CFPB (2022), Buy NowCFPB (2022), Buy Now, Pay Later: Market trends and consumer impacts
- https://files.consumerfinance.gov/f/documents/cfpb_buy-now-pay-later-market-trends-consumer-impacts_report_2022-09.pdf (accessed marcgh2025)
- Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management science, 35(8), 982-1003.
- Di Maggio, M., Williams, E., & Katz, J. (2022). Buy now, pay later credit: User characteristics and effects on spending patterns (No. w30508). National Bureau of Economic Research.
- Gębski, Ł., & Daw, G. (2024). Consumers’ Financial Knowledge in Central European Countries in the Light of Consumer Research. Journal of Risk and Financial Management, 17(9), 379.
- Guttman-Kenney, B., Firth, C., & Gathergood, J. (2023). Buy now, pay later (BNPL)... on your credit card. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 37, 100788.
- Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Macmillan. 624.
- Krampe, C. (2024) Buy now pay later, irrational or responsible? https://edepot.wur.nl/637586 (accessed March 2025)
- Kumari, R., Adnan, M., Sharma, V. C., & Negi, J. D. S. (2023). Impact of Retail Credit on Online Impulsive Buying Behavior of Millennials and Gen Z. IUP Journal of Marketing Management, 22(3).
- Kusmalinda, T. (2025). Systematic Literature Review: Consumer Behavior In The Use Of Credit Cards And Pay Later Payment Systems. Jurnal Impresi Indonesia, 4(1), 1038-1051.
- Lim, T., Pan, T., Ong, C. S., Chen, S., & Chia, J. J. J. (2023). Theory-Guided Analytics Process: Using Theories to Underpin an Analytics Process for New Banking Product Development Using Segmentation-Based Marketing Analytics Leveraging on Marketing Intelligence. Analytics, 2(1), 105-131.
- Maesen, S., & Ang, D. (2024). Buy Now, Pay Later: Impact of Installment Payments on Customer Purchases. Journal of Marketing, 00222429241282414.
- PayPo (2025), Polak na Zakupach, Poznań, https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/landingi-editor-uploads/xPrAJt3F77SuMrDH/Raport_PayPo_Polak_na_zakupach_z_BNPL.pdf (accessed April 2025)
- Raj, V. A., Jasrotia, S. S., & Rai, S. S. (2024). Intensifying materialism through buy-now pay-later (BNPL): examining the dark sides. International Journal of Bank Marketing, 42(1), 94-112.
- Relja, R., Ward, P., & Zhao, A. L. (2024). Understanding the psychological determinants of buy-now-pay-later (BNPL) in the UK: a user perspective. International Journal of Bank Marketing, 42(1), 7-37.
- Rogers, E. M., Singhal, A., & Quinlan, M. M. (2014). Diffusion of innovations. In An integrated approach to communication theory and research, Routledge, 432-448.
- Schomburgk, L., & Hoffmann, A. (2023). How mindfulness reduces BNPL usage and how that relates to overall well-being. European Journal of Marketing, 57(2), 325-359.
- So, M.-C. (2024). Unveiling the credit nature of Buy-Now-Pay-Later: The effect of disclosure messages. Response to HM Treasury Consultation on BNPL Legislation. https://eprints.soton.ac.uk/498314/1/BNPL_Consultation_response_MSO_202411_v2_3_.pdf (accessed april 2025)
- Soman, D. (2001). Effects of payment mechanism on spending behavior: The role of rehearsal and immediacy of payments. Journal of consumer research, 27(4), 460-474.
- Tversky, A., & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211(4481), 453-458.
- Tversky, A., & Kahneman, D. (1973). Availability: A heuristic for judging frequency and probability. Cognitive psychology, 5(2), 207-232.
- Wang, W. (2022). A Literature Review of the Evolution of Decision-Making Processes Theories Leading to the Nudge and Zero-Price Theory–Heuristics and Cognitive Biases Identified in the Digital Context. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4400714 (accessed March 2025)
- Waliszewski, K., Solarz, M., & Kubiczek, J. (2024). Factors Influencing the Use of Buy Now Pay Later (BNPL) Payments. Contemporary Economics, 18(4), 444.
- Wu, Y., Xin, L., Li, D., Yu, J., & Guo, J. (2021). How does scarcity promotion lead to impulse purchase in the online market? A field experiment. Information & Management, 58(1), 103283.
- Yu, T. K., & Fang, K. (2009). Measuring the post-adoption customer perception of mobile banking services. CyberPsychology & Behavior, 12(1), 33-35.
Referencje
Abdelbary, I. (2023). Decoding Buy Now, Pay Later in Egypt: A dive into adoption drivers and financial behaviors, Arab Economic Journal, (87)2, 29-63.
Ah Fook, L., & McNeill, L. (2020). Click to buy: The impact of retail credit on over-consumption in the online environment. Sustainability, 12(18), 7322
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
Ashby, R., Sharifi, S., Yao, J., & Ang, L. (2025). The influence of the buy-now-pay-later payment mode on consumer spending decisions. Journal of Retailing. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002243592500003X (accessed March 2025)
Bank.pl (2023), Usługi BNPL powinny być świadczone przez instytucje nadzorowane przez KNF, bank.pl, https://bank.pl/uslugi-bnpl-powinny-byc-swiadczone-przez-instytucje-nadzorowane-przez-knf/ (accessed March 2025)
Banque de France (2024), Rapport sur la réglementation des activités de mini-crédits et de paiments fractionnés, Haut Comité Juridique de la Place Financière de Paris https://www.banque-france.fr/fr/system/files/2024-05/Rapport_62_F.pdf (accessed March 2025)
Cordoba, B., Walsh, L., Waite, C., Cutler, B., & Mikola, M. (2022). Young people’s financial strategies: Insights from the Australian Youth Barometer. Monash University, Melbourne: Centre for Youth Policy and Education Practice.
CSFB (2025), Consumer Use of Buy Now, Pay Later and Other Unsecured Debt, NY
https://files.consumerfinance.gov/f/documents/cfpb_BNPL_Report_2025_01.pdf (accessed March 2025)
CFPB (2022), Buy NowCFPB (2022), Buy Now, Pay Later: Market trends and consumer impacts
https://files.consumerfinance.gov/f/documents/cfpb_buy-now-pay-later-market-trends-consumer-impacts_report_2022-09.pdf (accessed marcgh2025)
Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management science, 35(8), 982-1003.
Di Maggio, M., Williams, E., & Katz, J. (2022). Buy now, pay later credit: User characteristics and effects on spending patterns (No. w30508). National Bureau of Economic Research.
Gębski, Ł., & Daw, G. (2024). Consumers’ Financial Knowledge in Central European Countries in the Light of Consumer Research. Journal of Risk and Financial Management, 17(9), 379.
Guttman-Kenney, B., Firth, C., & Gathergood, J. (2023). Buy now, pay later (BNPL)... on your credit card. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 37, 100788.
Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Macmillan. 624.
Krampe, C. (2024) Buy now pay later, irrational or responsible? https://edepot.wur.nl/637586 (accessed March 2025)
Kumari, R., Adnan, M., Sharma, V. C., & Negi, J. D. S. (2023). Impact of Retail Credit on Online Impulsive Buying Behavior of Millennials and Gen Z. IUP Journal of Marketing Management, 22(3).
Kusmalinda, T. (2025). Systematic Literature Review: Consumer Behavior In The Use Of Credit Cards And Pay Later Payment Systems. Jurnal Impresi Indonesia, 4(1), 1038-1051.
Lim, T., Pan, T., Ong, C. S., Chen, S., & Chia, J. J. J. (2023). Theory-Guided Analytics Process: Using Theories to Underpin an Analytics Process for New Banking Product Development Using Segmentation-Based Marketing Analytics Leveraging on Marketing Intelligence. Analytics, 2(1), 105-131.
Maesen, S., & Ang, D. (2024). Buy Now, Pay Later: Impact of Installment Payments on Customer Purchases. Journal of Marketing, 00222429241282414.
PayPo (2025), Polak na Zakupach, Poznań, https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/landingi-editor-uploads/xPrAJt3F77SuMrDH/Raport_PayPo_Polak_na_zakupach_z_BNPL.pdf (accessed April 2025)
Raj, V. A., Jasrotia, S. S., & Rai, S. S. (2024). Intensifying materialism through buy-now pay-later (BNPL): examining the dark sides. International Journal of Bank Marketing, 42(1), 94-112.
Relja, R., Ward, P., & Zhao, A. L. (2024). Understanding the psychological determinants of buy-now-pay-later (BNPL) in the UK: a user perspective. International Journal of Bank Marketing, 42(1), 7-37.
Rogers, E. M., Singhal, A., & Quinlan, M. M. (2014). Diffusion of innovations. In An integrated approach to communication theory and research, Routledge, 432-448.
Schomburgk, L., & Hoffmann, A. (2023). How mindfulness reduces BNPL usage and how that relates to overall well-being. European Journal of Marketing, 57(2), 325-359.
So, M.-C. (2024). Unveiling the credit nature of Buy-Now-Pay-Later: The effect of disclosure messages. Response to HM Treasury Consultation on BNPL Legislation. https://eprints.soton.ac.uk/498314/1/BNPL_Consultation_response_MSO_202411_v2_3_.pdf (accessed april 2025)
Soman, D. (2001). Effects of payment mechanism on spending behavior: The role of rehearsal and immediacy of payments. Journal of consumer research, 27(4), 460-474.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211(4481), 453-458.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1973). Availability: A heuristic for judging frequency and probability. Cognitive psychology, 5(2), 207-232.
Wang, W. (2022). A Literature Review of the Evolution of Decision-Making Processes Theories Leading to the Nudge and Zero-Price Theory–Heuristics and Cognitive Biases Identified in the Digital Context. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4400714 (accessed March 2025)
Waliszewski, K., Solarz, M., & Kubiczek, J. (2024). Factors Influencing the Use of Buy Now Pay Later (BNPL) Payments. Contemporary Economics, 18(4), 444.
Wu, Y., Xin, L., Li, D., Yu, J., & Guo, J. (2021). How does scarcity promotion lead to impulse purchase in the online market? A field experiment. Information & Management, 58(1), 103283.
Yu, T. K., & Fang, K. (2009). Measuring the post-adoption customer perception of mobile banking services. CyberPsychology & Behavior, 12(1), 33-35.