Treść głównego artykułu

Abstrakt

Pomimo rosnącej świadomości znaczenia profilaktyki zdrowotnej, uczestnictwo obywateli w programach  przesiewowych, takich jak „Profilaktyka 40 PLUS”, pozostaje na relatywnie niskim poziomie. Niniejszy artykuł podejmuje próbę identyfikacji kluczowych barier ograniczających zaangażowanie społeczne w tego typu inicjatywy oraz wskazuje możliwe kierunki interwencji opartych na założeniach behawioralnej polityki publicznej (BPP),
której celem jest kształtowanie decyzji obywateli poprzez uwzględnienie mechanizmów psychologicznych i ekonomicznych wpływających na ich wybory. W oparciu o analizę literatury oraz wtórną analizę danych zbiorczych omówiono mechanizmy, które mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności działań profilaktycznych, w tym uproszczenie procedur rejestracyjnych, zastosowanie domyślnych mechanizmów zapisu pacjenta (ang. opt-out), eliminację barier poznawczych oraz wykorzystanie narzędzi typu „szturchnięcia” (ang. nudges), które minimalizują wysiłek poznawczy wymagany do podjęcia decyzji.
W analizowanym kontekście szczególnego znaczenia nabiera również kwestia struktury finansowania systemu ochrony zdrowia. Obecne nakłady na działania profilaktyczne w Polsce, najniższe spośród wszystkich państw Unii Europejskiej, pozostają niewspółmierne
do ich potencjalnego wpływu na poprawę stanu zdrowia populacji. Reakcja na wyzwania związane z niską zgłaszalnością wymaga zatem nie tylko zwiększenia zasobów, ale przede wszystkim lepszego dostosowania interwencji do rzeczywistych mechanizmów podejmowania
decyzji przez obywateli. Implementacja podejścia behawioralnego może zatem stanowić jakościową zmianę w projektowaniu działań profilaktycznych, zwiększając ich
efektywność, skuteczność i adekwatność wobec  rzeczywistych wzorców zachowań zdrowotnych
społeczeństwa.

Słowa kluczowe

behawioralna polityka publiczna behawioralne interwencje publiczne programy profilaktyczne program polityka zdrowotna behavioral public policy behavioral public interventions prevention programs “Prevention 40 PLUS” program health policy

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Ołdak, M. (2025) „Dlaczego nie zgłaszamy się na badania profilaktyczne? Rola behawioralnej polityki publicznej w kształtowaniu polityki zdrowotnej: wnioski dla programu «Profilaktyka 40 PLUS»”, Studia z Polityki Publicznej, 12(3(47). doi: 10.33119/KSzPP/2025.3.4.

Metrics

Referencje

  1. Alpaca, H., A., Campos, A., P. (2023). Behavioral Economics: Behavioral Model Proposal in the Health Sector. Sciéndo, 26(1), 13–23. https://doi.org/10.17268/sciendo.2023.002
  2. Balato, N., Megna, M., Di Costanzo, L., Balato, A. and Ayala, F. (2013) Educational and Motivational Support Service: A Pilot Study for Mobile-Phone-Based Interventions in Patients with Psoriasis. British Journal of Dermatology, 168, 201-205. https://doi.org/10.1111/j.1365-2133.2012.11205.x
  3. Costa-Font, J., Hockley, T. C., & Rudisill, C. (2023). Behavioural Incentive Design for Health Policy. https://doi.org/10.1017/9781009168113
  4. Costa, G., Sartori, S., & Åkerstedt, T. (2006). Influence of flexibility and variability of working hours on health and well-being. Chronobiology International, 23(6), 1125–1137. https://doi.org/10.1080/07420520601087491
  5. Coville, A., Orozco, V. (2014). Moving from efficacy to effectiveness: using behavioural economics to improve the impact of WASH interventions. Waterlines, 33(1), 26–34. https://doi.org/10.3362/1756-3488.2014.004
  6. EUROSTAT (Europejski Urząd Statystyczny) (2025). Preventive health care expenditure statistics, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Preventive_health_care_expenditure_statistics
  7. Ewert, B., Loer, K. (2023). Advancing behavioural public policies: in pursuit of a more comprehensive concept. 16–43. https://doi.org/10.1332/policypress/9781447369141.003.0002
  8. GE HealthCare (2024). Blisko 900 kobiet skorzystało z diagnostyki nowotworów złośliwych dzięki corocznej inicjatywie GE HealthCare. https://medicalpress.pl/zdrowie-wspolna-sprawa/blisko-900-kobiet-skorzystao-z-diagnostyki-nowotworw-zoliwych-dziki-corocznej-inicjatywie-ge-healthcare_BayNoNBA05/?utm_source=chatgpt.com
  9. Guy, R., Wand, H., Knight V., Kenigsberg, A., Read, P., McNulty, A.M. (2013). SMS reminders improve re-screening in women and heterosexual men with chlamydia infection at Sydney Sexual Health Centre: a before-and-after study. Sex. Transm. Infect. 89(1):11–15. https://sti.bmj.com/content/89/1/11.info
  10. Joo, N.-S., & Kim, B.-T. (2007). Mobile phone short message service messaging for behaviour modification in a community-based weight control programme in Korea. Journal of Telemedicine and Telecare, 13(8), 416–420. https://doi.org/10.1258/135763307783064331
  11. Kongres Zdrowie Polaków 2022. Raport (2023). Skarżyński, H. (red.). https://kongres-zdrowiepolakow.pl/wp-content/uploads/2023/05/Raport-KZP-2022-lekki-1.pdf
  12. Lotfi-Jam, K. L., O’Reilly, C. L., Feng, C. S., Wakefield, M., Durkin, S., & Broun, K. (2019). Increasing bowel cancer screening participation: integrating population-wide, primary care and more targeted approaches. Public Health Research & Practice, 29(2), 2921916. https://doi.org/10.17061/PHRP2921916
  13. Montes, J. M., Medina, E., Gomez-Beneyto, M., Maurino, J. (2012). A short message service (SMS)-based strategy for enhancing adherence to antipsychotic medication in schizophrenia. Psychiatry Res. 200(2–3): 89–95. ISSN 0165-1781, https://doi.org/10.1016/j.psychres.2012.07.034
  14. Mozafar, M., Moini, A., & Sobhanifard, Y. (2023). A systematic review of behavioral public policy research: origins, mechanisms and outcomes. Transforming Government: People, Process and Policy, 17(4), 603–631. https://doi.org/10.1108/tg-12-2022-0168
  15. Naru, F. (2024). Behavioral public policy bodies: New developments & lessons. Behavioral Science & Policy. https://doi.org/10.1177/23794607241285614
  16. NIK (Najwyższa Izba Kontroli) (2017). Profilaktyka zdrowotna w systemie ochrony zdrowia. Informacja o wynikach kontroli. Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa, https://www.nik.gov.pl/plik/id,13788,vp,16224.pdf
  17. NIK (Najwyższa Izba Kontroli) (2019). System ochrony zdrowia Polsce. Stan obecny i pożądane kierunki zmian, Warszawa, https://www.nik.gov.pl/plik/id,20223,vp,22913.pdf
  18. Offman, J., Wilson, M., Lamont, M., Birke, H., Kutt, E., Marriage, S., Loughrey, Y., Hudson, S., Hartley, A., Smith, J., Eckersley, B., Dungey, F., Dungey, F., Parmar, D., Patnick, J., & Duffy, S. W. (2013). A randomised trial of weekend and evening breast screening appointments. British Journal of Cancer, 109(3), 597–602. https://doi.org/10.1038/BJC.2013.377
  19. Olejniczak, K., Śliwowski, P. (2014). Nadchodzi rewolucja? Analizy behawioralne w interwencjach publicznych. W: (R)ewolucja 2. Wiedza w działaniu, Haber, A., Olejniczak, K. (red.). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  20. Pratap, J. N., Varughese, A. M., Mercurio, P., Lynch, T., Lonnemann, T., Ellis, A., Rugg, J., Stone, W. R., & Bedinghaus, C. (2015). Reducing Cancelations on the Day of Scheduled Surgery at a Children's Hospital. Pediatrics, 135(5), e1292–e1299. https://doi.org/10.1542/peds.2014-2418
  21. Petka, N. (2022). Analiza realizacji programu pilotażowego „Profilaktyka 40 PLUS” w Polsce. https://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/5f9f0d71-fd6b-4de3-be1b-06ee29418c11.
  22. Ponad 75 tys. Małopolanek zbadało piersi w programie NFZ (2024). https://www.nfz-krakow.pl/dla-mediow/informacje-prasowe/ponad-75-tys-malopolanek-zbadalo-piersi-w-programie-nfz%2C103.html
  23. Próchnicka, I. (2019). Więcej mammografii wykonywanych w mammobusach niż stacjonarnie, https://www.mp.pl/pacjent/onkologia/aktualnosci/211116,wiecej-mammografii-wykonywanych-w-mammobusach-niz-stacjonarnie
  24. Rapoport, N., Rojas Mendes, A. M., & Scartascini, C. (2020). Behavioral Insights for Foresighted Public Finance. Inter-American Development Bank. https://dx.doi.org/10.18235/0002227
  25. Regulamin Loterii Promocyjnej „Profilaktyka 40 PLUS” (2023). https://pacjent.gov.pl/regulamin-loterii-profilaktyka-40-plus
  26. Rohman, L., Maruswezki, D., & Boyce Cam, N. (2015). The impact of a text messaging service on orthopaedic clinic Did Not Attend rates. Journal of telemedicine and telecare, 21(7), 408–413. https://doi.org/10.1177/1357633X15583778
  27. Rossi, J., Mullen, L. A., Oluyemi, E., Panigrahi, B., Myers, K. S., DiCarlo, P. A., & Ambinder, E. B. (2024). Patient Utilization of Weekend/Evening Appointments for Screening Mammography: An 8-Year Observational Cohort Study. Journal of The American College of Radiology. https://doi.org/10.1016/j.jacr.2024.04.029
  28. Soofi, M., Najafi, F., & Karami-Matin, B. (2020). Using Insights from Behavioral Economics to Mitigate the Spread of COVID-19. Applied Health Economics and Health Policy, 18(3), 345–350. https://doi.org/10.1007/S40258-020-00595-4
  29. Stockwell, M. S., Kharbanda, E. O., Martinez, R. A., Lara, M., Vawdrey, D., Natarajan, K., & Rickert, V. I. (2012). Text4Health: Impact of text message reminder–recalls for pediatric and adolescent immunizations. American Journal of Public Health, 102(2), e15–e21. https://doi.org/10.2105/AJPH.2011.300331
  30. Wheatley, M. C. (2024). Enhancing Public Health Strategies: The Role of Behavioral Economics in Health Interventions and Policy. https://doi.org/10.70389/pjph.100009
  31. Wprowadzamy Program Profilaktyka 40 Plus (2020). https://www.gov.pl/web/zdrowie/wprowadzamy-program-profilaktyka-40-plus#_ftnref1
  32. Wzrasta zgłaszalność na profilaktykę w ŚCO, https://www.onkol.kielce.pl/pl/aktualnosci/wzrasta-zglaszalnosc-na-profilaktyke-w-sco?utm_source=chatgpt.com