Treść głównego artykułu

Abstrakt

We współczesnych państwach cele polityki publicznej osiągane są coraz częściej przez zastosowanie instrumentów regulacyjnych. Istotne jest więc badanie ich właściwości teoretycznych, a także kontekstowe dookreślanie warunków skutecznego i efektywnego ich stosowania. W opracowaniu podjęta została próba analizy takich instrumentów regulacyjnych, jak standardy, miękkie prawo oraz samoregulacja. Wymienia się trzy rodzaje standardów regulacyjnych (celowe, wynikowe, specyfikacyjne). Wybór określonego standardu uwarunkowany jest często czynnikami kontekstowymi, a ponadto wiąże się z poważnym dylematem - czy powinny one być jednolite dla wszystkich podmiotów, które mają im podlegać, czy też powinny być zróżnicowane ze względu na pewne cechy regulowanych podmiotów. Autor analizuje tzw. "prawo niewiążące" (soft law) jako instrument regulacyjny, który jest stosowany zarówno w narodowych, jak i w międzynarodowych systemach regulacyjnych. Pojęcie to mieści się w granicach polityki regulacyjnej, a oznacza, że cele publiczne mogą być osiągane dzięki zastosowaniu miękkich, a czasami "nieformalnych" narzędzi, mogących okazać się w pewnych okolicznościach równie skutecznymi, jak typowe twarde narzędzia regulacyjne, które są opatrzone sankcją. W artykule podjęta jest również problematyka samoregulacji, oznaczająca zespół reguł, które podmioty gospodarcze wytworzyły w sposób dobrowolny (nieformalnie) i uznają wzajemnie za obowiązujące. Mogą to być również reguły formalne (np. kodeksów zachowań), które są w pełni egzekwowalne przed sądem. W podsumowaniu stwierdza się, że wybór instrumentów polityki regulacyjnej powinien zależeć od oceny stopnia dojrzałości struktur instytucjonalnych funkcjonujących w gospodarce, a także od zdolności podmiotów do adekwatnej reakcji na rynkowe sygnały informacyjne.

Słowa kluczowe

polityka publiczna regulacje instrumenty w polityce publicznej implementacja public policy regulations instruments in public policy implementation

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Surdej, A. (2014) „Regulacyjne instrumenty w polityce publicznej”, Studia z Polityki Publicznej, 1(4(4), s. 69–85. doi: 10.33119/KSzPP.2014.4.4.

Metrics

Referencje

  1. Baldwin R., Cave M., Understanding Regulation. Theory, Strategy and Practice, Oxford University Press, Oxford 1999.
  2. Cini M., The Soft Law Approach: Commission rule-making in the EU’s state aid regime, “Journal of European Public Policy” 2001, vol. 8, no. 2.
  3. Daintith T., Legal Measures and Their Analysis, w: Law as an Instrument of Economic Policy: Comparative and Critical Approaches, red. T. Daintith, Walter de Gruyter, Berlin 1988.
  4. Dixit A.K., Nalebuff B.J., Thinking Strategically, Norton Press 1991, wyd. polskie: Myślenie strategiczne, ONE Press, 2009.
  5. Easterbrook F.H., Fischel D.R., Mandatory Disclosure and The Protection of Investors, “Virginia Law Review” 1984, vol. 70, no. 4.
  6. Klabbers J., The Undesirability of Soft Law, “Nordic Journal of International Law” 1998, vol. 67, no. 4.
  7. Ogus A., Standard Setting for Environmental Protection: Principles and Processes, w: Environmental Standards in the European Union, red. M. Faure, J. Vervaele, A. Weale, 1994.
  8. Ogus A., Rethinking Self-Regulation, “Oxford Journal of Legal Studies” 1995.
  9. Ostrom E., Governing the Commons: the Evolution of Institutions for Collective Action, Cambridge UP 1990.
  10. Ross S.A., The Determination of Financial Structure: The Incentive-Signaling Approach, “The Bell Journal of Economics” 1977, vol. 8, no. 1.
  11. Snyder F., The Effectiveness of European Community Law: Institutions, Processes, Tools and Techniques, “Modern Law Review” 1993, no. 56.
  12. Surdej A., Metoda analizy kosztów i korzyści: imperatyw efektywności w politykach publicznych, w: Środowisko i warsztat ewaluacji, red. A. Haber, M. Szałaj, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2008.
  13. Surdej A., Nowoczesne państwo a gospodarka rynkowa, Instytut Obywatelski, Warszawa 2010.
  14. Teubner G., Juridification: Concepts, aspects, limits, solutions, w: A Reader on Regulation, red. R. Baldwin, C. Scott, Ch. Hood, Oxford University Press, Oxford 1998.
  15. Viscusi W.K., Vernon J.M., Harrington J.E., Economics of Regulation and Antitrust, MIT, wyd.2, 1995.
  16. Wellens K.C., Borchardt G.M., Soft law in European Community law, “European Law Review” 1989, no. 14.

Inne teksty tego samego autora