Treść głównego artykułu

Abstrakt

Autor wskazuje na specyfikę sposobu tworzenia polityki publicznej na poziomie Unii Europejskiej w porównaniu ze sposobem tworzenia polityki na poziomie krajowym. Podkreśla m.in. to, że w UE inaczej kształtowana jest agenda polityki. Na poziomie krajowym w większym stopniu kształtują ją politycy pozostający w bliskiej relacji z wyborcami. Na poziomie europejskim kształtuje ją Komisja Europejska, która posiada wyłączne prawo do inicjatywy ustawodawczej w UE i jest instytucją technokratyczną (nie pochodzi z bezpośrednich wyborów). Ponadto na poziomie europejskim analiza wykonalności polityki publicznej bywa ignorowana (na etapie przed decyzyjnym). W państwach narodowych takie analizy są realizowane z uwagi na istnienie mechanizmów konkurencji między rządzącymi i opozycją. W strukturach UE nie ma takich mechanizmów. Jednocześnie autor wskazuje, że taka analiza mogłaby zapewnić Unii Europejskiej korzyści. Blokowałaby wprowadzanie w życie decyzji obarczonych nadmiernym ryzykiem. Ma tu na myśli również decyzję o wprowadzeniu unii monetarnej. Jego zdaniem, zapadła ona bez właściwej analizy wykonalności takiego przedsięwzięcia. Decyzję o wprowadzeniu wspólnej waluty podjęto z uwagi na czynniki polityczne, a nie merytoryczne. Znaczna część ekspertów była przeciwna temu, wskazując na istotne ryzyko. Zwolennicy daleko posuniętej integracji gospodarczej w UE nie uwzględnili faktu, że integracja monetarna pozbawia państwa czynników, które mają pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy. Jednak w gronach politycznych panował klimat "totalnego optymizmu" w odniesieniu do rezultatów unii monetarnej. Nie uwzględniano nawet scenariusza negatywnego. Nie stworzono mechanizmów zarządzania kryzysowego, w tym mechanizmów opuszczenia unii, sposobów wsparcia członków, którzy nie radzą sobie z członkostwem. Ponadto w niewłaściwy sposób dokonywano ewaluacji skutków unii monetarnej. Robiono to na podstawie osiągnięć technicznych (oceniano proces, a nie jego rezultat), jak sprawne wprowadzenie banknotów i monet euro, a także wycofanie walut krajowych w roku 2002.

Słowa kluczowe

polityka publiczna analiza polityki publicznej ewaluacja unia monetarna integracja europejska public policy policy analysis policy evaluation monetary union European integration

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Majone, G. (2015) „Tworzenie i analiza polityki publicznej na szczeblu narodowym i europejskim”, Studia z Polityki Publicznej, 2(2(6), s. 9–40. doi: 10.33119/KSzPP.2015.2.1.

Metrics

Referencje

  1. Breton A., Competitive Governments, Cambridge University Press, Cambridge 1996.
  2. Chalmers D., The European Redistributive State and a European Law of Struggle, “European Law Journal” 2012, vol. 18, no. 5.
  3. De Grauwe P., Challenges for Monetary Policy in Euroland, in: Governing EMU, eds. F. Torres, A. Verdun, C. Zilioli, H. Zimmerman, European University Institute, Florence 2004.
  4. De Grauwe P., Economics of Monetary Union, Oxford University Press, Oxford 2007.
  5. Eichengreen J., Frieden J.A., The Political Economy of European Monetary Unification: An Analytical Introduction, in: International Political Economy, third edition, eds. J.A. Frieden, D.A. Lake, Routledge, London 1995.
  6. Feldstein M., The case against EMU, “The Economist” 1992, June 13th.
  7. Henning C.R., U.S.-EU Relations after the Inception of the Monetary Union: Cooperation or Rivalry?, in: P.C. Padoan, Transatlantic Perspectives on the Euro, The Brookings Institution, Washington D.C. 2000.
  8. Majone G., Evidence, Argument&Persuasion In The Policy Process, Yale University Press, New
  9. Haven CT. 1989, expanded Polish edition, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warsaw 2004.
  10. Majone G., Dilemmas of European Integration, Oxford University Press, Oxford 2005.
  11. Majone G., Europe As The Would-Be World Power: The EU At Fifty, Cambridge University Press, Cambridge 2009.
  12. Majone G., Wildavsky A., Implementation as Evolution, 1979, unpublished paper.
  13. Piris J.-C., It is Time for the Euro Area to Develop Further Closer Cooperation Among its Members, “Jean Monnet Working Paper” 2011, no. 5, The NYU Institute on the Park, New York.
  14. Porter M.E., The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, New York 1990.
  15. Reiermann C., Support for Wobbly Euro Economies, “Spiegel On Line International” 2009, February 20.
  16. Rodrik D., The Globalization Paradox, Oxford University Press, Oxford 2011.
  17. Ross G., Jacques Delors and European Integration, Polity Press, London 1995.
  18. Skrzypek S., Poland should not rush to sign up to the euro, “Financial Times” 2010, April 13.
  19. Trubek D.M., Trubek L.G., Hard and Soft Law in the Construction of Social Europe: the Role of the Open Method of Co-ordination, “European Law Journal” 2005, vol. 11, no. 3.
  20. Tsoukalis L., The New European Economy, second revised edition, Oxford University Press, Oxford 1993.
  21. Tsoukalis L., Economic and Monetary Union, in: Policy-Making in the European Union, eds. H. Wallace, W. Wallace, fourth edition, Oxford University Press, Oxford 2003.
  22. Weatherill S., Law and Integration in the European Union, Clarendon Press, Oxford 1995.