Treść głównego artykułu

Abstrakt

Obszar teorii i badań, którego dotyczy artykuł, to wielopoziomowe rządzenie (multi-evel governance). Celem artykułu jest wprowadzenie do nauki o polityce publicznej dwóch nowych pojęć: konkretyzacja celu oraz wielopoziomowa koordynacja celu. W badaniach ugruntowujących tę propozycję zastosowano podejście jakościowe. Miały one charakter uczestniczący poprzez działanie (participative action research) w ramach praktyki polityki (policy work, policy practice). Autor jako przedstawiciel jednej z sieci organizacji pozarządowych brał aktywny udział w procesie realizacji Strategii Europa 2020 w Polsce w latach 2012-2015. Zasadniczym instrumentem badania uczestniczącego były działania na rzecz modyfikacji celu dotyczącego ubóstwa, który został ustalony przez polski rząd w roku 2011. Pozostałe dane pochodzą z analizy dokumentów i obserwacji uczestniczącej. W ich wyniku możliwe było uzyskanie głębszego zrozumienia procesu wielopoziomowego rządzenia w jednym z obszarów i propozycja nowych kategorii analitycznych. W rezultacie badań wyróżniono kilka faz krajowej konkretyzacji celu oraz dwa okresy wielopoziomowej koordynacji. Zaproponowano nowe kierunki rozwoju badań.

Słowa kluczowe

wielopoziomowe rządzenie ubóstwo wykluczenie społeczne Unia Europejska Europa 2020 multilevel governance poverty social exclusion European Union Europe 2020

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Szarfenberg, R. (2015) „Konkretyzacja i koordynacja celów polityki publicznej w wielopoziomowym rządzeniu. Przykład celu Unii Europejskiej w zakresie ubóstwa”, Studia z Polityki Publicznej, 2(2(6), s. 41–56. doi: 10.33119/KSzPP.2015.2.2.

Metrics

Referencje

  1. Atkinson A.B., Ensuring social inclusion in changing labour and capital markets, “Economic Papers” 2013, no. 481, European Commission, Directorate-General for Economic and Financial Affairs.
  2. Copeland P, Daly M., Poverty and social policy in Europe 2020: ungovernable and ungoverned, “Policy and Politics” 2014, no. 42.
  3. Copeland P, Daly M., Varieties of poverty reduction: inserting the poverty and social exclusion target into Europe 2020, “Journal of European Social Policy” 2012, no. 22.
  4. Decyzja Rady w sprawie wytycznych dla polityki zatrudnienia państw członkowskich. Zintegrowane wytyczne dotyczące strategii Europa 2020 - część druga, Komisja Europejska, KOM(2010) 193.
  5. EAPN Questionnaire 2011. National Reform Programmes. Poland, European Anti-Poverty Network, 2011.
  6. Hood C., A Public Management for All Seasons?, “Public Administration” 1991, no. 69.
  7. Jessoula M., Europe 2020 and the Fight against Poverty - Beyond Competence Clash, Towards ‘Hybrid’ Governance Solutions?, “Social Policy & Administration” 2015, no. 49.
  8. Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, lipiec 2014.
  9. Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, sierpień 2014. Załącznik do uchwały nr 165 Rady Ministrów z 12 sierpnia.
  10. Krajowy Program Reform „Europa 2020”, Rada Ministrów, kwiecień 2011.
  11. Krajowy Program Reform „Europa 2020”. Aktualizacja 2012/2013, Rada Ministrów, 25 kwietnia
  12. Krajowy Program Reform „Europa 2020”. Aktualizacja 2013/2014, Rada Ministrów, 30 kwietnia
  13. Krajowy Program Reform „Europa 2020”. Aktualizacja 2014/2015, Rada Ministrów, 22 kwietnia
  14. Krajowy Program Reform „Europa 2020”. Aktualizacja 2014/2015, Rada Ministrów, 28 kwietnia
  15. Multi-level Governance, red. I. Bache, M. Flinders Oxford University Press, Oxford 2004. Opinia do projektu aktualizacji KPR 2012/13, European Anti-Poverty Network, 2012.
  16. Opinia do projektu aktualizacji KPR 2013/14, European Anti-Poverty Network, 2013.
  17. Opinia do projektu aktualizacji KPR 2014/15, European Anti-Poverty Network, 2014.
  18. Opinia do projektu aktualizacji KPR 2015/16, European Anti-Poverty Network, 2015.
  19. Szarfenberg R., Polityka społeczna Unii Europejskiej - przewodnik. Projekt „Razem budujemy Europę socjalną”, WRZOS, 2014.
  20. Umowa partnerstwa, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, 23 maja 2014.
  21. Uwagi zgłoszone w ramach konsultacji społecznych do projektu dokumentu pn. Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020”. Aktualizacja 2013/2014 wraz ze stano¬wiskiem właściwych resortów, Ministerstwo Gospodarki, 26 kwietnia 2013.
  22. Uwagi zgłoszone w ramach konsultacji społecznych do projektu dokumentu pn. Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020”. Aktualizacja 2014/2015 wraz ze stano¬wiskiem właściwych resortów, Ministerstwo Gospodarki, 14 kwietnia 2014.
  23. Vis B., Taking Stock of the Comparative Literature on the Role of Blame Avoidance Strategies in Social Policy Reform, “Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice” 2015, March.
  24. Why the EUshould support the proposed EU target to reduce relative poverty by 25% by 2020?, European Anti-Poverty Network, 2010.
  25. Wspólne stanowisko wobec włączenia problematyki ubóstwa i wykluczenia społecznego, w tym bezdomności i wykluczenia mieszkaniowego do Krajowego Programu Reform, Pomorskie Forum Wychodzenia z Bezdomności, 2011.
  26. Założenia do Krajowego Programu Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020”, Komitet do Spraw Europejskich, 22 listopada 2010.