Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza stopnia realizacji polityki telekomunikacyjnej w Polsce w zawężeniu do celów sformułowanych w Strategii regulacyjnej do roku 2015. W artykule pozytywnie zweryfikowano tezę, że poziom dotychczasowego wykonania obecnej strategii regulacyjnej jest zadowalający. W części teoretycznej zdefiniowano politykę telekomunikacyjną, dokonano analizy znaczenia tej polityki w rozwoju gospodarczym, a także określono jej lokalizację w klasyfikacji polityki publicznej. Ponadto, scharakteryzowano podstawowe instytucje władcze rynku telekomunikacyjnego, które są odpowiedzialne za kreowanie i realizację polityki prowadzonej w sektorze telekomunikacyjnym. W części empirycznej, opartej na danych ilościowych, zaprezentowano wartości mierników stopnia realizacji celów badanej strategii regulacyjnej. Przeprowadzoną analizę ilościową poszerzono o podejmowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej działania na rzecz realizacji strategii.

Słowa kluczowe

polityka telekomunikacyjna strategia regulacyjna Urząd Komunikacji Elektronicznej telecommunications policy regulatory strategy Office of Electronic Communications

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Kaczmarczyk, P. (2015) „Ocena stopnia realizacji polityki telekomunikacyjnej w zakresie Strategii regulacyjnej do roku 2015”, Studia z Polityki Publicznej, 2(2(6), s. 79–94. doi: 10.33119/KSzPP.2015.2.4.

Metrics

Referencje

  1. A Digital Agenda for Europe, Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions, European Commission, Brussels, 19.05.2010.
  2. Gryz J., Wzajemny związek między polityką i strategią a bezpieczeństwem państwa, „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” 2007, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2007.
  3. http://ikar.wz.uw.edu.pl/numery/06/pdf/74.pdf, dostęp 15.05.2015.
  4. http://www.researchgate.net/profile/Carlo_Cambini/publication/222651643_Broadband_investment_and_regulation_A_literature_review/links/09e4150dd8365107e5000000.pdf, dostęp 17.05.2015.
  5. http://www.uke.gov.pl/informacje-ogolne-1068, dostęp 12.05.2015.
  6. http://www.uke.gov.pl/kompetencje-uke-972, dostęp 12.05.2015.
  7. https://mac.gov.pl/co-robimy, dostęp 12.05.2015.
  8. Kaczmarczyk P., Wybrane aspekty regulacji polskiego rynku telekomunikacyjnego, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne”, t. XXII, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2015.
  9. Ładny P., Regulacja rynku telekomunikacyjnego, w: Rynek usług telekomunikacyjnych, red. H. Babis, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
  10. Podsumowanie dotychczasowego wykonania Strategii regulacyjnej Prezesa UKE, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Warszawa, listopad 2014.
  11. Polityka gospodarcza, red. B. Winiarski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2006.
  12. Polityka gospodarcza, red. H. Ćwikliński, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004.
  13. Polityka publiczna we współczesnym państwie, red. J. Osiński, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014.
  14. Polityka publiczna, 10 lat Polski w Unii Europejskiej, red. J. Osiński, K. Negacz, K. Obłąkowska­ -Kubiak, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014.
  15. Polska 2030, Trzecia fala nowoczesności. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa, 11 stycznia 2013.
  16. Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2013 roku, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Departament Strategii i Analiz Rynku Telekomunikacyjnego, Warszawa, czerwiec 2014.
  17. Regulacja rynków telekomunikacyjnych, red. S. Piątek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
  18. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Dz. U. 2011, nr 250, poz. 1501.
  19. Sieci szerokopasmowe w polityce telekomunikacyjnej, red. S. Piątek, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.
  20. Strategia regulacyjna do roku 2015, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Warszawa, listopad 2014.
  21. Strategia Rozwoju Kraju 2020, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, wrzesień 2012.
  22. Szkudlarek P., Państwo w procesie rozwoju rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce, w: Współczesne problemy ekonomiczne. Polityka państwa a proces globalizacji, red. G. Wolska, „Studia
  23. Ekonomiczne” 2013, nr 139, Zeszyty Naukowe Wydziałowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013.
  24. Ustawa o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne i niektórych innych ustaw, Dz. U. 2012, poz. 1445.
  25. Ustawa z dnia 1 marca 2002 r. o zmianie w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych, Dz. U. 2002, nr 25, poz. 253.
  26. Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, Dz. U. 2004, nr 171, poz. 1800.
  27. Ustawa z dnia 21 lipca 2000r. – Prawo telekomunikacyjne, Dz. U. 2000, nr 73, poz. 852 z późn. zm
  28. Ustawa z dnia 29 grudnia 2005 r. o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji, Dz. U. nr 267, poz. 2258 z późn. zm.
  29. Ustawa z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, Dz. U. 2010, nr 106, poz. 675.
  30. Zrozumieć politykę publiczną. Współczesne państwo jako podmiot polityki publicznej, red. J. Osiński, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014.