Treść głównego artykułu

Abstrakt

Działalność holdingów międzynarodowych stała się kluczowa dla gospodarki europejskiej. Szczególną uwagę należy zwrócić na aspekty podatkowe, które są związane z transgraniczną działalnością holdingów. Coraz częściej stosują one w swojej strategii agresywną optymalizację opodatkowania. Polityka podatkowa poszczególnych państw członkowskich okazała się mało skuteczna. Jednocześnie brak wspólnej i zharmonizowanej polityki podatkowej przeciwdziałającej optymalizacji opodatkowania stał się poważnym problemem dla Unii Europejskiej. Dlatego ideą Komisji Europejskiej jest – z jednej strony – wypracowanie koncepcji podatkowej, która będzie w stanie skutecznie przeciwdziałać międzynarodowej optymalizacji opodatkowania stosowanej przez holdingi, z drugiej zaś – będzie integralna z wewnętrznymi systemami podatkowymi państw członkowskich.

Słowa kluczowe

harmonizacja polityki podatkowej holding optymalizacja podatkowa harmonised tax policy holding companies tax optimization

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Gajewski, D. J. (2015) „Polityka Unii Europejskiej przeciwdziałająca szkodliwej międzynarodowej optymalizacji opodatkowania”, Studia z Polityki Publicznej, 2(3(7), s. 63–80. doi: 10.33119/KSzPP.2015.3.3.

Metrics

Referencje

  1. Andersson K., An optional and competitive CCCTB – a comprehensive approach to reach the Lisboan objectives, w: A Common Consolidated Corporate Tax Base for Europe. Eine einheitliche Körperschaftsteuerbemessungsgrundlage für Europa, red. W. Schön, U. Schreiber, Ch. Spengel, Berlin 2008.
  2. Bernat M., Harmonizacja podatków bezpośrednich w państwach Unii Europejskiej, „Przegląd Podatkowy” 2004, nr 1.
  3. Cerioni L., Szkodliwa konkurencja podatkowa, „Prawo i Podatki Unii Europejskiej” 2006, nr 9.
  4. Farmer P., Zalasiński A., Koordynacja krajowych systemów podatkowych państw członkowskich WE – nowa strategia Komisji Europejskiej w sferze opodatkowania bezpośredniego, „Przegląd Podatkowy” 2007, nr 4.
  5. Gomułowicz A., Małecki J., Podatki i prawo podatkowe, LexisNexis, Warszawa 2004.
  6. Grabowski M., Harmonizacja czy konkurencja sposobem zbliżenia podatków w Unii Europejskiej? – prezentacja na konferencji „Polska wobec polityki gospodarczej Unii Europejskiej”, Warszawa, 20.05.2005.
  7. Hamaekers H., Holmes K., Głuchowski J., Kardach K., Nykiel W., Wprowadzenie do międzynarodowego prawa podatkowego, LexisNexis, Warszawa 2006.
  8. Hellerstein W., The Case for Formulary Apportionment, “International Transfer Pricing Journal” 2005, Vol. 3.
  9. Herzig N., Tax Harmonization in Europe: methods of consolidation, w: Common Consolidated Corporate Tax Base, red. M. Lang, P. Pistone, J. Schuch, C. Staringer, Linde Verlag, Wien 2008.
  10. Hohenwarter D., The Allocation of Taxing Rights, w: Tax Treaty and EC Law, red. M. Lang, J. Schuch, C. Stringer, Wien 2007.
  11. Lang M., Domes S., Tax treaty Law and EC Law – Reciprocity and the Balance of Tax Treaty, w: Tax Treaty and EC Law, red. M. Lang, J. Schuch, C. Staringer, Wien 2007.
  12. Lipnowicz R., Unia Europejska: jak odliczać transgraniczne straty podatkowe, „Rzeczpospolita”, 9.02.2007.
  13. Pietrzak R., Nowe zasady opodatkowywania małych i średnich przedsiębiorstw – propozycja Komisji, „Przegląd Podatkowy” 2005, nr 2.
  14. Spengel Ch., The Common Consolidated Corporate Tax Base, prepared for the Tax Conference „Corporation Tax: Battling with the Boundaries”, 28–29.06.2007, Said Business School, Oxford.
  15. Szeląg K., Jednolita polityka budżetowa w strefie euro – realna wizja czy utopia?, „Bank i Kredyt” 2003, nr 11–12.