Treść głównego artykułu

Abstrakt

Projektowana przez Prawo i Sprawiedliwość nowa reforma edukacji wpisuje się, ze względu na sposób jej wprowadzania, w pewien schemat, jakim podlegały także poprzednie polskie reformy. O ich kształcie decydują czynniki polityczne, a nie merytoryczne, wprowadzane są one zbyt pospiesznie, powoływani eksperci stanowią rodzaj dekorum. Ten sposób działania jest charakterystyczny nie tylko dla Polski. Badacze, których przytaczam (J. Nelson, M. S. Archer, N. Luhmann) wskazują na ograniczoną skuteczność działań reformatorskich i na ich przyczyny. Mimo prób ograniczenia wpływu państwa na edukację w ramach polityki neoliberalnej pozostaje ono najważniejszym podmiotem kształtującym system edukacyjny. Istniejące analizy skuteczności działań państwa powinny jednak stworzyć podstawy polityki uwzględniającej konieczność liczenia się z interesami innych podmiotów, a przede wszystkim długookresowej.

Słowa kluczowe

system edukacyjny polityka edukacyjna reformy edukacyjne nierówności edukacyjne gimnazja educational system educational policy educational reforms educational inequalities lower secondary schools

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Zahorska, M. (2016) „Nieznośna lekkość… reformowania oświaty”, Studia z Polityki Publicznej, 3(2(10), s. 43–64. doi: 10.33119/KSzPP.2016.2.2.

Referencje

Read More

Inne teksty tego samego autora