Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jakie czynniki warunkują możliwość instrumentalnego wykorzystania kultury dla rozwoju miast. Autorka opiera się na badaniach empirycznych (przeprowadzonych w 41 miastach), których podstawą jest teoria wartości kultury Johna Holdena. Według założeń teoretycznych ogólna wartość generowana przez podmioty działające w sektorze kultury, istotna z punktu widzenia różnych grup interesariuszy, jest wypadkową trzech następujących komponentów: wartości instytucjonalnej, instrumentalnej oraz integralnej. Badania wskazały, że o możliwości wykorzystania zjawisk kultury w rozwoju miast współdecydują trzy obszary: zasoby materialne i niematerialne, polityka kulturalna i kapitał kreatywny. Największym problemem dla możliwości wykorzystania kultury jest zaś brak dialogu i dążenia do konsensusu w programowanej polityce kulturalnej.

Słowa kluczowe

instrumentalna wartość kultury polityka kulturalna teoria wartości kultury rozwój miast zarządzanie publiczne public management development of cities theory of cultural value cultural policy instrumental value of culture

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Świętochowska, A. . (2016) „Instrumentalna wartość kultury w polityce kulturalnej miast”, Studia z Polityki Publicznej, 3(3(11), s. 139–158. doi: 10.33119/KSzPP.2016.3.7.

Metrics

Referencje

  1. Belfiore E., The Unacknowledged Legacy, “International Journal of Cultural Policy” 2006, Vol. 12, No. 2.
  2. Chrostowski A., Szczepankowski P., Planowanie,w: Zarządzanie. Teoria i praktyka, red.A.K.Koźmiński, W. Piotrowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  3. Dąb-Kalinowska B., Mecenat czy sterowanie sztuką, w: Mecenas. Kolekcjoner. Odbiorca, PWN Warszawa 1984.
  4. Dmitruk K.M., Wokół teorii i historii mecenatu, w: Z dziejów mecenatu kulturalnego w Polsce, Fundacja Bankowa im. L. Kronenberga, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1999.
  5. Florida R., Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
  6. Gray C., Managing Cultural Policy: Pitfalls and Prospects, “Public Administration” 2009, Vol. 87, No. 3, Blackwell Publishing Ltd., 2009.
  7. Hausner J., Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.
  8. Holden J., Cultural Value and the Crisis of Legitimacy. Why Culture Needs a Democratic Mandate, Demos, London 2006.
  9. Ilczuk D., Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  10. Karolak Cz., Kunicki W., Orłowski H., Dzieje kultury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  11. Kowalik W., Malczyk K., Maźnica Ł., Strycharz J., Kompetencje kadr kultury a rozwój kapitału społecznego, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2013.
  12. McGuigan J., Culture and the Public Sphere, Routledge, London 1996.
  13. Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945–2005, Stentor, Warszawa 2005.
  14. Świętochowska A., Mider D., Poprawski M., Diagnoza sektora kultury w perspektywie miejskiej na podstawie oceny poszczególnych grup interesariuszy w oparciu o teorię wartości kultury Johna Holdena. Raport podsumowujący, Stowarzyszenie Kreatywne Podlasie, Białystok 2013.
  15. Throsby D., Determining the Value of Cultural Goods: How Much (or How Little) Does Contingent Valuation Tell Us?, “Journal of Cultural Economics” 2003, No. 27, Kluwer Academic Publishers.
  16. Throsby D., Ekonomia i kultura, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
  17. Throsby D., The Value of Cultural Heritage: What Can Economics Tell Us?, w: Capturing the Public Value of Heritage, red. K. Clark, The Proceedings of the London Conference, English Heritage.
  18. Zacher L., Racjonalność myślenia, decydowanie i działanie – pytania i wątpliwości w: Racjonalność myślenia, decydowanie i działanie, red. L. Zacher, WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2000.
  19. Zybała A., Polityki publiczne, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa 2012.