Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł poświęcony analizie teoretycznej oraz praktycznej różnych poziomów rządzenia (governance) w szkolnictwie wyższym - na poziomie systemowym, instytucyjnym i na poziomie polityki państwa wobec systemu szkolnictwa wyższego oraz uniwersytetów. Zarówno Polska, jak i Ukraina stają wobec wspólnego wyzwania konieczności odbiurokratyzowania działania uczelni i deregulacji systemu szkolnictwa wyższego, co wymaga niezbędnych zmian reguł ładu instytucjonalnego i systemowego. W artykule pokazano, jakie narzędzia w procesie transformacji szkolnictwa wyższego zarówno na poziomie makro (governance in HES i polityka publiczna), jak i mikro (governance i management in HEI) mogą być wykorzystane w celu podejmowania skutecznych rozwiązań w obszarach: zarządzanie, governance i polityka publiczna w systemie szkolnictwa wyższego.

Słowa kluczowe

szkolnictwo wyższe zarządzanie governance polityka publiczna uczelnia wyższa strategia rozwojowa prawo rektor governance higher education management public policy higher education institution strategy for development law rector

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Degtyarova, I. . (2016) „Zarządzanie, governance i polityka publiczna w systemie szkolnictwa wyższego: Polska–Ukraina”, Studia z Polityki Publicznej, 3(3(11), s. 159–172. doi: 10.33119/KSzPP.2016.3.8.

Metrics

Referencje

  1. Higher Education Governance, Between Democratic Culture, Academic Aspirations and Market Forces, Council of Europe, 2005, http://www.coe.int/t/dg4/highereducation/Governance/GOV_recommendations_EN.pdf
  2. Kwiek M., The Unfading Power of Collegiality? University Governance in Poland in a European Comparative and Quantitative Perspective, “International Journal of Educational Development” 2015.
  3. Lasswell H.D., A Preview of Policy Sciences, American Elsevier Publishing, 1971.
  4. Model projektowania i wdrażania strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce, red. C. Kochalski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
  5. Narodowa Doktryna Rozwoju Edukacji, 2002, http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
  6. OECD Reviews of Tertiary Education – Poland, Sept. 2007.
  7. Projekt Strategii Reformowania Szkolnictwa Wyższego w Ukrainie do 2020 r., http://old.mon.gov.ua/ua/pr-viddil/1312/1390288033/1415795124/
  8. Santiago P., Tremblay K., Basri E., Arnal E., Tertiary Education for the Knowledge Society, Vol. 1,
  9. Special Features: Governance, Funding, Quality, OECD, 2008.
  10. Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego 2010–2020. Projekt środowiskowy, Warszawa 2009.
  11. Thieme J., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXIw. Polska, Europa USA, Difin, Warszawa 2009.
  12. Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009, rozdz. 6 – Kontrola zarządcza oraz koordynacja kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych, Dz. U. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.
  13. Ustawa Ukrainy o Szkolnictwie Wyższym, www.zakon.rada.gov.ua/go/1556–18
  14. Woźnicki J., Morawski R., Luterek M., Degtyarova I., Benchmarking in Higher Education: Polish Experience, “International Journal of Innovation and Learning” 2015, Vol. 17, No. 2.
  15. Woźnicki J., Nowa dyscyplina „nauki o polityce publicznej” usytuowana w dziedzinie nauk społecznych, „Nauka” 2012, nr 1.
  16. Woźnicki J., prezentacja Strategia rozwoju A-TH W Bielsku-Białej jako narzędzie wykreowania uniwersytetu na Podbeskidziu, seminarium szkoleniowo-dyskusyjne, Bielsko-Biała, listopad 2011, materiały niepublikowane.
  17. Woźnicki J., prezentacja Szkolnictwo wyższe: zarządzanie, governance i polityka publiczna, Konferencja Liderzy Zarządzania Uczelniami LUMEN 2015, Warszawa, listopad 2015, materiały niepublikowane.
  18. Woźnicki J., prezentacja Ustrój, przywództwo i wymogi Good Governance w akademickich szkołach wyższych – istot i formuła rektorstwa z uwzględnieniem treści Kodeksu Dobrych Praktyk Szkół Wyższych KRASP, XII Szkoła Letnia Zarządzania Strategicznego FRP, Ossa, lipiec 2012, materiały niepublikowane.