Innowacyjność firm prowadzonych przez kobiety w sektorach turystyki i kreatywnych przemysłów/usług w krajach Morza Bałtyckiego
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
W artykule przedstawiamy wyniki badania wstępnego przeprowadzonego w drugiej połowie 2015 r., w ramach projektu Gender, Innovation and Sustainable Development in the Baltic Sea Region, w pięciu krajach: Estonii, Polsce i Szwecji oraz na Litwie i Łotwie. Kraje te różnią się pod względem skali zjawiska przedsiębiorczości kobiet i poziomu innowacyjności gospodarki, ale także w zakresie polityki państwa na rzecz równouprawnienia. Szwecja zajmuje pierwsze miejsce w rankingu Gender Equality Index ze wskaźnikiem na poziomie 74 punktów, podczas gdy pozostałe kraje objęte badaniem mają ten wskaźnik dużo niższy: Estonia – 54, Łotwa – 47, Polska – 44, Litwa – 40 [EIGE 2013]. Szwecja jest też liderem w rankingu Innovation Union Scoreboard 2014 (przed Danią i Finlandią), podczas gdy Estonia, Litwa i Polska znajdują się w grupie umiarkowanych innowatorów (moderate innovators), a Łotwa – w grupie słabych innowatorów (modest innovators). W ocenie ekspertów Unii Europejskiej sukces Szwecji (i innych krajów skandynawskich) w obszarze innowacyjności wynika nie tylko z wysokich nakładów na badania i rozwój, ale też z czynników społeczno-kulturowych, takich jak równość szans i ukierunkowanie na współpracę (tzw. wielopoziomowe zarządzanie). (fragment tekstu)
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
2. Andersson S., Berglund K., Gunnarsson E., Sundine E. (red.) [2012], Promoting innovation: Policies, practices and procedures, Vinnova Report VR 2012, 08, Stockholm.
3. Baltic Development Forum [2011], National and cross-national policies on women’s entrepreneurship in the Baltic Sea Region. A comparative perspective, http://www.bdforum.org/wp-content/uploads/2016/02/thematic_reports_women_entrepreneurs_2011.pdf
4. Bourne K.A. [2010], The paradox of gender equality: an entrepreneurial case study from Sweden, „International Journal of Gender and Entrepreneurship”, 2 (1), 10–26.
5. Danilda I., Thorslund G. (red.) [2011], Innovation and gender, Vinnova Information VI 2011:03 Stockholm; http://www.vinnova.se/upload/EPiStorePDF/vi-11-03.pdf
6. Dobiegała-Korona B. [2003], Innowacje a zarządzanie wiedzą o kliencie, w: Wspólna Europa: innowacyjność w działalności przedsiębiorstw, red. H. Brdulak, T. Gołębiowski, Difin, Warszawa.
7. Dodd F. [2012], Women leaders in the creative industries: a baseline study, „International Journal of Gender and Entrepreneurship”, 4(2), 153–178.
8. Doing Business [2016], Measuring Regulatory Quality and Efficiency, 13th ed., World Bank, Washington.
9. Drucker P.F. [1992], Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa.
10. EIGE [2013], Gender equality index – country profiles, European Institute for Gender Equality, Vilnius.
11. European Commission [2013], Gendered innovations, how gendered analysis contributes to research, Report of the Expert Group „Innovation through Gender”, Luxemburg.
12. European Commission [2014], Statistical Data on Women Entrepreneurs in Europe, September, Luxemburg.
13. Gibson J.L., Ivancevich J.M., Donnelly J.H. [1988], Organizations: Behavior, structure, processes, Business Publications, Plano, Texas
14. Grzegorzewska-Mischka E. [2010], Współczesne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
15. Hesmondhalgh D. [2002], The cultural industries, Sage, London.
16. Hofstede G., Hofstede G.J. [2007], Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, wyd. II, PWE, Warszawa.
17. Howkins J. [2001], The creative economy: How people make money from ideas, Penguin Group (USA) Incorporated.
18. Hughes K.D. [2003], Pushed or pulled? Women’s entry into self-employment and small business ownership, „Gender, Work & Organization”, 10(4), 433–454.
19. Lisowska E. [2001], Przedsiębiorczość kobiet w Polsce na tle krajów Europy Środkowej i Wschodniej, „Monografie i Opracowania” nr 494, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
20. Niemczewska M., Mrowiec K., Paterek A. [2007], Rola kobiet w innowacyjnej przedsiębiorczości wysokich technologii, PARP, Warszawa.
21. OECD [2005], Oslo Manual. Guidelines for collecting and interpreting innovation data, OECD and Statistical Office of the European Communities, Paris.
22. Orhan M. [2005], Why women enter into small business ownership, w: International handbook of women and small business entrepreneurship, red. S.L. Fielden, M.J. Davidson, Edward Elgar Publishing Ltd., Cheltenham.
23. PARP [2011], Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Warszawa.
24. Pocztowski A. [2008], Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, wyd. II zmienione, PWE, Warszawa.
25. Schumpeter J. [1934], The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle, Harvard University Press, Cambridge.
26. Stevenson N. [2002], Motywowanie pracowników, Liber, Warszawa.
27. UNCTAD [2010], Strengthening the creative industries for development in Zambia, United Nations, New York, Geneva