Innowacje w przedsiębiorstwie zrównoważonym

Autor

  • Barbara Bojewska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2024.197.13

Słowa kluczowe:

innowacja, innowacje otwarte, innowacje społeczne, innowacje ekologiczne, przedsiębiorstwo zrównoważone

Abstrakt

Zagadnienie innowacyjności oraz zrównoważonego rozwoju jest ważnym i aktualnym problemem badawczym. Odnosi się to również do określenia uwarunkowań rozwoju przedsiębiorstwa zrównoważonego oraz znaczenia rodzajów innowacji w tym procesie ze szczególnym uwzględnieniem nowych form innowacji, tj. innowacji: otwartych, społecznych i ekologicznych. Przedsiębiorstwo zrównoważone to przedsiębiorstwo, które realizuje cele zrównoważonego rozwoju i dąży do równowagi w każdym swoim podsystemie i w relacjach z otoczeniem. To przedsiębiorstwo zdolne do formułowania celów w kontekście zrównoważonego rozwoju i zdolne do ich realizacji w ramach posiadanych zasobów w konkurencyjnym otoczeniu. Omawiana problematyka należy do kwestii złożonych i nadal niewystarczająco zbadanych. Celem niniejszego opracowania jest określenie nowych form innowacji w kontekście ich znaczenia w dążeniu przedsiębiorstwa do zrównoważonego rozwoju. Wykorzystano analizę literatury przedmiotu oraz wyniki badań wtórnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Chesbrough, H. (2006). Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. London: McGraw-Hill Education Ltd.

Chodyński, A. (2003). Innowacyjność i jakość w strategii rozwoju firmy. Zarządzanie produktowymi innowacjami ekologicznymi. Sosnowiec: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu. 3. Freeman, Ch. (2003). The economics of industrial innouation. London: F. Pinter.

Jasiński, A. (2012). Innowacja, firma innowacyjna scena innowacji. W: Ekonomia i zarządzanie innowacjami w warunkach zrównoważonego rozwoju, A. Jasiński, R. Ciborowski (red.). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Malinowski, B. (2015). Wykorzystanie crowdsourcingu i otwartej innowacji na przykładzie platformy internetowej My Starbucks Idea. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Mamica, Ł. (2014). Istota i pojęcie innowacyjności oraz polityki innowacyjnej. W: Polityka innowacyjna, T. Geodecki, Ł. Mamica (red.). Warszawa: PWE.

OECD (2005). Podręcznik Oslo, Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. OECD, Komisja Europejska, Warszawa.

Romańczyk, A. (2010). Ekoinnowacje. Warszawa: PARP.

Artykuły naukowe

Brdulak, A. (2011). Zróżnicowane poziomy zaawansowania dobrych i złych praktyk w wybranych firmach, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 220.

Chesbrough, H. (2014). Open innovation – a new theory of Henry Chesbrough, Journal of Economics and Social Sciences, 4.

Hajduk, M., Woźniak, L. (2006). System Zarządzania Środowiskowego wg normy ISO 14001 jako stymulator ekoinnowacyjności – oczekiwania i korzyści wewnętrzne przedsiębiorstw, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1116.

Nowakowska, P. (2023). Zarządzanie zasobami ludzkimi w innowacyjnym przedsiębiorstwie, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 1 (36).

Rojek, D. (2014). Otwarte innowacje jako model interaktywnego zarządzania innowacjami, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Administracja i Zarządzanie, 101.

Wronka-Pośpiech, M. (2015). Innowacje społeczne – pojęcie i znaczenie, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 212.

Zuzek, D. K. (2011). Znaczenie innowacyjności ekologicznych w rozwoju obszarów wiejskich, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, t. 13, z. 2.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-03 — zaktualizowane 2024-07-02

Jak cytować

Bojewska, B. (2024). Innowacje w przedsiębiorstwie zrównoważonym. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (197), 179–190. https://doi.org/10.33119/SIP.2024.197.13

Numer

Dział

Dział główny