Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule omówiono problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach zróżnicowanych pod względem kultur narodowych. Przedstawiono w nim zalety i wady organizacji wielokulturowych, podstawowe problemy dotyczące różnic kulturowych oraz strategie ich rozwiązywania. Wskazano również rolę działu zasobów ludzkich oraz menedżerów różnych szczebli w procesie zarządzania kulturową różnorodnością. Podejmowane zagadnienia zobrazowano przykładami z międzynarodowego koncernu o silnym wpływie kultury narodowej na praktyki zarządzania.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Adler, N. (1980). Cross‑cultural Synergy: The Management of Cross‑cultural Organization. W: W. Burke, L.D. Goldstein (red.), Trends and Issues in OD: Current Theory and Practice. San Diego, CA: University Associates, 164–184.
2. Bartosik‑Purgat, M. (2006). Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym. Warszawa: PWE.
3. Bjerke, B. (2004). Kultura a style przywództwa. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
4. Earley, P.Ch., Mosakowski, E. (2007). Inteligencja kulturowa. Harvard Business ReviewPolska, 12(58), 158–166.
5. Gesteland, R. (2000). Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.
6. Glinka, B., Kostera, M., Brzozowska, A. (2012). Różnorodność kulturowa współcze‑ snych organizacji. W: B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business, 285–304.
7. Gómez-Mejia, L., Palich, L.E. (1997). Cultural Diversity and the Performance ofMultinational Firms. Journal of International Business Studies, 28(2), 309–335.
8. Hall, E.T., Hall, M.R. (1990). Understanding Cultural Differences: German, French andAmericans. Boston, MA: Intercultural Press.
9. Hampden‑Turner, Ch., Trompenaars, A. (2006). Siedem kultur kapitalizmu. Kraków:Oficyna Wolters Kluwer.
10. Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work RelatedValues. Beverly Hills–London: Sage.
11. Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE
12. House, R., Javidan, M., Dorfman, P. (2001). Project GLOBE: An introduction. AppliedPsychology: An International Review, 50(4), 489–505.
13. Ichii, S., Hattori, S., Michael, D. (2014). Jak odnieść sukces na rynkach wschodzących– doświadczenia firm japońskich. Harvard Business Review Polska, 12–1(130–131),105–111.
14. Jacob, N. (2005). Cross‐cultural investigations: Emerging concepts. Journal ofOrganizational Change Management, 18/5, 514–528.
15. Khanna, T. (2015). Inteligencja kontekstowa. Harvard Business Review Polska, 5(147),33–43.
16. Kostera, M. (1996). Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
17. Koźmiński, A.K. (2005). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
18. Kroeber, A.L., Kluckhohn, C. (1952). Culture: A Critical Review of Concepts andDefinitions. Papers of the Peabody Museum of American Archeology and Ethnology,Harvard University, 47(1), 43ff.
19. Linton, R. (2000). Kulturowe podstawy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo NaukowePWN.
20. Magala, S. (2005). Cross‑cultural Competence: Theories, Tool‑kits and Applications. London: Routledge.
21. Molinsky, A. (2014). W obcych kulturach poruszaj się z globalną zręcznością. Harvard Business Review Polska, 12–1(130–131), 41–42.
22. Podhorecka, W. (2015). Różnorodność jest ważna. Harvard Business Review Polska, 5(147). Dodatek – raport, R2–R8.
23. Sajkiewicz, B. (2016). Oczekiwania pracowników w różnym wieku jako podstawa budowy systemów zaangażowania opartych na zasadach zarządzania różnorod‑ nością – badania IPiSS. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 53–65.
24. Sikorski, C. (2002). Kultura organizacyjna. Warszawa: C.H. Beck.
25. Trompenaars, F. (1995). Riding the Waves of Culture. London: Nicholas BrealeyPublishing.
Referencje
2. Bartosik‑Purgat, M. (2006). Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym. Warszawa: PWE.
3. Bjerke, B. (2004). Kultura a style przywództwa. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
4. Earley, P.Ch., Mosakowski, E. (2007). Inteligencja kulturowa. Harvard Business ReviewPolska, 12(58), 158–166.
5. Gesteland, R. (2000). Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.
6. Glinka, B., Kostera, M., Brzozowska, A. (2012). Różnorodność kulturowa współcze‑ snych organizacji. W: B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business, 285–304.
7. Gómez-Mejia, L., Palich, L.E. (1997). Cultural Diversity and the Performance ofMultinational Firms. Journal of International Business Studies, 28(2), 309–335.
8. Hall, E.T., Hall, M.R. (1990). Understanding Cultural Differences: German, French andAmericans. Boston, MA: Intercultural Press.
9. Hampden‑Turner, Ch., Trompenaars, A. (2006). Siedem kultur kapitalizmu. Kraków:Oficyna Wolters Kluwer.
10. Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work RelatedValues. Beverly Hills–London: Sage.
11. Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE
12. House, R., Javidan, M., Dorfman, P. (2001). Project GLOBE: An introduction. AppliedPsychology: An International Review, 50(4), 489–505.
13. Ichii, S., Hattori, S., Michael, D. (2014). Jak odnieść sukces na rynkach wschodzących– doświadczenia firm japońskich. Harvard Business Review Polska, 12–1(130–131),105–111.
14. Jacob, N. (2005). Cross‐cultural investigations: Emerging concepts. Journal ofOrganizational Change Management, 18/5, 514–528.
15. Khanna, T. (2015). Inteligencja kontekstowa. Harvard Business Review Polska, 5(147),33–43.
16. Kostera, M. (1996). Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
17. Koźmiński, A.K. (2005). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
18. Kroeber, A.L., Kluckhohn, C. (1952). Culture: A Critical Review of Concepts andDefinitions. Papers of the Peabody Museum of American Archeology and Ethnology,Harvard University, 47(1), 43ff.
19. Linton, R. (2000). Kulturowe podstawy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo NaukowePWN.
20. Magala, S. (2005). Cross‑cultural Competence: Theories, Tool‑kits and Applications. London: Routledge.
21. Molinsky, A. (2014). W obcych kulturach poruszaj się z globalną zręcznością. Harvard Business Review Polska, 12–1(130–131), 41–42.
22. Podhorecka, W. (2015). Różnorodność jest ważna. Harvard Business Review Polska, 5(147). Dodatek – raport, R2–R8.
23. Sajkiewicz, B. (2016). Oczekiwania pracowników w różnym wieku jako podstawa budowy systemów zaangażowania opartych na zasadach zarządzania różnorod‑ nością – badania IPiSS. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 53–65.
24. Sikorski, C. (2002). Kultura organizacyjna. Warszawa: C.H. Beck.
25. Trompenaars, F. (1995). Riding the Waves of Culture. London: Nicholas BrealeyPublishing.