Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest wykazanie braku uzasadnienia dla przypisywania generacji Y i Z (C) określonych cech. Przyjmowanie ich za pewnik (i niedopuszczanie myśli o ewentualnych zniekształceniach percepcyjnych czy wręcz stereotypach) może powodować negatywne implikacje dla funkcjonowania kreatywnych, multigeneracyjnych zespołów, np. zespołów badawczych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Baran, M., Kłos, M. (2014). Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami. Marketing i Rynek, 5, 923–924.
2. Belbin, M. (2016). Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek. Warszawa: Wolters Kluwer.
3. Bohdziewicz, P. (2016). Kotwice kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia Z: kil‑ ka wniosków dla zarządzania najmłodszą generacją pracowników. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 6. ksiegarnia.ipiss.com.pl/index.pl (23.06.2017).
4. Bombiak, E. (2014). Zarządzanie różnorodnością – wyzwaniem dla współcze‑ snych menedżerów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo‑Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, 29(102), 109–122.
5. Csikszentmihalyi, M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Taszów: Moderator.
6. Deschamps, J.P. (2011). Liderzy innowacyjności. Jak rozwijać i utrzymywać innowacyjność w firmie. Warszawa: Wolters Kluwer.
7. Ericsson Consumerlab (2013). An Ericsson Consumer Insight Summery Report: Yong Professionals at Work. Stockholm.
8. Hauser, F., Schulte‑Deussen, K. (2014). Mitarbeiterengagement – Ergebnis von Generationen‑Management und Erfolgsfaktor für Unternehmen. W: M. Klaffke (red.), Generationen – Management. Konzepte, Instrumente, Good‑Practise‑Ansätze. Wiesbaden: Springer Gabler.
9. https://mojapsychologia.pl/definicje/101,osobowosc_tworcza.html.(21.01.2017).
10. Kast, R. (2014). Herausforderung Führung – Führen in der Mehrgenerationengesellschaft. W: M. Klaffke (red.), Generationen – Management. Konzepte, Instrumente, Good‑ ‑Practise‑Ansätze. Wiesbaden: Springer Gabler.
11. Kettner, A.M. (2012). Zdrowie seniorów jako element wpływający na jakość życia i potencjał intelektualny. W: J. Gulanowski (red.), UTW przeciw wykluczeniu, dla społeczeństwa wiedzy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
12. Klaffke, M. (2014). Millenials and Generation Z – Charakteristika der nachrückenden Arbeitnehmer‑Generationen. W: M. Klaffke (red.), Generationen – Management. Konzepte, Instrumente, Good‑Practise‑Ansätze. Wiesbaden: Springer Gabler.
13. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014). Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwania i problemy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
14. Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warun‑ kach rosnącej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
15. Lipka, A., Waszczak, S. (2017). Funkcjonowanie kreatywnych zespołów w kontekście stereotypizacji generacyjnej jako ryzyko w obszarze HR. Warszawa: Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.
16. Malik, N., Niemczyk, M. (2016). Innowacyjność jako główne narzędzie budo‑ wy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa – z perspektywy pokolenia Y. W: R. Lenart‑Gansiniec (red.), Innowacje w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwa Fachowe CeDeWu, 35–45.
17. Mendecka, G. (2012). Aktywność własna jako czynnik rozwoju wybitnych twórców. Psychologia Rozwojowa, 17(1), 65–76.
18. Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
19. Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
20. Nęcka, E., Orzechowski J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN–Academica Wydawnictwo SWPS.
21. Reber, S.A., Reber, S.E. (2008). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
22. Rozmowa A. Postoły z E. Nęcką (2016). wyborcza.pl/1,14542,20271557,kryzys‑kre‑ atywnosci‑jak‑go‑pokonac.html (21.01.2017).
23. Stankiewicz, J., Bortnowska, H. (2016). Intermentoring as a Technique of Sharing Knowledge by Employees of Different Generations (in Light of the Research Results). Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 4(42), 47–62.
24. Stasiakiewicz, M. (2004). Proces twórczy jako zdobywanie kompetencji działania. W: S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 169–178.
25. Strelau, J. (2015). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
26. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
27. Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
28. Torr, G. (2013). Zarządzanie kreatywnymi pracownikami. Naucz się wykorzystywać ich talent. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
29. Waszczak, S. (2010). Różnice w percepcji motywowania autotelicznego – ryzyko i koszty jakości. W: A. Lipka, M. Król, S. Waszczak, A. Winnicka‑Wejs (red.), Kształtowanie motywacji wewnętrznej. Koszty jakości i ryzyko. Warszawa: Difin, 108–123.
30. Wnuk, W. (2013). Potencjał osób starszych. W: P. Błędowski, A. Stogowski, K. Wieczorowska‑Tobis, Wyzwania współczesnej gerontologii. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, 21–32. www.ptg.otbd. pl(pliki)wyzwania.pdf=page=22 (21.01.2017).
31. Wojtczuk‑Turek, A. (2009). Znaczenie wiedzy jako istotnego komponentu kompetencji twórczych w generowaniu innowacji. W: S. Popek, R.E. Bernacka, C.W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A.M. Zawadzka (red.), Psychologia twórczości. Nowe horyzonty. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 91–101.
32. www.psychologia.uj.edu.pl.Atokary‑SPM‑W5‑Motywy‑Motywowa (21.01.2017).
33. Zawadzki, K. (2016). Praca i wynagrodzenia w gospodarce kreatywnej. Uwarunkowania – specyfika, ewolucja. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Referencje
2. Belbin, M. (2016). Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek. Warszawa: Wolters Kluwer.
3. Bohdziewicz, P. (2016). Kotwice kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia Z: kil‑ ka wniosków dla zarządzania najmłodszą generacją pracowników. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 6. ksiegarnia.ipiss.com.pl/index.pl (23.06.2017).
4. Bombiak, E. (2014). Zarządzanie różnorodnością – wyzwaniem dla współcze‑ snych menedżerów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo‑Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, 29(102), 109–122.
5. Csikszentmihalyi, M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Taszów: Moderator.
6. Deschamps, J.P. (2011). Liderzy innowacyjności. Jak rozwijać i utrzymywać innowacyjność w firmie. Warszawa: Wolters Kluwer.
7. Ericsson Consumerlab (2013). An Ericsson Consumer Insight Summery Report: Yong Professionals at Work. Stockholm.
8. Hauser, F., Schulte‑Deussen, K. (2014). Mitarbeiterengagement – Ergebnis von Generationen‑Management und Erfolgsfaktor für Unternehmen. W: M. Klaffke (red.), Generationen – Management. Konzepte, Instrumente, Good‑Practise‑Ansätze. Wiesbaden: Springer Gabler.
9. https://mojapsychologia.pl/definicje/101,osobowosc_tworcza.html.(21.01.2017).
10. Kast, R. (2014). Herausforderung Führung – Führen in der Mehrgenerationengesellschaft. W: M. Klaffke (red.), Generationen – Management. Konzepte, Instrumente, Good‑ ‑Practise‑Ansätze. Wiesbaden: Springer Gabler.
11. Kettner, A.M. (2012). Zdrowie seniorów jako element wpływający na jakość życia i potencjał intelektualny. W: J. Gulanowski (red.), UTW przeciw wykluczeniu, dla społeczeństwa wiedzy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
12. Klaffke, M. (2014). Millenials and Generation Z – Charakteristika der nachrückenden Arbeitnehmer‑Generationen. W: M. Klaffke (red.), Generationen – Management. Konzepte, Instrumente, Good‑Practise‑Ansätze. Wiesbaden: Springer Gabler.
13. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014). Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwania i problemy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
14. Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warun‑ kach rosnącej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
15. Lipka, A., Waszczak, S. (2017). Funkcjonowanie kreatywnych zespołów w kontekście stereotypizacji generacyjnej jako ryzyko w obszarze HR. Warszawa: Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.
16. Malik, N., Niemczyk, M. (2016). Innowacyjność jako główne narzędzie budo‑ wy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa – z perspektywy pokolenia Y. W: R. Lenart‑Gansiniec (red.), Innowacje w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwa Fachowe CeDeWu, 35–45.
17. Mendecka, G. (2012). Aktywność własna jako czynnik rozwoju wybitnych twórców. Psychologia Rozwojowa, 17(1), 65–76.
18. Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
19. Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
20. Nęcka, E., Orzechowski J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN–Academica Wydawnictwo SWPS.
21. Reber, S.A., Reber, S.E. (2008). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
22. Rozmowa A. Postoły z E. Nęcką (2016). wyborcza.pl/1,14542,20271557,kryzys‑kre‑ atywnosci‑jak‑go‑pokonac.html (21.01.2017).
23. Stankiewicz, J., Bortnowska, H. (2016). Intermentoring as a Technique of Sharing Knowledge by Employees of Different Generations (in Light of the Research Results). Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 4(42), 47–62.
24. Stasiakiewicz, M. (2004). Proces twórczy jako zdobywanie kompetencji działania. W: S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 169–178.
25. Strelau, J. (2015). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
26. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
27. Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
28. Torr, G. (2013). Zarządzanie kreatywnymi pracownikami. Naucz się wykorzystywać ich talent. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
29. Waszczak, S. (2010). Różnice w percepcji motywowania autotelicznego – ryzyko i koszty jakości. W: A. Lipka, M. Król, S. Waszczak, A. Winnicka‑Wejs (red.), Kształtowanie motywacji wewnętrznej. Koszty jakości i ryzyko. Warszawa: Difin, 108–123.
30. Wnuk, W. (2013). Potencjał osób starszych. W: P. Błędowski, A. Stogowski, K. Wieczorowska‑Tobis, Wyzwania współczesnej gerontologii. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, 21–32. www.ptg.otbd. pl(pliki)wyzwania.pdf=page=22 (21.01.2017).
31. Wojtczuk‑Turek, A. (2009). Znaczenie wiedzy jako istotnego komponentu kompetencji twórczych w generowaniu innowacji. W: S. Popek, R.E. Bernacka, C.W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A.M. Zawadzka (red.), Psychologia twórczości. Nowe horyzonty. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 91–101.
32. www.psychologia.uj.edu.pl.Atokary‑SPM‑W5‑Motywy‑Motywowa (21.01.2017).
33. Zawadzki, K. (2016). Praca i wynagrodzenia w gospodarce kreatywnej. Uwarunkowania – specyfika, ewolucja. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.