Treść głównego artykułu
Abstrakt
The paper, inspired by a long-term client-company relationship model, highlights the components of a model of loyalty relationships between an employee (an internal client) and an organisation. The study aims to present a relatively complete specification of antecedents (the first component of the model), i.e. the determinants of an effective relationship, understood as a long-term bond benefiting both parties. The antecedents include the type of loyalty strategy applied by the company, the drivers behind loyalty and the spread of multi-loyalty among employees. Next, the paper identifies the determinants of the relationship (the second component of the model), including, e.g. the type of employees’ loyalty. The third component of the model looks at the results of the relationship, such as the level of loyalty risk in the organization and its implications, e.g. in the form of (incomplete) employee buy-in and productivity losses. Empirical verification of the model would be advantageous.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Behrens B., Lebensphasenorientiertes Personalmanagement, w: StrategischesManagement von Personalrisiken. Konzepte, Instrumente, Best Practices, Gabler,Wiesbaden 2009.
2. Berry L.L., Relationship Marketing of Services-Growing Interest, EmergingPerspectives, „Journal of the Academy of Marketing Science” 1995, nr 23–24.
3. Curasi C.F., Kennedy K.N., From Prisoner to Apostol: A Typology of Repeat Buyersand Loyal Customers in Service Business, „Journal of Service Marketing”, no. 4.
4. Cyran K., Korzyści z udziału w programach lojalnościowych – w opinii konsumentów,w: Marketingowe mechanizmy kształtowania lojalności, red. S. Makarski,Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.
5. Derdzińska K., Budowanie zaangażowania pracowników – model sześciu kroków,„Personel Plus” 2010, nr 12 (37).
6. Gerpott T.J., Paukert, M. Der Zusammenhang zwischen Mitarbeiter- undKundenzufriedenheit: Eine Mataanalyse, “Zeitschrift für Personalforschung”2011, Nr. 1.
7. Grieger J., Ortlieb R., Pantelmann H., Sieben B., Strategische Bindung der Ressourcenvon Fach- und Führungskräften, Beurteilung und Umsetzung in Unternehmen,“Zeitschrift für Personalforschung” 2010, Nr. 4.
8. Gummesson E., Total Relationship Marketing, Rethinking Marketing Management:From 4Ps to 30 Rs, Biutterworth–Heinemann, Oxford 2000.
9. Jones T.O., Sasser W.E., Why Satisfied Customers Defekt, „Harvard BusinessReview” November / December 1995, Vol. 73.
10. Kehrel A., Kehrel U., Gefahr erkannt, Gefahr gebannt, „Personalwirtschaft” 2011,Nr. 4.
11. Lipka A., Employee Relationship Management (ERM) jako trend rozwojowy w obszarzefunkcji personalnej, „Problemy Zarządzania” 2011, vol. 9, nr 4 (34).
12. Meyer-Ferreira P., Human Capital strategisch einsetzen. Modelle und Konzepte für dieUnternehmenspraxis, Luchter – Wolters Kluwer Deutschland, Köln 2010.
13. Mitręga M., Determinanty korzystnych relacji z klientami. W poszukiwaniu różnychstrategii marketingu relacji na rynku B2B, „Marketing i Rynek” 2008, nr 2.
14. Mitręga M., Marketing relacji. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa 2011.
15. Nowak M., Controlling działalności marketingowej, w: Controlling w działalnościprzedsiębiorstwa, red. E. Nowak, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,Warszawa 2011.
16. Otto J., Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C.H. Beck,Warszawa 2001.
17. Paluchowski W., Hornowska E., Pracoholizm a system wartości i uwarunkowaniatemperamentalne, w: Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, red.
18. S.S. Witkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.
19. Piercy N., Marketing. Strategiczna reorientacja firmy, Wydawnictwo Felberg SJA,Warszawa 2003.
20. Sajkiewicz B., Motywowanie do innowacyjności, w: Rola ZZL w kreowaniu innowacyjnościorganizacji, red. S. Borkowska, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa2010.
21. Schüller A.M., Kunden mit Wertschätzung und Respekt verwöhnen, „io new management”2010, Nr. 10.
22. Spik A., Klincewicz K., Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi – zaangażowanieorganizacyjne, w: Nowe kierunki w zarządzaniu. Podręcznik akademicki, red.
23. M. Kostera, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
24. Stotz W., Employee Relationship Management. Der Weg zu engagierten und effizientenMitarbeitern, Oldenbourg Wissenschaftsverlag, München 2007.
25. Szabowska-Walaszczyk A., Zaangażowanie w pracy i organizacji – przegląd problematykii narzędzi pomiaru, w: Psychologia zarządzania w organizacji, red.
26. A. Zawadzka, PWN, Warszawa 2010.
27. Zawadzka A.M., Konsumenci lojalni i nielojalni wobec marki produktu. Analiza segmentacjipsychograficznej, „Czasopismo Psychologiczne” 1998, nr 3–4.
28. Zimbardo P., Boyd J., Paradoks czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa2009.
Referencje
2. Berry L.L., Relationship Marketing of Services-Growing Interest, EmergingPerspectives, „Journal of the Academy of Marketing Science” 1995, nr 23–24.
3. Curasi C.F., Kennedy K.N., From Prisoner to Apostol: A Typology of Repeat Buyersand Loyal Customers in Service Business, „Journal of Service Marketing”, no. 4.
4. Cyran K., Korzyści z udziału w programach lojalnościowych – w opinii konsumentów,w: Marketingowe mechanizmy kształtowania lojalności, red. S. Makarski,Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.
5. Derdzińska K., Budowanie zaangażowania pracowników – model sześciu kroków,„Personel Plus” 2010, nr 12 (37).
6. Gerpott T.J., Paukert, M. Der Zusammenhang zwischen Mitarbeiter- undKundenzufriedenheit: Eine Mataanalyse, “Zeitschrift für Personalforschung”2011, Nr. 1.
7. Grieger J., Ortlieb R., Pantelmann H., Sieben B., Strategische Bindung der Ressourcenvon Fach- und Führungskräften, Beurteilung und Umsetzung in Unternehmen,“Zeitschrift für Personalforschung” 2010, Nr. 4.
8. Gummesson E., Total Relationship Marketing, Rethinking Marketing Management:From 4Ps to 30 Rs, Biutterworth–Heinemann, Oxford 2000.
9. Jones T.O., Sasser W.E., Why Satisfied Customers Defekt, „Harvard BusinessReview” November / December 1995, Vol. 73.
10. Kehrel A., Kehrel U., Gefahr erkannt, Gefahr gebannt, „Personalwirtschaft” 2011,Nr. 4.
11. Lipka A., Employee Relationship Management (ERM) jako trend rozwojowy w obszarzefunkcji personalnej, „Problemy Zarządzania” 2011, vol. 9, nr 4 (34).
12. Meyer-Ferreira P., Human Capital strategisch einsetzen. Modelle und Konzepte für dieUnternehmenspraxis, Luchter – Wolters Kluwer Deutschland, Köln 2010.
13. Mitręga M., Determinanty korzystnych relacji z klientami. W poszukiwaniu różnychstrategii marketingu relacji na rynku B2B, „Marketing i Rynek” 2008, nr 2.
14. Mitręga M., Marketing relacji. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa 2011.
15. Nowak M., Controlling działalności marketingowej, w: Controlling w działalnościprzedsiębiorstwa, red. E. Nowak, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,Warszawa 2011.
16. Otto J., Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C.H. Beck,Warszawa 2001.
17. Paluchowski W., Hornowska E., Pracoholizm a system wartości i uwarunkowaniatemperamentalne, w: Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, red.
18. S.S. Witkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.
19. Piercy N., Marketing. Strategiczna reorientacja firmy, Wydawnictwo Felberg SJA,Warszawa 2003.
20. Sajkiewicz B., Motywowanie do innowacyjności, w: Rola ZZL w kreowaniu innowacyjnościorganizacji, red. S. Borkowska, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa2010.
21. Schüller A.M., Kunden mit Wertschätzung und Respekt verwöhnen, „io new management”2010, Nr. 10.
22. Spik A., Klincewicz K., Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi – zaangażowanieorganizacyjne, w: Nowe kierunki w zarządzaniu. Podręcznik akademicki, red.
23. M. Kostera, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
24. Stotz W., Employee Relationship Management. Der Weg zu engagierten und effizientenMitarbeitern, Oldenbourg Wissenschaftsverlag, München 2007.
25. Szabowska-Walaszczyk A., Zaangażowanie w pracy i organizacji – przegląd problematykii narzędzi pomiaru, w: Psychologia zarządzania w organizacji, red.
26. A. Zawadzka, PWN, Warszawa 2010.
27. Zawadzka A.M., Konsumenci lojalni i nielojalni wobec marki produktu. Analiza segmentacjipsychograficznej, „Czasopismo Psychologiczne” 1998, nr 3–4.
28. Zimbardo P., Boyd J., Paradoks czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa2009.