Treść głównego artykułu

Abstrakt

Związek zarządzania zasobami ludzkimi ze strukturalnym wymiarem organizacji jest od dawna przedmiotem zainteresowania badaczy. Struktura organizacyjna tworzy uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL), opisuje alokację zadań i odpowiedzialności, określa stosowane narzędzia ZZL, a w efekcie decyduje także o możliwościach rozwoju zatrudnialności pracowników w organizacji. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: „Jaka jest zależność między określonymi cechami struktury organizacyjnej a zatrudnialnością pracowników organizacji publicznych?”. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez zaprezentowanie wyników badań empirycznych cech struktur organizacyjnych i ich związków z zatrudnialnością pracowników przeprowadzonych w urzędach pracy, ośrodkach pomocy społecznej oraz urzędach miasta i gminy.

Słowa kluczowe

struktura organizacyjna zatrudnialność organizacje publiczne

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Strużyna, J. ., & Marzec , I. . (2017). Różne cechy struktur organizacyjnych a zatrudnialność w wybranych organizacjach publicznych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 45(3), 69–86. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.6284

Referencje

    1. Heijde Van Der, C.M., Heijden Van Der, B.I.J.M. (2006). A Competence‑based and Multidimensional Operationalization and Measurement of Employability. Human Resource Management, 45(3), 449–476.
    2. Jackson, S.E., Schuler, R.S. (2002). Understanding human resource management in the context of organization and their environments. W: M. Poole (red.), Human Resources Management. Critical perspective on business and management, vol. II. London: Routledge, 237–264.
    3. Kane, B., Crawford, J., Grant, D. (1999). Barriers to effective HRM. International Journal of Manpower, 20(8), 494–515.
    4. Nawojczyk, M. (2002). Przewodnik po statystyce dla socjologów. Kraków: SPSS Polska.
    5. Paugh, D.S., Hickson, D.J., Hinings, C.R., Turner, C. (1968). Dimensions of Organization Structure. Administrative Science Quarterly, 13, 65–105.
    6. Riccucci, N. (2001). The „old” public management versus the „new” public manage‑ ment: Where does public management administration fit in? Public Administration Review, 61(2), 172–175.
    7. Strużyna, J., Marzec, I. (2016). Paradoksalne skutki rozwijania zatrudnialności pra‑ cowników. Perspektywa strategicznych kompetencji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Strategie. Procesy i Praktyki, 420, 300–308.
    8. Waterman, R.H., Peters, T., Phillips, J.R. (1980). Structure is not organization. Business Horizons, 23(3), 14–26.
    9. Wieczorkowska, G., Kochański, P., Eljaszuk, M. (2003). Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
    10. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.