Treść głównego artykułu
Abstrakt
We współczesnym społeczeństwie pseudonauka coraz silniej oddziałuje na postawy i zachowania społeczne. Zmusza to szkoły wyższe do kształtowania wśród studentów odpowiednich kompetencji, pozwalających im na ocenę prawdziwości wiedzy i identyfikację pseudonauki. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: jakie elementy tworzą wypowiedzi studentów na temat prawdziwości wiedzy naukowej jako jej cechy? Założono, że odpowiedź na to pytanie stanowi podstawę procesu kontroli efektów edukacji akademickiej w zakresie radzenia sobie z pseudonauką. Cel ten zrealizowano poprzez zaprezentowanie wyników badania, w którym zastosowano analizę treści 33 losowo wybranych pisemnych wypowiedzi studentów na temat prawdziwości jako cechy wiedzy naukowej. Badanie wykazało, że mimo znajomości i posługiwania się kategoriami wiedzy naukowej i jej prawdziwości studenci przejawiali ograniczone kompetencje w radzeniu sobie z problemem pseudonauki.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
- Ajdukiewicz, K. (1985). Język i poznanie. Tom I. Wybór pism z lat 1920–1939. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN.
- Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN.
- Cumming, D., Johan, S. (2019). Government Venture Capital Research: Fake Science and Bad Public Policy. Venture Capital, 21 (1), 121–131.
- Dryden, G., Vos, J. (2000). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.
- Gibson, D. M., Webb, L. M. (2011). Grounded Theory Approaches to Research on Virtual Work: A Brief Primer. W: S. D. Long (Ed.), Virtual Work and Human Interaction Research. Hershey: Information Science Reference, 160–175.
- GS (1999). The Monsanto Roundup: Did Monsanto Fake Science? Earth Island Journal, 14 (1), 27–27, http://www.jstor.org/stable/43882043 (dostęp: 4.07.2021).
- Heinrich, S. (2020). Medical Science Faces the Post-Truth Era: A Plea for the Grassroot Values of Science. Current Opinion in Anaesthesiology, 33 (2), 198–202.
- Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN.
- Legare, C. H., Gelman, S. A. (2008). Bewitchment, Biology, or Both: The Co-Existence of Natural and Supernatural Explanatory Frameworks Across Development. Cognitive Science, 32 (4), 607–642.
- Mayring, Ph. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Social Research, 1 (2), 1–10.
- Miles, M., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Human Wydawnictwo Uniwersyteckie.
- Ritchie, S. (2020). Science Fictions: How Fraud, Bias, Negligence, and Hype Undermine the Search for Truth. New York: Metropolitan Books Henry Holt & Co.
- Tomanek, K. (2014). Analiza sentymentu – metoda analizy danych jakościowych. Przykład zastosowania oraz ewaluacja słownika RID i metody klasyfikacji Bayesa w analizie danych jakościowych. Przegląd Socjologii Jakości, 10 (2), 118–136.
- Turner, J. H. (1985). Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN.
- Vakulenko, M. (2014). Term and Terminology: Basic Approaches, Definitions, and
- Investigation Methods (Easterm-European Perspective). Terminology Science & Research. IITF Journal, 24, https://www.researchgate.net/publication/336605560_Term_and_terminology_basic_approaches_definitions_and_investigation_methods_EastermEuropean_perspective_In_Terminology_Science_Research (dostęp: 30.07.2021).
Referencje
Ajdukiewicz, K. (1985). Język i poznanie. Tom I. Wybór pism z lat 1920–1939. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN.
Cumming, D., Johan, S. (2019). Government Venture Capital Research: Fake Science and Bad Public Policy. Venture Capital, 21 (1), 121–131.
Dryden, G., Vos, J. (2000). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.
Gibson, D. M., Webb, L. M. (2011). Grounded Theory Approaches to Research on Virtual Work: A Brief Primer. W: S. D. Long (Ed.), Virtual Work and Human Interaction Research. Hershey: Information Science Reference, 160–175.
GS (1999). The Monsanto Roundup: Did Monsanto Fake Science? Earth Island Journal, 14 (1), 27–27, http://www.jstor.org/stable/43882043 (dostęp: 4.07.2021).
Heinrich, S. (2020). Medical Science Faces the Post-Truth Era: A Plea for the Grassroot Values of Science. Current Opinion in Anaesthesiology, 33 (2), 198–202.
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN.
Legare, C. H., Gelman, S. A. (2008). Bewitchment, Biology, or Both: The Co-Existence of Natural and Supernatural Explanatory Frameworks Across Development. Cognitive Science, 32 (4), 607–642.
Mayring, Ph. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Social Research, 1 (2), 1–10.
Miles, M., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Human Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Ritchie, S. (2020). Science Fictions: How Fraud, Bias, Negligence, and Hype Undermine the Search for Truth. New York: Metropolitan Books Henry Holt & Co.
Tomanek, K. (2014). Analiza sentymentu – metoda analizy danych jakościowych. Przykład zastosowania oraz ewaluacja słownika RID i metody klasyfikacji Bayesa w analizie danych jakościowych. Przegląd Socjologii Jakości, 10 (2), 118–136.
Turner, J. H. (1985). Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN.
Vakulenko, M. (2014). Term and Terminology: Basic Approaches, Definitions, and
Investigation Methods (Easterm-European Perspective). Terminology Science & Research. IITF Journal, 24, https://www.researchgate.net/publication/336605560_Term_and_terminology_basic_approaches_definitions_and_investigation_methods_EastermEuropean_perspective_In_Terminology_Science_Research (dostęp: 30.07.2021).