Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących czynników wpływających na kształtowanie satysfakcji z pracy, przeprowadzonych wśród nauczycieli w siedmiu łódzkich szkołach podstawowych. Uzyskane wyniki wskazują, że zarówno kobiety jak i mężczyźni postrzegają, iż poziom ich satysfakcji z pracy uzależniony jest od czterech czynników: przywództwa i instytucjonalnego wsparcia otrzymywanego ze strony szkoły, warunków pracy, w tym czasu pracy i dostępu do wewnętrznych zasobów szkolnych, a także od panujących w placówce stosunków międzyludzkich.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bartkowiak G., Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
2. Bass & Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Application, 3rd ed., Free Press, New York 1990.
3. Bensimon E.M., Ward K., Sanders K., The Department Chair’s Role in Developing New Faculty into Teachers and Scholars, Anker Publishing 2000.
4. Blackmore J.E.O., Switzer J.Y., Di Lorio J.A., Fairchild D.L., Exploring the Campus Climate for Women Faculty, w: Current Practice and Prospects for Change, red. N.V. Benokraitis, Sage Publications, Thousand Oaks, Calif 1997.
5. Driscoll J.W., Trust and Participation in Organizational Decision Making as Predictors of Satisfaction, “Academy of Management Journal”, 1978, 21 (1).
6. Greenhaus J.H., Parasuraman S., Wormley W.M., Effects of Race on Organizational Experiences, Job Performance Evaluations, and Career Outcomes, “Academy of Management Journal”, 1990, 33.
7. Higgins M.C., K.E. Kram, Reconceptualizing Mentoring at Work: A Developmental Network Perspective, “Academy of Management Review”, 2001, 26 (2).
8. Hill W.W., French W.L., Perceptions of the Power of Department Chairmen by Professors, “Administrative Science Quarterly”, 1967, 11 (4).
9. Janasz S.C., Sullivan S.E., Whiting V., Mentor Networks and Career Success: Lessons for Turbulent Times, “Academy of Management Executive”, 2003, 17 (4).
10. Karwala S., Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, WSB-NLU, 2007.
11. Lucas, A.F., Leading Academic Change: Essential Roles for Department Chairs, Jossey-Bass, San Francisco 2000.
12. O’Neil D.A., Bilimoria D., Saatcioglu A., Women’s Career Types: Attributions of Satisfaction with Career Success, “Career Development International”, 2004, 9 (5).
13. Orpen C., The Effects of Organizational and Individual Career Management on Career Success, “International Journal of Manpower”, 1994, 15 (1).
14. Park S.M., Research, Teaching and Service: Why Shouldn’t Women’s Work Count?, “Journal of Higher Education”, 1996, 67.
15. Peluchette J.V.E., Subjective Career Success: The Influence of Individual Difference, Family, and Organizational Variables, “Journal of Vocational Behavior”, 1993, 43.
16. Preston A.E., Leaving Science: Occupational Exit from Scientific Careers, Russell Sage Foundation, New York 2004.
17. Ragins B.R., Cotton J.L., Miller J.S., Marginal Mentoring: The Effects of Type of Mentor, Quality of Relationship, and Program Design on Work and Career Attitudes, “Academy of Management Journal”, 2000, 43 (6).
18. Valian V., Beyond Gender Schemas: Improving the Advancement of Women in Academia, “NWSA Journal”, 2004 16 (1).
19. Wayne S.J., Liden R.C., Kraimer M.L., Graf J.K., The Role of Human Capital, Motivation and Supervisor Sponsorship in Predicting Career Success, “Journal of Organizational Behavior”, 1999, 20 (5).
Referencje
2. Bass & Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Application, 3rd ed., Free Press, New York 1990.
3. Bensimon E.M., Ward K., Sanders K., The Department Chair’s Role in Developing New Faculty into Teachers and Scholars, Anker Publishing 2000.
4. Blackmore J.E.O., Switzer J.Y., Di Lorio J.A., Fairchild D.L., Exploring the Campus Climate for Women Faculty, w: Current Practice and Prospects for Change, red. N.V. Benokraitis, Sage Publications, Thousand Oaks, Calif 1997.
5. Driscoll J.W., Trust and Participation in Organizational Decision Making as Predictors of Satisfaction, “Academy of Management Journal”, 1978, 21 (1).
6. Greenhaus J.H., Parasuraman S., Wormley W.M., Effects of Race on Organizational Experiences, Job Performance Evaluations, and Career Outcomes, “Academy of Management Journal”, 1990, 33.
7. Higgins M.C., K.E. Kram, Reconceptualizing Mentoring at Work: A Developmental Network Perspective, “Academy of Management Review”, 2001, 26 (2).
8. Hill W.W., French W.L., Perceptions of the Power of Department Chairmen by Professors, “Administrative Science Quarterly”, 1967, 11 (4).
9. Janasz S.C., Sullivan S.E., Whiting V., Mentor Networks and Career Success: Lessons for Turbulent Times, “Academy of Management Executive”, 2003, 17 (4).
10. Karwala S., Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, WSB-NLU, 2007.
11. Lucas, A.F., Leading Academic Change: Essential Roles for Department Chairs, Jossey-Bass, San Francisco 2000.
12. O’Neil D.A., Bilimoria D., Saatcioglu A., Women’s Career Types: Attributions of Satisfaction with Career Success, “Career Development International”, 2004, 9 (5).
13. Orpen C., The Effects of Organizational and Individual Career Management on Career Success, “International Journal of Manpower”, 1994, 15 (1).
14. Park S.M., Research, Teaching and Service: Why Shouldn’t Women’s Work Count?, “Journal of Higher Education”, 1996, 67.
15. Peluchette J.V.E., Subjective Career Success: The Influence of Individual Difference, Family, and Organizational Variables, “Journal of Vocational Behavior”, 1993, 43.
16. Preston A.E., Leaving Science: Occupational Exit from Scientific Careers, Russell Sage Foundation, New York 2004.
17. Ragins B.R., Cotton J.L., Miller J.S., Marginal Mentoring: The Effects of Type of Mentor, Quality of Relationship, and Program Design on Work and Career Attitudes, “Academy of Management Journal”, 2000, 43 (6).
18. Valian V., Beyond Gender Schemas: Improving the Advancement of Women in Academia, “NWSA Journal”, 2004 16 (1).
19. Wayne S.J., Liden R.C., Kraimer M.L., Graf J.K., The Role of Human Capital, Motivation and Supervisor Sponsorship in Predicting Career Success, “Journal of Organizational Behavior”, 1999, 20 (5).