Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących czynników wpływających na kształtowanie satysfakcji z pracy, przeprowadzonych wśród nauczycieli w siedmiu łódzkich szkołach podstawowych. Uzyskane wyniki wskazują, że zarówno kobiety jak i mężczyźni postrzegają, iż poziom ich satysfakcji z pracy uzależniony jest od czterech czynników: przywództwa i instytucjonalnego wsparcia otrzymywanego ze strony szkoły, warunków pracy, w tym czasu pracy i dostępu do wewnętrznych zasobów szkolnych, a także od panujących w placówce stosunków międzyludzkich.

Słowa kluczowe

satysfakcja z pracy sukces zawodowy różnice płci przywództwo wsparcie instytucjonalne warunki pracy stosunki międzyludzkie.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Rogozińska-Pawełczyk, A. (2012). Wpływ płci na poziom satysfakcji z pracy nauczycieli łódzkich szkół podstawowych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 24(2), 117–131. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.5846

Referencje

    1. Bartkowiak G., Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
    2. Bass & Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Application, 3rd ed., Free Press, New York 1990.
    3. Bensimon E.M., Ward K., Sanders K., The Department Chair’s Role in Developing New Faculty into Teachers and Scholars, Anker Publishing 2000.
    4. Blackmore J.E.O., Switzer J.Y., Di Lorio J.A., Fairchild D.L., Exploring the Campus Climate for Women Faculty, w: Current Practice and Prospects for Change, red. N.V. Benokraitis, Sage Publications, Thousand Oaks, Calif 1997.
    5. Driscoll J.W., Trust and Participation in Organizational Decision Making as Predictors of Satisfaction, “Academy of Management Journal”, 1978, 21 (1).
    6. Greenhaus J.H., Parasuraman S., Wormley W.M., Effects of Race on Organizational Experiences, Job Performance Evaluations, and Career Outcomes, “Academy of Management Journal”, 1990, 33.
    7. Higgins M.C., K.E. Kram, Reconceptualizing Mentoring at Work: A Developmental Network Perspective, “Academy of Management Review”, 2001, 26 (2).
    8. Hill W.W., French W.L., Perceptions of the Power of Department Chairmen by Professors, “Administrative Science Quarterly”, 1967, 11 (4).
    9. Janasz S.C., Sullivan S.E., Whiting V., Mentor Networks and Career Success: Lessons for Turbulent Times, “Academy of Management Executive”, 2003, 17 (4).
    10. Karwala S., Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, WSB-NLU, 2007.
    11. Lucas, A.F., Leading Academic Change: Essential Roles for Department Chairs, Jossey-Bass, San Francisco 2000.
    12. O’Neil D.A., Bilimoria D., Saatcioglu A., Women’s Career Types: Attributions of Satisfaction with Career Success, “Career Development International”, 2004, 9 (5).
    13. Orpen C., The Effects of Organizational and Individual Career Management on Career Success, “International Journal of Manpower”, 1994, 15 (1).
    14. Park S.M., Research, Teaching and Service: Why Shouldn’t Women’s Work Count?, “Journal of Higher Education”, 1996, 67.
    15. Peluchette J.V.E., Subjective Career Success: The Influence of Individual Difference, Family, and Organizational Variables, “Journal of Vocational Behavior”, 1993, 43.
    16. Preston A.E., Leaving Science: Occupational Exit from Scientific Careers, Russell Sage Foundation, New York 2004.
    17. Ragins B.R., Cotton J.L., Miller J.S., Marginal Mentoring: The Effects of Type of Mentor, Quality of Relationship, and Program Design on Work and Career Attitudes, “Academy of Management Journal”, 2000, 43 (6).
    18. Valian V., Beyond Gender Schemas: Improving the Advancement of Women in Academia, “NWSA Journal”, 2004 16 (1).
    19. Wayne S.J., Liden R.C., Kraimer M.L., Graf J.K., The Role of Human Capital, Motivation and Supervisor Sponsorship in Predicting Career Success, “Journal of Organizational Behavior”, 1999, 20 (5).