Treść głównego artykułu

Abstrakt

The paper analyses occupational stress occurring in three public sector units. The aim of the study was to identify stressors at work and working out solutions conducive to coping with stress present in professional life. Individual in-depth interviews covered 32 employees particularly exposed to strong stressors due to social nature of performed duties. In the course of the conducted research we have identified stressors’ sources, determined the perceived stress at work, and then tried to arrange them in the form of specific threats, appropriate for individual groups of studied officials according to their gender, age, education level, work experience and occupied position. Furthermore, we proved the importance of position at work in the human’s hierarchy of needs.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Rogozińska-Pawełczyk, A. . (2019). Qualitative analysis of selected determinants of occupational stress – results of research conducted on public sector units. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 54(4), 109–120. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/EEiM/article/view/1829

Referencje

    1. Adams, R.E., Boscarino, J.A., Figley, C.R. (2006). Compassion fatigue and psychologicaldistress amoung social workers: A validation study. American Journal of Orthopsychiatry,76(1), 103–108.
    2. Bartczak, M., Bartczak, M. (2010). Natężenie stresu i sposoby radzenia sobie ze stresemu ratowników medycznych i studentów ratownictwa medycznego. Rocznik Naukowy
    3. Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy Nauki o Edukacji, 5, 12–15.
    4. Bartkowiak, G. (2009). Człowiek w pracy: od stresu do sukcesu w organizacji. Warsaw: Polish Economic PWE.
    5. Binczycka–Anholcer, M., Lepiesz, P. (2011). Stres na stanowisku pracy ratownika medycznego. Hygeia Public Health, 46(4), 455–461.
    6. Cafaro, G., Sansoni, J. (2010). Job satisfaction: A comparative study between public and private practice. Professioni infermieristiche, 63(2), 67–76.
    7. Cieślak, R. (1998). Wsparcie społeczne a stres w pracy kierowniczej. Czasopismo Psychologiczne, 4, 29–46.
    8. Coffey, M., Dugdikl, L., Tattersall, A. (2004). Research note: Stress in social services:
    9. Menthal health-being, constraints and job satisfaction. British Journal of Social Work, 34(5), 735–747.
    10. Collings, J.A., Murray, P.J. (1996). Predictors of stress among social work: An empirical tudy. British Journal of Social Work, 26, 375–387.
    11. Collins, S. (2008). Statutory social workers: Stress, job, satisfaction, coping, social supportand individual differences study. British Journal Social Workers, 38(6), 1173–1193.
    12. Dudek, B., Koniarek, J., Szymczak, M. (2001). Osobowość a postrzeganie stresogenności pracy w policji. Czasopismo Psychologiczne, 7(2), 175–183.
    13. Heszen-Niejodek, I. (2002). Konteksty stresu psychologicznego. Katowice: University of Silesia Publishing House.
    14. Jasudowicz, T. (2005). Administracja wobec praw człowieka. In: B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski (Eds.), Prawa człowieka i ich ochrona. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania. Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora, 472–479.
    15. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Warsaw: Polish Scientific Publishers PWN.
    16. Judzińska, A. (2013). Stres prozą życia – analiza wybranych grup zawodowych w perspektywie zagrażających bodźców stresowych. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(4), 185–205.
    17. Krokowski, M., Rydzewski, P. (2007). Zarządzanie emocjami. Łódź: Wydawnictwo Imperia.
    18. Majchrzak, I. (2011). Wypalenie zawodowe u nauczycieli akademickich. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 63, 137–146.
    19. Ogińska-Bulik, N. (2006). Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Warsaw: Difin.
    20. Ogińska-Bulik, N., Kaflik-Pieróg, M. (2006). Stres zawodowy w służbach ratowniczych. Łódź: Wydawnictwo WSHE.
    21. Paszkowska-Rogacz, A., Brzezińska, E. (2009). Człowiek w firmie. Bez obaw i z ochotą. Warsaw: Difin.
    22. Rogozińska-Pawełczyk, A. (2010). Psychological toughness and the cultural context of an organization. In: D. Lewicka (Ed.), Organization management. Competitiveness, social responsibility, human capital. Krakow: AGH University of Science and Technology Press, 741–752.
    23. Rose, J., David, G., Jones, C. (2003). Staff who work with people who have intellectual difficulties: The importance of personality. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 16, 267–277.
    24. Selye, H. (1978). Stres okiełznany. Warsaw: PIW.
    25. Strelau, J. (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki t. 3. Gdańsk: GWP.
    26. Syper-Jędrzejak, M. (2016). Wybrane determinanty stresu zawodowego. Łódź: Wydawnictwo SIZ.
    27. Szopa, J., Harciarek, M. (2004). Stres i jego modelowanie. Częstochowa: Faculty of Management, Czestochowa University of Technology.
    28. Terelak, J. (2007). Stres zawodowy charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Bydgoszcz: WUKS.
    29. Terelak, J. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz–Warsaw: Oficyna Wydawnicza Branta.being. Occupational Medicine, 60(8), 635–639.
    30. Warwas, I., Rogozińska-Pawełczyk, A. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Łódź: University of Lodz Publishing House.
    31. Waszkowska, M., Potocka, A., Wojtaszczyk, P. (2010). Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych. Łódź: Nofer Institute of Occupational Medicine.