Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przedmowa
Szanowni Państwo
Pojęcie jakości nie zyskało dotychczas jednej, ogólnie przyjętej definicji, choć jest znane i stosowane od najdawniejszych czasów. O jakości dyskutowano już ok. 3 tys. lat temu [sic!] w Chinach. Przykładem myślenia i działania w kategoriach efektów jakościowych są piramidy egipskie. W sprawie jakości wypowiadali się starożytni filozofowie, np. Platon, który w tym pojęciu akcentował stopień doskonałości, czy Arystoteles, dla którego jakość była kategorią opisującą rzeczy i zjawiska analogicznie do innych cech, jak: ilość, relacja, proces. Odmieniane współcześnie w wielu językach słowo qualitas (łac.) przypisuje się Cyceronowi – mówcy i filozofowi rzymskiemu. Jakością jako przedmiotem sporów i dyskusji zajmowali się również myśliciele i filozofowie w czasach nowożytnych. A jak współcześnie rozumiemy jakość w instytucjach szkolnictwa wyższego? Tej problematyce jest poświęcony numer, który dajemy Państwu do przemyśleń i oceny.Podwaliny do rozważań jakości na gruncie działań edukacyjnych stworzyły badania, refleksje oraz wdrożenia prowadzone przez konsultantów do spraw biznesu i edukacji XX wieku, takich m.in. jak: W.E. Deming, J. Juran, A.V. Feigenbaum. Idea kompleksowego zarządzania jakością (Total Quality Management) w edukacji została uznana na przełomie wieków jako jeden z podstawowych sposobów zwiększania wartości usług edukacyjnych na rynku, zaznaczenia swojej obecności, wyróżnienia się i zdobywania przewagi. W ostatnich kilku latach jej znaczenie wyraźnie rośnie, ponieważ procesy nauczania‑uczenia się biznesu w świecie przechodzą kryzys legitymizacji. Czy oznacza to, że na rynku usług edukacyjnych pozycję uniwersytetów zajmą korporacje? Jakiego rodzaju zadania uczelni w przygotowaniu kadr dla przemysłu i sektora usług korporacje już podejmują, a w najbliższym czasie mogą całkowicie przejąć? W jakim zakresie staną się one znaczącym konkurentem dla uniwersytetów? Próbą odpowiedzi na te pytania na przykładzie amerykańskich uczelni jest artykuł Jacka Klicha.Ramy dla wewnętrznych i zewnętrznych systemów zapewniania jakości w strukturach szkolnictwa wyższego w Europie są częścią Procesu Bolońskiego, którego cele realizujemy także w Polsce. Jak przebiega proces wdrażania celów określonych w Deklaracji Bolońskiej? Jak w system standardów i wytycznych zapewniania jakości wpisuje się krajowy model akredytacji? Jak kształtowana jest kultura jakości w polskich uczelniach? Czy zgodnie z zamierzeniami i ku pożytkowi studentów, środowiska akademickiego, pracodawców – całego polskiego społeczeństwa? Te problemy zostały poruszone w artykułach Ewy Chmieleckiej oraz Agnieszki Dziedziczak‑Foltyn.Jakość to przekształcanie i gotowość danej jednostki szkolnictwa wyższego do realizacji własnej misji i celów, zdolność uczelni do sprostania zmieniającym się oczekiwaniom jej podmiotów oraz czynienie zadość nowym wyzwaniom. Na jedno z nich, związane z coraz wyraźniejszym, wzajemnym przenikaniem się ekonomii i humanistyki – jako znak czasu – wskazuje Sławomir Iwasiów. Autor ten przytacza obszary, będące przykładami porozumienia między humanistami a ekonomistami.Doświadczenia uczelni austriackich w zakresie tendencji do wyborów najbardziej popularnych kierunków studiów z obszaru nauk ekonomicznych prezentują w swoim artykule Erna Nairz‑Wirth oraz Marcus Wurzer z Uniwersytetu Gospodarczego we Wiedniu. Wyniki przedstawionych badań stanowią dla instytucji organizujących kształcenie wyższe wskazówkę dotyczącą oczekiwań młodzieży w zakresie planowanej kariery zawodowej oraz potrzebnych im rodzajów opieki w czasie studiów.W obszarze edukacji jakość często rozumiana jest jako podnoszenie standardów, ciągłe ulepszanie. Osiąganie wysokiej jakości staje się zatem głównym celem etyki akademickiej. Warto wspomnieć, że w czasach starożytnych, począwszy od Arystotelesa, ekonomia była traktowana jako dział etyki. Rozważania dotyczące aksjologii w procesie wychowania i funkcji tworzenia kodeksu etycznego w środowisku akademickim, na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, są autorstwa Michała Kapiasa.Jakość obejmuje także sferę nauczania i ewaluacji procesu kształcenia, realizowanego przez nauczycieli akademickich. Model hospitacji zajęć jako metodę ewaluacyjną w szkolnictwie wyższym, która służy świadomości dydaktycznej oraz wzbudzeniu refleksji nauczycieli akademickich nad własną praktyką edukacyjną, a w konsekwencji sprzyja planowaniu i wdrażaniu rozwiązań podnoszących jakość kształcenia, prezentuje Anna Wach‑Kąkolewicz. W artykule autorka powołuje się na doświadczenia Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.Kompetencje nauczycieli akademickich rzutują na kompetencje studentów. Uczący się wysoko cenią aspekt praktyczny zajęć, który umożliwia im rozwinięcie wszystkich kategorii wymaganych efektów kształcenia. Stąd dobrą praktyką jest uczestnictwo w procesach dydaktycznych przedstawicieli otoczenia gospodarczego, najczęściej wyższych szczebli zarządzania. Jakie są efekty tej współpracy dla rozwoju kompetencji społecznych studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie? Jakie korzyści daje taka współpraca przedsiębiorcom? Na czym polega utrzymanie wysokiej jakości kształcenia aktywności w ramach kompetencji społecznych? Te zagadnienia są przedmiotem opracowania Justyny M. Bugaj.Bilans kompetencji stażystów z projektu Uczelnia bliżej biznesu – absolwent bliżej pracy Polsko‑Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie prezentują Maria Jabłońska‑Wołoszyn oraz Marzena Fryczyńska. Ocena kompetencji, które pozwalają absolwentom osiągnąć sukces na rynku pracy, została przeprowadzona metodą Development Center w zakresie takich umiejętności, jak: przedsiębiorczość, konsekwencja w dążeniu do celu, radzenie sobie z trudnościami, współpraca, komunikacja.Numer czasopisma zamykają dwie recenzje opracowane przez doktorantów. Monika Trojanowska przygotowała recenzję wartościowej – w kontekście dbałości o jakość w edukacji – książki autorstwa Piotra Bieleckiego pt. Studencka informacja zwrotna w zarządzaniu jakością studiów. Jak obudzić wykładowców i studentów? Paweł Trojanowski natomiast zwraca Państwa uwagę na publikację pt. Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach niestabilności otoczenia pod red. Jarosława S. Kardasa, a w niej m.in. na wpływ procesu kształcenia akademickiego w uczelniach wyższych na rozwój kapitału ludzkiego we współczesnych organizacjach.Jakość w szkolnictwie wyższym można postrzegać w wymiarze osobowym, procesowym i kosztowym. Nie wszystkie kwestie zostały poruszone w tym numerze Kwartalnika. Temat jest szeroki i ważny zarazem. Wart jest zatem kontynuacji.
Dr Lidia Jabłonowska
Redaktor tematyczny
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
-