Treść głównego artykułu
Abstrakt
Dążenie uczelni do wysokiej jakości procesów dydaktycznych nabiera w ostatnich latach coraz większego znaczenia. Praktycznym kryterium jej osiągania jest odniesienie do kultury pracy dydaktycznej, której kierunek rozwoju zależy od nauczyciela akade‑ mickiego i jego kompetencji. W artykule przedstawiono fragmenty wyników badań prowadzonych na końcowym etapie projektu doktorantów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Analizę danych empirycznych poprzedza przegląd koncepcji kultury pracy edukacji biznesowej w kontekście kształtowania postaw przedsiębiorczych. Z badań wynika, że doktoranci‑talenty realizują zajęcia przede wszystkim w konwencji kultury mechanistyczno‑pasywnej. W niewielkim stopniu organizowane przez nich procesy mają znamiona kultury humanistycznej opartej na wysoko jakościowych metodach aktywizu‑ jących i nie są skoncentrowane na kształtowaniu postaw przedsiębiorczych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Arends, I.R. (2005). Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
2. Bonstingl, J.J. (2001). Schools of Quality. Thousand Oaks: Corwin Press, Inc
3. Brdulak, J. (2015). Wyzwania w zarządzaniu jakością na uczelniach w Polsce – dobre praktyki. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 3(37), 13–21.
4. Bugaj, J. (2014). Centrum doskonalenia kompetencji nauczycieli akademickich – przykłady praktyk niemieckich i polskich. W: P. Wachowiak, S. Winch (red.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 388–392.
5. Cameron, K.S., Quinn, R.E. (2015). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
6. CEOs on Strategy and Social Issues (2007). The McKinsey Quarterly, October, 4–7. Clayton, G. (2007). Fostering Talent Opportunity: Getting Past First–Base. Strategic Direction, 23(10), 3–5.
7. Gąska, I. (2013). Zarządzanie talentami – wyzwanie i szansa dla organizacji. W: S. Partycki (red.), Innowacyjność i przedsiębiorczość w warunkach kryzysu. Lublin: KUL.
8. Gosling, D. (2002). Models of Peer Observation of Teaching. https://www.researchgate.net/profile/David_Gosling/publication/267687499_Models_of_Peer_Observation_of_Teaching/links/545b64810cf249070a7955d3.pdf> (15.03.2016).
9. Gosling, J., Mintzberg, H. (2006). Management Education as if Both Matter. Management Learning, 4(37), 419–428.
10. Jabłonowska, L. (2015). Edukacja biznesowa w obliczu nowych wymagań rynku – ujęcie modelowe. W: A. Pollok (red.), Edukacja dla zrównoważonego i trwałego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 77–89.
11. Jabłonowska, L. (2011). Metoda przypadku w zapewnieniu jakości w kształceniu menedżerów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(19), 81–99.
12. Jabłonowska, L. (2014). Student Oriented Business Education Labour Culture. W: A. Zakrzewska‑Bielawska, S. Flaszewska (red.), Kultura organizacyjna jako czynnik rozwoju przedsiębiorstw innowacyjnych opartych na wiedzy. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 220–229.
13. Jasieński, M. (2012). Edukacja menedżerów w Polsce: więcej heurystyki i jakości. W: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Edukacja ekonomiczna wobec przemian otoczenia społeczno‑gospodarczego. Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, 63–68.
14. Koh, J.H.L., Chai, C.S, Wong, B., Hong, H.Y. (2015). Design Thinking and Education. W: Design Thinking for Education. Conceptions and Applications in Teaching and Learning. Heidelberg, New York, London: Springer Science+Business Media, 17–31.
15. Kolb, D.A. (2015). Experiential Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Upper Saddle River: Pearson Education, Inc.
16. Konnikova, M. (2014). Will MOOCs be Flukes? The New Yorker, 7, November. http://www.newyorker.com/science/maria‑konnikova/moocs‑failure‑solutions (15.04.2016).
17. Leifer, L., Meinel, C. (2016). Manifesto: Design Thinking Becomes Foundational. W: H. Plattner, C. Meinel, L. Leifer (red.), Design Thinking Research: Making Design Thinking Foundational. Cham, Heidelberg, New York: Springer IP, 1–4.
18. Michałowska, K. (2014). Cele kształcenia a taksonomia Blooma w nauczaniu rachunkowości. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 75, 125–132.
19. Mintzberg, H. (2004). Managers, not MBAs: A Hard Look at the Soft Practice of Management Development. San Francisco: Berrett‑Koehler Publishers.
20. Poznańska, K., Kraj, K. (2013). Finanse, ekonomia, zarządzanie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
21. Sękowski, A.E., Dudek, A. (2015). Psychologiczna charakterystyka zjawiska wybitnych zdolności – przegląd teorii i badań. Studia Społeczne, 12(1), 13–23.
22. Sienkiewicz, Ł. (2007). Praktyczne rozwiązania w dziedzinie zarządzania talentami. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(5), 31–45.
23. Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
24. Starzyk, K. (2015). Studia doktoranckie jako determinanta jakości kształcenia ekonomicznego w warunkach transformacji systemowej. W: A. Pollok (red.), Edukacj dla zrównoważonego i trwałego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 113–122.
25. Wach‑Kąkolewicz, A. (2015). Hospitacje zajęć ukierunkowane na wspieranie rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 2(36), 77–94.
26. Woźniczka, M. (2013). Ocena jakości kształcenia w dydaktyce filozofii. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 21(3), 397–412.
27. Yuan, L., Powell, S. (2013). MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. A White Paper. http://publications.cetis.ac.uk/2013/667 (20.02.2016
Referencje
2. Bonstingl, J.J. (2001). Schools of Quality. Thousand Oaks: Corwin Press, Inc
3. Brdulak, J. (2015). Wyzwania w zarządzaniu jakością na uczelniach w Polsce – dobre praktyki. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 3(37), 13–21.
4. Bugaj, J. (2014). Centrum doskonalenia kompetencji nauczycieli akademickich – przykłady praktyk niemieckich i polskich. W: P. Wachowiak, S. Winch (red.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 388–392.
5. Cameron, K.S., Quinn, R.E. (2015). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
6. CEOs on Strategy and Social Issues (2007). The McKinsey Quarterly, October, 4–7. Clayton, G. (2007). Fostering Talent Opportunity: Getting Past First–Base. Strategic Direction, 23(10), 3–5.
7. Gąska, I. (2013). Zarządzanie talentami – wyzwanie i szansa dla organizacji. W: S. Partycki (red.), Innowacyjność i przedsiębiorczość w warunkach kryzysu. Lublin: KUL.
8. Gosling, D. (2002). Models of Peer Observation of Teaching. https://www.researchgate.net/profile/David_Gosling/publication/267687499_Models_of_Peer_Observation_of_Teaching/links/545b64810cf249070a7955d3.pdf> (15.03.2016).
9. Gosling, J., Mintzberg, H. (2006). Management Education as if Both Matter. Management Learning, 4(37), 419–428.
10. Jabłonowska, L. (2015). Edukacja biznesowa w obliczu nowych wymagań rynku – ujęcie modelowe. W: A. Pollok (red.), Edukacja dla zrównoważonego i trwałego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 77–89.
11. Jabłonowska, L. (2011). Metoda przypadku w zapewnieniu jakości w kształceniu menedżerów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(19), 81–99.
12. Jabłonowska, L. (2014). Student Oriented Business Education Labour Culture. W: A. Zakrzewska‑Bielawska, S. Flaszewska (red.), Kultura organizacyjna jako czynnik rozwoju przedsiębiorstw innowacyjnych opartych na wiedzy. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 220–229.
13. Jasieński, M. (2012). Edukacja menedżerów w Polsce: więcej heurystyki i jakości. W: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Edukacja ekonomiczna wobec przemian otoczenia społeczno‑gospodarczego. Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, 63–68.
14. Koh, J.H.L., Chai, C.S, Wong, B., Hong, H.Y. (2015). Design Thinking and Education. W: Design Thinking for Education. Conceptions and Applications in Teaching and Learning. Heidelberg, New York, London: Springer Science+Business Media, 17–31.
15. Kolb, D.A. (2015). Experiential Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Upper Saddle River: Pearson Education, Inc.
16. Konnikova, M. (2014). Will MOOCs be Flukes? The New Yorker, 7, November. http://www.newyorker.com/science/maria‑konnikova/moocs‑failure‑solutions (15.04.2016).
17. Leifer, L., Meinel, C. (2016). Manifesto: Design Thinking Becomes Foundational. W: H. Plattner, C. Meinel, L. Leifer (red.), Design Thinking Research: Making Design Thinking Foundational. Cham, Heidelberg, New York: Springer IP, 1–4.
18. Michałowska, K. (2014). Cele kształcenia a taksonomia Blooma w nauczaniu rachunkowości. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 75, 125–132.
19. Mintzberg, H. (2004). Managers, not MBAs: A Hard Look at the Soft Practice of Management Development. San Francisco: Berrett‑Koehler Publishers.
20. Poznańska, K., Kraj, K. (2013). Finanse, ekonomia, zarządzanie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
21. Sękowski, A.E., Dudek, A. (2015). Psychologiczna charakterystyka zjawiska wybitnych zdolności – przegląd teorii i badań. Studia Społeczne, 12(1), 13–23.
22. Sienkiewicz, Ł. (2007). Praktyczne rozwiązania w dziedzinie zarządzania talentami. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(5), 31–45.
23. Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
24. Starzyk, K. (2015). Studia doktoranckie jako determinanta jakości kształcenia ekonomicznego w warunkach transformacji systemowej. W: A. Pollok (red.), Edukacj dla zrównoważonego i trwałego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 113–122.
25. Wach‑Kąkolewicz, A. (2015). Hospitacje zajęć ukierunkowane na wspieranie rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 2(36), 77–94.
26. Woźniczka, M. (2013). Ocena jakości kształcenia w dydaktyce filozofii. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 21(3), 397–412.
27. Yuan, L., Powell, S. (2013). MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. A White Paper. http://publications.cetis.ac.uk/2013/667 (20.02.2016