Treść głównego artykułu

Abstrakt

Dążenie uczelni do wysokiej jakości procesów dydaktycznych nabiera w ostatnich latach coraz większego znaczenia. Praktycznym kryterium jej osiągania jest odniesienie do kultury pracy dydaktycznej, której kierunek rozwoju zależy od nauczyciela akade‑ mickiego i jego kompetencji. W artykule przedstawiono fragmenty wyników badań prowadzonych na końcowym etapie projektu doktorantów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Analizę danych empirycznych poprzedza przegląd koncepcji kultury pracy edukacji biznesowej w kontekście kształtowania postaw przedsiębiorczych. Z badań wynika, że doktoranci‑talenty realizują zajęcia przede wszystkim w konwencji kultury mechanistyczno‑pasywnej. W niewielkim stopniu organizowane przez nich procesy mają znamiona kultury humanistycznej opartej na wysoko jakościowych metodach aktywizu‑ jących i nie są skoncentrowane na kształtowaniu postaw przedsiębiorczych.

Słowa kluczowe

kultura pracy edukacji biznesowej jakość kształcenia talenty studia doktoranckie przedsiębiorczość

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Jabłonowska , L. . (2016). Jakość procesów dydaktycznych realizowanych przez kandydatów do nauki o wysokim potencjale. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 41(3), 179–195. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4992

Referencje

    1. Arends, I.R. (2005). Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
    2. Bonstingl, J.J. (2001). Schools of Quality. Thousand Oaks: Corwin Press, Inc
    3. Brdulak, J. (2015). Wyzwania w zarządzaniu jakością na uczelniach w Polsce – dobre praktyki. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 3(37), 13–21.
    4. Bugaj, J. (2014). Centrum doskonalenia kompetencji nauczycieli akademickich – przykłady praktyk niemieckich i polskich. W: P. Wachowiak, S. Winch (red.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 388–392.
    5. Cameron, K.S., Quinn, R.E. (2015). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
    6. CEOs on Strategy and Social Issues (2007). The McKinsey Quarterly, October, 4–7. Clayton, G. (2007). Fostering Talent Opportunity: Getting Past First–Base. Strategic Direction, 23(10), 3–5.
    7. Gąska, I. (2013). Zarządzanie talentami – wyzwanie i szansa dla organizacji. W: S. Partycki (red.), Innowacyjność i przedsiębiorczość w warunkach kryzysu. Lublin: KUL.
    8. Gosling, D. (2002). Models of Peer Observation of Teaching. https://www.researchgate.net/profile/David_Gosling/publication/267687499_Models_of_Peer_Observation_of_Teaching/links/545b64810cf249070a7955d3.pdf> (15.03.2016).
    9. Gosling, J., Mintzberg, H. (2006). Management Education as if Both Matter. Management Learning, 4(37), 419–428.
    10. Jabłonowska, L. (2015). Edukacja biznesowa w obliczu nowych wymagań rynku – ujęcie modelowe. W: A. Pollok (red.), Edukacja dla zrównoważonego i trwałego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 77–89.
    11. Jabłonowska, L. (2011). Metoda przypadku w zapewnieniu jakości w kształceniu menedżerów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(19), 81–99.
    12. Jabłonowska, L. (2014). Student Oriented Business Education Labour Culture. W: A. Zakrzewska‑Bielawska, S. Flaszewska (red.), Kultura organizacyjna jako czynnik rozwoju przedsiębiorstw innowacyjnych opartych na wiedzy. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 220–229.
    13. Jasieński, M. (2012). Edukacja menedżerów w Polsce: więcej heurystyki i jakości. W: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Edukacja ekonomiczna wobec przemian otoczenia społeczno‑gospodarczego. Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, 63–68.
    14. Koh, J.H.L., Chai, C.S, Wong, B., Hong, H.Y. (2015). Design Thinking and Education. W: Design Thinking for Education. Conceptions and Applications in Teaching and Learning. Heidelberg, New York, London: Springer Science+Business Media, 17–31.
    15. Kolb, D.A. (2015). Experiential Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Upper Saddle River: Pearson Education, Inc.
    16. Konnikova, M. (2014). Will MOOCs be Flukes? The New Yorker, 7, November. http://www.newyorker.com/science/maria‑konnikova/moocs‑failure‑solutions (15.04.2016).
    17. Leifer, L., Meinel, C. (2016). Manifesto: Design Thinking Becomes Foundational. W: H. Plattner, C. Meinel, L. Leifer (red.), Design Thinking Research: Making Design Thinking Foundational. Cham, Heidelberg, New York: Springer IP, 1–4.
    18. Michałowska, K. (2014). Cele kształcenia a taksonomia Blooma w nauczaniu rachunkowości. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 75, 125–132.
    19. Mintzberg, H. (2004). Managers, not MBAs: A Hard Look at the Soft Practice of Management Development. San Francisco: Berrett‑Koehler Publishers.
    20. Poznańska, K., Kraj, K. (2013). Finanse, ekonomia, zarządzanie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
    21. Sękowski, A.E., Dudek, A. (2015). Psychologiczna charakterystyka zjawiska wybitnych zdolności – przegląd teorii i badań. Studia Społeczne, 12(1), 13–23.
    22. Sienkiewicz, Ł. (2007). Praktyczne rozwiązania w dziedzinie zarządzania talentami. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(5), 31–45.
    23. Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    24. Starzyk, K. (2015). Studia doktoranckie jako determinanta jakości kształcenia ekonomicznego w warunkach transformacji systemowej. W: A. Pollok (red.), Edukacj dla zrównoważonego i trwałego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 113–122.
    25. Wach‑Kąkolewicz, A. (2015). Hospitacje zajęć ukierunkowane na wspieranie rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 2(36), 77–94.
    26. Woźniczka, M. (2013). Ocena jakości kształcenia w dydaktyce filozofii. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 21(3), 397–412.
    27. Yuan, L., Powell, S. (2013). MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. A White Paper. http://publications.cetis.ac.uk/2013/667 (20.02.2016