Treść głównego artykułu

Abstrakt

Na współczesnym rynku liczą się przede wszystkim te firmy, które dysponują aktualną informacją i najnowszą wiedzą oraz wykorzystują je w celu utrzymania przewagi konkurencyjnej. Celem artykułu jest przedstawienie aktywów niematerialnych jako istotnego czynnika determinującego wartość przedsiębiorstw. W gospodarce opartej na wiedzy to aktywa niematerialne, a nie tradycyjne aktywa materialne, są głównym źródłem kreowania wartości firmy i często decydują o jej sukcesie rynkowym. Nowoczesne organizacje dostrzegają źródła swojego sukcesu w zasobach niematerialnych, przypisując im dominującą rolę, podczas gdy organizacje funkcjonujące według tradycyjnego paradygmatu taką rolę przypisują zasobom materialnym. Mniejsze zainteresowanie aktywami niematerialnymi tradycyjnych przedsiębiorstw jest wynikiem, między innymi, braku świadomości funkcjonowania procesów dzielenia się wiedzą oraz braku świadomego zarządzania kapitałem intelektualnym, którego podstawą są aktywa niematerialne Aktywa te nie posiadają formy materialnej/pieniężnej i aby je zmierzyć i wycenić wymagają znalezienia takich metod pomiaru i wyceny, aby można było nimi zarządzać. W obecnej erze gospodarki opartej na wiedzy przedsiębiorcy i menedżerowie zarządzający firmami sektora MŚP mają szanse na doskonalenie rozwojowych strategii swoich firm i czerpanie zysków z kapitału wiedzy, co niestety, jak potwierdzają badania, nie jest w pełni realizowane.

Słowa kluczowe

gospodarka oparta na wiedzy aktywa niematerialne zasoby materialne Alternatywny System Obrotu Giełdowego kapitał intelektualny

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Zubek, M. (2024). Rola zasobów niematerialnych w kształtowaniu wartości przedsiębiorstw opartych na wiedzy. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 70(4). https://doi.org/10.33119/EEIM.2024.70.4

Referencje

Read More