Treść głównego artykułu

Abstrakt

Na współczesnym rynku liczą się przede wszystkim te firmy, które dysponują aktualną informacją i najnowszą wiedzą oraz wykorzystują je w celu utrzymania przewagi konkurencyjnej. Celem artykułu jest przedstawienie aktywów niematerialnych jako istotnego czynnika determinującego wartość przedsiębiorstw. W gospodarce opartej na wiedzy to aktywa niematerialne, a nie tradycyjne aktywa materialne, są głównym źródłem kreowania wartości firmy i często decydują o jej sukcesie rynkowym. Nowoczesne organizacje dostrzegają źródła swojego sukcesu w zasobach niematerialnych, przypisując im dominującą rolę, podczas gdy organizacje funkcjonujące według tradycyjnego paradygmatu taką rolę przypisują zasobom materialnym. Mniejsze zainteresowanie aktywami niematerialnymi tradycyjnych przedsiębiorstw jest wynikiem, między innymi, braku świadomości funkcjonowania procesów dzielenia się wiedzą oraz braku świadomego zarządzania kapitałem intelektualnym, którego podstawą są aktywa niematerialne Aktywa te nie posiadają formy materialnej/pieniężnej i aby je zmierzyć i wycenić wymagają znalezienia takich metod pomiaru i wyceny, aby można było nimi zarządzać. W obecnej erze gospodarki opartej na wiedzy przedsiębiorcy i menedżerowie zarządzający firmami sektora MŚP mają szanse na doskonalenie rozwojowych strategii swoich firm i czerpanie zysków z kapitału wiedzy, co niestety, jak potwierdzają badania, nie jest w pełni realizowane.

Słowa kluczowe

gospodarka oparta na wiedzy aktywa niematerialne zasoby materialne Alternatywny System Obrotu Giełdowego kapitał intelektualny

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Zubek, M. (2024). Rola zasobów niematerialnych w kształtowaniu wartości przedsiębiorstw opartych na wiedzy. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 70(4). https://doi.org/10.33119/EEIM.2024.70.4

Referencje

  1. Amerykańska Rada Standardów Rachunkowości Finansowej (Financial Accounting Standards Board) (FASB) (1985). FASB Statements of Financial Accounting Concepts, no. 6.
  2. Ballow, J. i in. (2004). A New Paradigm for Managing Shareholder Value, Accenture Institute for High Performance Business. Wellesley.
  3. Bąk, M. (2016). Wizerunek i reputacja przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy z perspektywy rachunkowości. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2/2 (80), 11–20.
  4. Boulton, R. E. S. B., Libert, D. S., Samek, M. (2001). Odczytując kod wartości. Jak firmy tworzą wartość w nowej gospodarce. Warszawa: WIG-Press.
  5. Bowman, C., Ambrosini, V. (2000). Value Creation Versus Value Capture: Towards a Coherent Definition of Value in Strategy. British Journal of Management, 11 (1), 1–15. Calvert, J. (2003). Intangible Assets. Accountancy Ireland, 35/2, 10–11.
  6. Chan Kim, W., Mauborgne, R. (2007). Strategia błękitnego oceanu. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
  7. Daum, J. H. (2003). Intangible Assets and Value Creation. Chichester: John Wiley&Sons.
  8. Dobija, D. (2003a). Metodyka szacowania wiedzy. W: B. Wawrzyniak (red.) Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
  9. Dobija, D. (2004). Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Warszawa: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
  10. Framework for Integrated Reporting and the Integrated Report. Discussion Paper, IRC SA 25 January 2011.
  11. Głuszek, E. (2004). Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  12. Guthrie, J., Petty, R., Yongvanich, K., Ricceri, F. (2004). Using Content Analysis as a Research Method to Inquire into Intellectual Capital Reporting. Journal of Intellectual Capital, 5 (2), 282–293.
  13. Jarugowa, A., Fijałkowska, J. (2002). Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym. Gdańsk: Wydawnictwo OD i DK.
  14. Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2001). Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategie na działanie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  15. Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2004). Measuring the Strategic Readiness of Intangible Assets. Harvard Business Review, 2 (20).
  16. Koźmiński, A. K., Jemielniak, D. (2011). Zarządzanie od podstaw. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
  17. Lev, B. (2003a). Intangible Assets Concepts and Measurements. New York: New York University Press.
  18. Lev, B., Daum, J. H. (2004). The Dominance of Intangible Assets: Consequences for Enterprise Management and Corporate Reporting. Measuring Business Excellence, 8 (1), 6–17.
  19. Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A. (2010). Studium niematerialnych zasobów organizacji.
  20. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 820, 31–46.
  21. Miś, W. (2007). Kapitał ludzki w gospodarce rynkowej. Podstawy koncepcji kapitału ludzkiego w historii myśli ekonomicznej. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodorkowskiej w Warszawie.
  22. Niemczyk, L. (2013). Rachunkowość finansowa aktywów kompetencyjnych i kapitału intelektualnego. Rzeszów: Pacioli Institute.
  23. Obłój, K. (1995). Strategie sukcesu firmy. Warszawa: PWE.
  24. Pierścionek, Z. (1996). Strategie rozwoju firmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  25. Podszywałow, A. (2006). Wartości niematerialne i prawne. W: M. Panfil, A. Szablewski (red.), Metody wyceny spółki. Perspektywa klienta i inwestora. Warszawa: Poltext, 211–262.
  26. Regulamin Alternatywnego Systemu Obrotu NewConnect (2024). Informacje bieżące i okresowe, załącznik nr 3. Pobrane z: https://newconnect.pl/pub/NEWCONNECT/files/PDF/regulacje/3_5_Zalacznik_Nr_3_do_Regulaminu_ASO_01_01_2024.pdf (dostęp: 12.02.2021).
  27. Romanowska, M. (2001). Budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o kapitał intelektualny. W: W. K. Stoińska (red.), Strategia firmy a restrukturyzacja zatrudnienia. Warszawa: PFPK.
  28. Sokołowska, A. (2005). Zarządzanie kapitałem intelektualnym w małym przedsiębiorstwie. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
  29. Świderska, G. K. (red.) (2003). Informacja zarządcza w procesie formułowania i realizacji strategii firmy – Wyzwanie dla polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  30. Ujwary-Gil, A. (2009). Kapitał intelektualny a wartość rynkowa przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
  31. Ujwary-Gil, A., (2017). Audyt zasobów niematerialnych z wykorzystaniem analizy sieci organizacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  32. Urbanek, G. (2006). Kapitał intelektualny. W: M. Panfil, A. Szablewski (red.), Metody wyceny spółki. Perspektywa klienta i inwestora. Warszawa: Poltext, 179–194.
  33. Walczak, W. (2010). Znaczenie niematerialnych zasobów w procesach budowania wartości rynkowej przedsiębiorstwa. E-mentor, 4 (36). Pobrane z: https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/775 (dostęp: 12.02.2021).
  34. Werner, M., Witzel, M. (2005). Zarządzanie organizacją wirtualną. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  35. Wosiek, M. (2015). Integrowanie rozwoju kapitału ludzkiego i kapitału społecznego jako wyzwanie polskiej gospodarki. Ekonomia XXI wieku – Economics of the 21st Century, 1 (5), 68–89.