Rola rachunkowości zarządczej w projektowaniu innowacyjnych modeli biznesu

Main Article Content

Getruda Krystyna Świderska
Marcin Pielaszek
Monika Raulinajtys-Grzybek

Abstrakt

Innowacyjny model biznesu w literaturze jest definiowany jako model, który umożliwia identyfikowanie szans na innowacje w każdym aspekcie opisywanym przez model biznesu. Artykuł prezentuje obszary zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej przy tworzeniu oraz wdrażaniu tego typu modeli. Na podstawie analizy szablonu modelu biznesu określono obszary, w których rachunkowość zarządcza pozwala na wprowadzenie innowacji. Opisane zostały narzędzia, które mogą być wykorzystane dla pozyskania informacji o poszczególnych obszarach.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Świderska, G. K., Pielaszek, M., & Raulinajtys-Grzybek, M. (2017). Rola rachunkowości zarządczej w projektowaniu innowacyjnych modeli biznesu. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 44(3), 11–21. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4687
Dział
Dział główny

Bibliografia

Bis J. [2013], Innowacyjny model biznesowy – sposób na zwiększenie przewagi konkurencyjnej, w: Modele biznesowe, B. Kożuch (red.), Łódź, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.

Brzóska J. [2014], Innowacje jako czynnik dynamizujący modele biznesowe, Gliwice, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.

Chesbrough H., Rosenbloom R.S. [1996], The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spinoff Companies, Harvard Business School, https://pdfs.semanticscholar.org, dostęp 24/11/2016.

Cookins G. [1996], Activity-Based Cost Management Making It Work, Mc-Graw-Hill.

Cooper R., Slagmulder R. [1997], Target Costing and Value Engineering, New Jersey, IMA Foundation for Applied Research.

Drzewiecki J. [2011], Model biznesu a strategia organizacji: podobieństwa, różnice, „Nauki o zarządzaniu”, t. 8, nr 2016, Wyd. UE we Wrocławiu, s. 335-344.

Edvinsson L. [1997], Developing Intellectual Capital at Scandia, ”Long Range Planning”, No. 30.

Epstein M.J., Manzoni J.F. [1997], The Balanced Scorecard and Tableau de Bord: a global perspective on translating strategy into action, INSEAD, 1997/63/AC/SM, p. 3.

IBM [2006], Expanding the Innovation Horizon: The Global CEO Study 2006, IBM Global Business Services, http://www-07.ibm.com, dostęp 24/11/2016.

Gierszewska G., Romanowska M. [2002], Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa, PWE.

Goldratt E.M. [2007], Cel II To nie przypadek, Warszawa, MintBooks.

IIRC [2013 a], Business Model Background Paper for , 2013, http://integratedreporting.org, dostęp 24/11/2016.

IIRC [2013 b], The International Framework, 2013, http://integratedreporting.org, dostęp 24/11/2016.

Kaplan R.S., Anderson S.R. [2008], Rachunek kosztów działań sterowany czasem, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kaplan R.S., Cooper R. [2002], Zarządzanie kosztami i efektywnością, Kraków, Oficyna Ekonomiczna.

Kaplan R.S., Norton D.P. [1992], The Balanced Scorecard – Measures that Drive Performance, “Harvard Business Review”, January-February.

Miller J.A. [2000], Zarządzanie kosztami działań, Warszawa, WIG-Press.

Nogalski B. [2011], Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, w: Krytycznie i twórczo o zarządzaniu: wybrane zagadnienia, W. Kieżun (red.), Warszawa, Oficyna a Wolters Kluwer Business, 445-460.

Obłój K. [2002], Tworzywo sztucznych strategii, Warszawa, PWE.

Osterwalder A., Pigneur Y. [2012], Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Gliwice, Helion, s. 46.

Pisano P., Pironti M., Rieple A. [2015], Identify Innovative Business Models: Can Innovative Business Models Enable Players to React to Ongoing or Unpredictable Trends?, “Entrepreneurship Research Journal”, Vol. 5(3), p. 181-199.

Shank J.K., Govindarajan V. [1993], Strategic Cost Management, The Free Press.

Shapiro B., Rangan K., Moriarty R., Ross E. [1987], Manage Customers for Profits (Not Just Sales), “Harvard Business Review”, September-October.

Stoilkovska A., Ristovska N., Gramatnikovski S. [2015], Innovative Business Models a Factor for Competitive Advantage of the Companies, “UTMS Journal of Economics”, Vol. 6(1), p. 135-146.

Świderska G.K. (red.) [2017], Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Warszawa, MAC Consulting/Difin.

Świderska G.K. (red.) [2004], Obiektowy rachunek kosztów działań – koncepcja i wykorzystanie, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.

Teece J.D. [2010], Business models, business strategy and innovation, “Long Range Planning”, Vol. 43(2-3), p. 172-194.