Geobiznes

Teresa Pakulska (1), Małgorzata Poniatowska-Jaksch (2)
(1) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska,
(2) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

Abstrakt

Rewolucja informacyjna sprawiła, że przedsiębiorstwa działają zarówno w przestrzeni tra-dycyjnej, jak i wirtualnej. Ten drugi wymiar zmienia istniejące w przeszłości modele biznesu, a tym samym implikuje konieczność nieco odmiennego niż w czasach rewolucji przemysło-wej spojrzenia na znaczenie otoczenia i jego rolę w kształtowaniu przewag konkurencyj-nych przedsiębiorstwa. W artykule została przedstawiona autorska propozycja analityczna holistycznego spojrzenia na biznes, określona jako geobiznes. U podstaw tej koncepcji znajdują się trzy założenia: każda działalność gospodarcza prowadzona jest w geoprzestrze-ni, rynek, na którym konkurują przedsiębiorstwa, ewoluuje w kierunku rynku otwartego, pomiędzy geoprzestrzenią i biznesem istnieją silne współzależności.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Accenture [2016], Accenture Technology Vision 2016, Report, www.accenture.com/pl-pl/insighttechnology-trends-2016, dostęp 12/11/2016.

Begg D., Fischer S., Dornbusch R. [2007], Mikroekonomia, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Chen St. [2005], Strategic Management of e-Business, West Sussex, John Wiley & Sons Ltd.

Cieślik J. [2011], Internacjonalizacja młodych innowacyjnych firm, Warszawa, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dobbs R., Ramaswamy S., Stephenson E., Viguerie S.P. [2014], Management intuition for the next 50 years, McKinsey & Company, September.

Hatch M. [2002], Teoria organizacji, Warszawa, PWN.

Hirt M., Willmott P. [2014], Strategic principles for competing in the digital age, McKinsey & Company.

Hook L. [2016], Review – ’The Sharing Economy’, by Arun Sundararajan, “Financial Times”, June 22

IBnGR [2013], Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2013, raport, Instytut Badań nad Gospodarka Rynkową, Warszawa.

Kotler Ph., Amstrong G., Saunders J., Wong V. [2002], Marketing. Podręcznik europejski, Warszawa, PWE.

Kuciński K. [2013], Geograficzna perspektywa gospodarki, w: Geografia ekonomiczna, K. Kuciński (red.), Warszawa, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer business.

McKinsey [2011], Internet matters: The Net’s sweeping impact on growth, jobs, and prosperity, Report McKinsey Global Institute, May.

McKinsey [2012], Manufacturing the future: The next era of global growth and innovation, Report, McKinsey Global Institute, November.

Nottebohm O., Manyika J., Bughin J., Chui M., Syed A.R. [2012], Online and upcoming: The Internet’s impact on aspiring countries, Mc Kinsey Global Institute.

Olanrewaju T., Smaje K., Willmott P. [2014], The seven traits of effective digital enterprises, McKinsey & Company, May.

PAIiIZ [2015], Atrakcyjność inwestycyjna regionów 2015, raport, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Warszawa.

Pakulska T. [2014], Ryzyko lokalizacji przedsiębiorstw w warunkach gospodarki cyfrowej, w: Gospodarka w sieciach relacji, R. Sobiecki (red.), Lublin, KUL.

Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. [2009], Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.

Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. [2015], Non-Equity Modes as International Business Strategy. From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing.

Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. [2016], Dekompozycja globalnego łańcucha wartości jako narzędzie realizacji strategii, w: Narzędzia w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W kierunku nowego myślenia strategicznego, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.

Teluk T. [2004], IT w firmie, Gliwice, Helion.

WEB Index [2016], http://thewebindex.org, dostęp 12/11/2016.

WEF [2016], The Global Competitiveness Report 2015-2016, World Economic Forum, http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2015-2016, dostęp 12/11/2016.

Wielki J. [2012], Modele wpływu przestrzeni elektronicznej na organizacje gospodarcze, Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

World Bank [2016], Doing Business, Report, World Bank, www.doingbusiness.org/reports/globalreports/doing-business-2016.

Autor

Teresa Pakulska
Małgorzata Poniatowska-Jaksch
Pakulska, T., & Poniatowska-Jaksch, M. (2017). Geobiznes. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 43(2), 9–20. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4674

Article Details

Metrics