Atrakcyjność inwestycyjna Polski – prawda i mity

Teresa Pakulska (1), Małgorzata Poniatowska-Jaksch (2)
(1) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska,
(2) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

Abstrakt

Polska zajmuje relatywnie wysokie pozycje w rankingach atrakcyjności inwestycyjnej, co sprzyja pozyskiwaniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ). Celem opracowania jest pokazanie, w jakim zakresie napływ BIZ przekłada się na zmiany prowadzące do poprawy innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Z przedstawionych rozważań wynika, iż Polska gospodarka nie w pełni wykorzystuje swój potencjał. Struktura napływającego kapitału podnosi innowacyjność, ale nie wpływa to na zmiany pozycji polskiej gospodarki na arenie międzynarodowej. Zdaniem autorek należy podnieść efektywność polityki państwa, poprzez dokładniejszą specyfikację potencjalnego inwestora w stosunku do krajowych celów gospodarczych, jak też podjąć działania w kierunku zmierzenia ponoszonych nakładów na pozyskanie inwestorów zagranicznych. W pracy zastosowano metody analityczno-opisowe oparte na studiach literatury zagranicznej i krajowej. Dla potrzeb realizacji celu, w warstwie empiryczno-analitycznej dokonano oceny koncentracji kapitału zagranicznego w Polsce według sekcji i działów PKD, jak też zastosowano algorytm badawczy mający na celu typologię gospodarczych efektów BIZ.

Bibliografia

Read More

Autor

Teresa Pakulska
Małgorzata Poniatowska-Jaksch
Pakulska, T. ., & Poniatowska-Jaksch, . M. . . (2013). Atrakcyjność inwestycyjna Polski – prawda i mity. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 28(3), 5–14. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2175

Article Details

Metrics