Special purpose vehicle in the process of commercialisation of the results of scientific research conducted at universities

Main Article Content

Anna Marszałek

Abstract

In the knowledge-based economy, there is a very strong interpenetration between economy and science, while technology is becoming the basic production factor. The transfer of knowledge and related technology is not a one-way process. More and more often, academic centres are becoming convinced that building relations with the world of business is necessary for them. The article attempts to characterize the special purpose vehicle with particular emphasis on its role in the process of commercialisation of the scientific research results. Its final stage is the establishment of a spin-off enterprise, especially in the field of new technologies. The stages of the creation of such projects are presented, as well as possible models of their functioning. The article also stresses the characteristics of their relations with universities or research institutions. The last part of the considerations is devoted to an instruments presenting market entry strategies with a new venture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marszałek, A. (2020). Special purpose vehicle in the process of commercialisation of the results of scientific research conducted at universities. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 54(1), 57–68. https://doi.org/10.33119/KNoP.2020.54.1.5
Section
Articles

References

1. Benneworth P., D. Charles, University Spin-off Policies and Economic Development in Less Successful Regions: Learning from Two Decades of Policy Practice.
2. Brush C., Greene P., Hart M. (2001), From Initial Idea to Unique Advantage: The Entrepreneurial Challenge of Constructing a Resource Base, “Academy of Management Executive”, No. 15 (1).
3. Gans J., Scott E. L., Stern S. (2018), Strategia dla start-upów, “Harvard Business Review”, czerwiec.
4. Greco M., Grimaldi M., Scarabotti L., Schiraldi M. M. (2013), The Sources of Competitive Advantage in University Spin-Offs : a Case-Study, “Journal of Technology Management and Innovation”, Vol. 8, Issue 3.
5. Izdebski H., Zieliński J. M. (2019), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Wolters Kluwer.
6. „Mała” ustawa o innowacyjności – nowe prawo i korzyści dla biotechnologii, https://biotechnologia.pl/biotechnologia/mala-ustawa-o-innowacyjnosci-nowe-prawo-i-korzysci-dla-biotechnologii,17032 (dostęp: 11.02.2020).
7. Marszałek A. (2019), Główni aktorzy uczestniczący w transferze technologii towarzyszącym komercjalizacji wiedzy, „Marketing i Rynek”, nr 3.
8. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Spin-off czy spin-out ?, https://www.ncbr.gov.pl/potrzebujewiedzy-firma/aktualnosci/szczegoly/news/spin-off-czy-spin-out-51233/ (dostęp: 11.02.2020).
9. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (2016), Komercjalizacja B+R dla praktyków 2016. Prawo, podatki, księgowość, Warszawa.
10. Ndonzuan F.N., Pirnay F., Surlemont B. (2002), A Stage Model of Academic Spin-Off Creation, “Technovation”, No. 22.
11. Orłowski J., Salamonowicz M., Instrumenty wsparcia działalności badawczo-rozwojowej oraz komercjalizacji jej wyników w tzw. „Małej ustawie o innowacyjności”.
12. Pattnaik P.N., Pandey S.C. (2014), University Spinoffs: What, Why and How?, “Technology Innovation Management Review”, December.
13. Podobieństwa i różnice w funkcjonowaniu spółki z o.o. i spółki akcyjnej, http://www.kodeksspolek.pl/artykul,1577,17198,podobienstwa-i-roznice-w-funkcjonowaniu-spolki-z-oo-i-spolki.html (dostęp: 13.02.2020).
14. Shah N., Sabet B., Lum J. (2018), Stwórz coś i zacznij sprzedawać, “Harvard Business Review”, 2018.
15. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Spin-off czy spin-out ?, https://www.ncbr.gov.pl/potrzebujewiedzy-firma/aktualnosci/szczegoly/news/spin-off-czy-spin-out-51233/ (dostęp: 11.02.2020).
16. UNISPIN (2000), Good Practice Guide, University of Twente, Enschede 1999, w: Support of University Spin-off Companies, P. van der Sijde, J. van Tilburg, “Entrepreneurship and Innovation”, February.
17. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r., Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz. U. 2018, poz. 1668.
18. Vantrappen H., Polastro E. (2015), How to Know if a Spin-Off Will Succeed?, “Harvard Business Review”, 24th February 2015, https://hbr.org/2015/02/how-to-know-if-a-spin-off-will-succeed (dostęp: 12.02.2020).
19. Vohora A., Wright M., Lockett A. (2004), Critical Junctures in the Development of University High- Tech Spinout Companies, “Research Policy”, No. 33.
20. Zachara S.A., van de Velde E., Larrañeta B. (2007), Knowledge Conversion Capability and the Performance of Corporate and University Spin-Offs, “Industrial and Corporate Change”, Vol. 16.