Kondycja niemieckich koncernów motoryzacyjnych wobec przemian strukturalnych globalnego przemysłu motoryzacyjnego

Martyna Górecka (1), Mariusz Lipski (2)
(1) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska,
(2) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

Abstrakt

W artykule podjęto temat dorobku badań nad transformacją oraz zmianami strukturalnymi w europejskim sektorze motoryzacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem rynku niemieckiego. W opracowaniu sformułowano tezę, zgodnie z którą postępujące przemiany strukturalne w istotny sposób wpływają na kondycję i perspektywy rozwoju niemieckich koncernów motoryzacyjnych, co znajduje odzwierciedlenie w ich strategiach biznesowych oraz wynikach finansowych. Po przeprowadzeniu analizy stwierdzono, że postawiona teza została potwierdzona. Zidentyfikowane uwarunkowania wywierają presję na przedsiębiorstwa do intensyfikacji wydatków na działalność badawczo-rozwojową oraz wdrażanie innowacyjnych technologii. Jednocześnie niemieccy producenci zmagają się z wyzwaniami wynikającymi ze spadku wolumenów produkcji oraz obniżającej się produktywności, co dodatkowo komplikuje procesy transformacyjne w tym sektorze.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

ACEA [2022], The automobile industry. Pocket guide 2022/2023, https://www.acea.auto/files/

ACEA_Pocket_Guide_2022-2023.pdf (dostęp: 27.03.2025).

ACEA [2023], Interactive map – automobile assembly and production plants in Europe, https://www.acea.auto/figure/interactive-map-automobile-assembly-and-production-plants-in-europe/ (dostęp: 29.03.2025).

ACEA [2024], Economic and market report global and EU auto industry: Full year 2023, https://www.acea.auto/files/Economic_and_Market_Report-Full_year_2023.pdf (dostęp: 27.03.2025).

ACEA [2025], Economic and market report global and EU auto industry: Full year 2024, https://www.acea.auto/files/Economic_and_Market_Report-Full_year-2024.pdf (dostęp: 27.03.2025).

Belniak M. [2015], Factors stimulating internationalization of firms: An attempted holistic synthesis, “Entrepreneurial Business and Economics Review”, vol. 3 (2), https://doi.org/10.15678/EBER.2015.030209.

Bendel A., Haipeter T. [2022], Doppelte transformation: Auswirkungen des ökologischen und digitalen wandels in energieintensiven betrieben und herausforderungen für die interessenvertretung, https://www.arbeit-umwelt.de/wp-content/uploads/Studie_Doppelte-Transformation-Auswirkungen-des-oekologischen-und-digitalen-Wandels_final.pdf (dostęp: 24.03.2025).

Blatt B. [2017], Research of the German automotive industry, „Latgale National Economy Research“, vol. 1 (9), https://doi.org/10.17770/lner2017vol1.9.2675 (dostęp: 27.03.2025).

Blöcker A. [2015], Industrielle wertschöpfungsketten: Herausforderungen für das deutsche industriemodell am beispiel der automobilindustrie, WSI Mitteilungen, https://www.wsi.de/data/wsimit_2015_07_bloecker.pdf (dostęp: 2.04.2025).

BMW Group [2022a], Electro-offensive and number one in premium segment: BMW Group posts strong sales for 2021, https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0364013EN/electro- offensive-and-number-one in-premium-segment: – bmw-group-posts-strong-sales-for-2021?language=en (dostęp: 2.04.2025).

BMW Group [2022b], BMW Group significantly increases Group earnings and net profit, https:// www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0372853EN/bmw-group-significantlyincreases-group-earnings-and-net-profit?language=en (dostęp: 27.03.2025).

Boewe J., Schulten J. [2023], Die transformation der globalen automobilindustrie: Trends, deutungen, sozialökologische handlungsstrategien, https://www.rosalux.de/fileadmin/rls_uploads/pdfs/Studien/Studie_Transformation_Automobilitaet.pdf (dostęp: 27.03.2025).

Böhm S., Jones C., Land C., Paterson M. [2006], Introduction: Impossibilities of automobility, “Sociological Review“, vol. 54 (1), https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2006.00634.x (dostęp: 28.03.2025).

Brunnengraeber A., Haas T. [2020], Der verkehr in der transformation. Das auto von heute und die mobilität von morgen – ein einleitender beitrag, w: Brunnengraeber A., Haas T. (red.), Baustelle elektromobilität: Sozialwissenschaftliche perspektiven auf die transformation der (auto-) mobilität, transcript Verlag.

Cornet A., Heuss R., Schaufuss P., Tschiesner A. [2023], A road map for Europe’s automotive industry, McKinsey&Company, https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/ our-insights/a-road-map-for-europes-automotive-industry (dostęp: 27.03.2025).

EEA [2024a], Annual European Union greenhouse gas inventory 1990–2022 and inventory document 2024, https://www.eea.europa.eu/en/analysis/publications/annual-european-uniongreenhouse-gas-inventory (dostęp: 27.03.2025).

EEA [2024b], CO2 emissions performance of new passenger cars in Europe, https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/co2‑performance-of-new-passenger (dostęp: 27.03.2025).

ETA [2024], Future of automotive value creation in Germany, https://expertenkreis-automobilwirtschaft.de/media/pages/home/veroeffentlichungen/cee68931b4-1738665517/20250123_eta-wertschopfung-a4_engl_final.pdf (dostęp: 27.03.2025).

FES [2015], The future of the German automotive industry. Structural change in the automotive industry: Challenges and perspectives, https://library.fes.de/pdf-files/wiso/12165.pdf (dostęp: 23.03.2025).

GTAI [2024], Industry overview: The automotive industry in Germany, https://www.gtai.de/resource/blob/64100/e57f02360902a7b14996ebbc78579a75/20241010_IO_Automotive_WEB.pdf (dostęp: 27.03.2025).

IEA [2024a], Global EV Outlook 2024. Moving towards increased affordability, https://iea.blob.core.windows.net/assets/a9e3544b-0b12-4e15‑b407-65f5c8ce1b5f/GlobalEVOutlook2024.pdf (dostęp: 27.03.2025).

IEA [2024b], Trends in electric cars, https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trendsin-electric-cars (dostęp: 25.03.2025).

IEA [2025], The battery industry has entered a new phase, https://www.iea.org/commentaries/thebattery-industry-has-entered-a-new-phase (dostęp: 27.03.2025).

Jaffe A. B., Palmer K. [1997], Environmental regulation and innovation: A panel data study, “The Review of Economics and Statistics”, vol. 79 (4), https://doi.org/10.1162/003465397557196 (dostęp: 2.04.2025).

Komisja Europejska [2021], Annual single market report 2021, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021SC0351 (dostęp: 27.03.2025).

Komisja Europejska [2024a], The future of European competitiveness. Part B: In-depth analysis and recommendations, https://commission.europa.eu/document/download/ec1409c1‑d4b4-4882-8bdd-3519f86bbb92_en?filename=The%20future%20of%20European%20competitiveness_%20In-depth%20analysis%20and%20recommendations_0.pdf (dostęp: 27.03.2025).

Komisja Europejska [2024b], Cła tymczasowe na pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym z Chin, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_24_3630 (dostęp: 4.03.2025).

Kopiński D. [2023], Afrykańskie surowce krytyczne i bezpieczeństwo ekonomiczne Unii Europejskiej, Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa, https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2023/08/Surowce-Afryki.pdf (dostęp: 2.04.2025).

Kratz A., Zenglein M. J., Brown A., Sebastian G., Meyer A. [2024], Dwindling investments become more concentrated – Chinese FDI in Europe: 2023 Update, Mercator Institute for China Studies, https://merics.org/en/report/dwindling-investments-become-more-concentrated-chinesefdi-europe-2023‑update (dostęp: 2.04.2025).

Leoncikas T., Hurley J., Adascalitei D., Weber T., Litardi C., Hingre G., Rapiti D., Kerckhofs P., Appler F. [2025], Employment in the EU’s automotive sector, Eurofound.

Lindsey T. [2011], Sustainable principles: Common values for achieving sustainability, “Journal of Cleaner Production”, vol. 19, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2010.10.014 (dostęp: 2.04.2025).

Mastini R., Kallis G., Hickel J. [2021], A Green New Deal without growth?, “Ecological Economics”, vol. 179, art. 106832, https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2020.106832 (dostęp: 30.03.2025).

Mayer T., Vicard V., Wibaux P. [2024], Will Chinese auto export boom transform into local production in Europe?, CEPII, https://www.cepii.fr/PDF_PUB/pb/2024/pb2024-45.pdf (dostęp: 3.04.2025).

Mazzocco I., Sebastian G. [2023], Electric shock: Interpreting China’s electric vehicle export boom,

CSIS, https://csis-website-prod.s3.amazonaws.com/s3fs-public/2023-09/230914_%20Mazzocco_Electric_Shock_0.pdf?VersionId=K6uzcQ4XIwonrOA8AdgQexE1rMFRNDjk (dostęp: 23.03.2025).

Mercedes-Benz [2022], Fact sheet for Q4 and full year 2021, https://group.mercedesbenz.com/dokumente/investoren/berichte/geschaeftsberichte/mercedes-benz/mercedes-benz-ir-factsheetq4-2021.pdf (dostęp: 27.03.2025).

Morgan C., Pasurka C., Shadbegian R., Belova A., Casey B. [2023], Estimating the cost of environmental regulations and technological change with limited information, “Ecological Economics”, vol. 204, art. 107550, https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2022.107550 (dostęp: 27.03.2025).

Mule L., Belingheri P., Bonaccorsi A. [2021], Strategic alliances in the electromobility sector, E3S Web of Conferences 238, 07001, https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123807001 (dostęp: 2.04.2025).

Nettekoven Z. [2023], Automotive industry transformation and industrial policy in the EU and

Germany: A critical perspective, European Academy of Work at Goethe University Frankfurt, https://www.ipe-berlin.org/fileadmin/institut-ipe/Dokumente/Working_Papers/ipe_working_paper_208.pdf (dostęp: 27.03.2025).

Nindl E., Napolitano L., Confraria H., Rentocchini F., Fako P., Gavigan J., Tuebke A. [2024], The 2024 EU industrial R&D investment scoreboard, Publications Office of the European Union, Luksemburg, https://data.europa.eu/doi/10.2760/0775231 (dostęp: 27.03.2025).

OICA [b.d.], https://www.oica.net/category/production-statistics/2015‑statistics/ (dostęp: 20.03.2025).

OICA [2024], World motor vehicle production by country/region and type, https://www.oica.net/wp-content/uploads/By-country-region-2023.pdf (dostęp: 4.04.2025).

Pardi T. [2022], Heavier, faster and less affordable cars. The consequence of EU regulations for car emissions, ETUI, Bruksela, https://www.etui.org/sites/default/files/2022–11/Heavier%2C%20faster%20and%20less%20affordable%20cars-The%20consequence%20of%20EU%20regulations%20for%20car%20emissions-2022.pdf (dostęp: 3.04.2025).

Pavlinek P. [2015], Foreign direct investment and the development of the automotive industry in central and eastern Europe, w: Galgoczi B., Drahokoupil J., Bernaciak M. (red.), Foreign investment in eastern and southern Europe after 2008 – Still a lever of growth?, ETUI, Bruksela.

Pavlinek P., Domański B., Guzik R. [2009], Industrial upgrading through foreign direct investment in Central European automotive manufacturing, “European Urban and Regional Studies”, vol. 16 (1), https://doi.org/10.1177/0969776408098932 (dostęp: 29.03.2025).

Pekao [2019], Nowa era motoryzacji: Jak odnajdzie się w niej polski przemysł? https://www.pekao.com.pl/dam/jcr:51e16c3b-2395-415f-941f-55180feef776/nowa_era_motoryzacji_final.pdf (dostęp: 27.03.2025).

Pelle A., Tabajdi G. [2021], Covid-19 and transformational megatrends in the European automotive industry: Evidence from business decisions with a Central and Eastern European focus, „Entrepreneurial Business and Economics Review”, vol. 9 (4), https://doi.org/10.15678/EBER. 2021.090402 (dostęp: 24.03.2025).

Puls T., Fritsch M. [2020], Eine branche unter druck – die bedeutung der autoindustrie für Deutschland, Institut der Deutschen Wirtschaft, https://www.iwkoeln.de/fileadmin/user_upload/Studien/Report/PDF/2020/IW-Report_2020_Autoindustrie.pdf (dostęp: 27.03.2025).

Rechnitzer J., Hausmann R., Toth T. [2017], Insight into the Hungarian automotive industry in international comparison, “Financial and Economic Review”, vol. 16 (1), https://en-hitelintezetiszemle.mnb.hu/letoltes/janos-rechnitzer-robert hausmann-tamas-toth.pdf (dostęp: 27.03.2025).

Teipen C., Jha P., De Conti B. [2023], Dynamics in the automotive industry in Germany, Brazil and India – changes triggered by the COVID-19 pandemic, “European Journal of Economics and Economic Policies”, vol. 22 (1), https://doi.org/10.4337/ejeep.2023.0118 (dostęp: 27.03.2025).

Urry J. [2004], The ‘system’ of automobility, „Theory, Culture & Society“, vol. 21 (4/5), https://doi.org/10.1177/0263276404046059 (dostęp: 27.03.2025).

Vandermeeren F. [2024], Understanding EU-China exposure. Single market economics briefs, KE, https://single-market economy.ec.europa.eu/document/download/bba45fa7-5086-4656-9f0f-6751dc85f845_en?filename=EconomicBrief_4_ETBD_23004ENN_V2.pdf (dostęp: 27.03.2025).

VDA [2024a], Annual figures. New registrations, https://www.vda.de/en/news/facts-and-figures/annual-figures/new registrations (dostęp: 2.04.2025).

VDA [2024b], Production abroad of passenger cars, https://www.vda.de/en/news/facts-and-figures/annual-figures/automobile production (dostęp: 27.03.2025).

VDA [2025], Annual figures. Exports, https://www.vda.de/en/news/facts-and-figures/annual-figures/exports (dostęp: 27.03.2025).

Vosta M., Kocourek A. [2017], Competitiveness of the European automobile industry in the global context, „Politics in Central Europe“, vol. 13 (1), https://doi.org/10.1515/pce-2016-0023 (dostęp: 4.04.2025).

Autor

Martyna Górecka
Mariusz Lipski
Górecka, M., & Lipski, M. (2025). Kondycja niemieckich koncernów motoryzacyjnych wobec przemian strukturalnych globalnego przemysłu motoryzacyjnego. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 76(2), 85–106. https://doi.org/10.33119/KNOP.2025.76.2.5

Article Details

Metrics