Kondycja niemieckich koncernów motoryzacyjnych wobec przemian strukturalnych globalnego przemysłu motoryzacyjnego
Abstrakt
W artykule podjęto temat dorobku badań nad transformacją oraz zmianami strukturalnymi w europejskim sektorze motoryzacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem rynku niemieckiego. W opracowaniu sformułowano tezę, zgodnie z którą postępujące przemiany strukturalne w istotny sposób wpływają na kondycję i perspektywy rozwoju niemieckich koncernów motoryzacyjnych, co znajduje odzwierciedlenie w ich strategiach biznesowych oraz wynikach finansowych. Po przeprowadzeniu analizy stwierdzono, że postawiona teza została potwierdzona. Zidentyfikowane uwarunkowania wywierają presję na przedsiębiorstwa do intensyfikacji wydatków na działalność badawczo-rozwojową oraz wdrażanie innowacyjnych technologii. Jednocześnie niemieccy producenci zmagają się z wyzwaniami wynikającymi ze spadku wolumenów produkcji oraz obniżającej się produktywności, co dodatkowo komplikuje procesy transformacyjne w tym sektorze.
Full Text
Bibliografia
ACEA [2022], The automobile industry. Pocket guide 2022/2023, https://www.acea.auto/files/
ACEA_Pocket_Guide_2022-2023.pdf (dostęp: 27.03.2025).
ACEA [2023], Interactive map – automobile assembly and production plants in Europe, https://www.acea.auto/figure/interactive-map-automobile-assembly-and-production-plants-in-europe/ (dostęp: 29.03.2025).
ACEA [2024], Economic and market report global and EU auto industry: Full year 2023, https://www.acea.auto/files/Economic_and_Market_Report-Full_year_2023.pdf (dostęp: 27.03.2025).
ACEA [2025], Economic and market report global and EU auto industry: Full year 2024, https://www.acea.auto/files/Economic_and_Market_Report-Full_year-2024.pdf (dostęp: 27.03.2025).
Belniak M. [2015], Factors stimulating internationalization of firms: An attempted holistic synthesis, “Entrepreneurial Business and Economics Review”, vol. 3 (2), https://doi.org/10.15678/EBER.2015.030209.
Bendel A., Haipeter T. [2022], Doppelte transformation: Auswirkungen des ökologischen und digitalen wandels in energieintensiven betrieben und herausforderungen für die interessenvertretung, https://www.arbeit-umwelt.de/wp-content/uploads/Studie_Doppelte-Transformation-Auswirkungen-des-oekologischen-und-digitalen-Wandels_final.pdf (dostęp: 24.03.2025).
Blatt B. [2017], Research of the German automotive industry, „Latgale National Economy Research“, vol. 1 (9), https://doi.org/10.17770/lner2017vol1.9.2675 (dostęp: 27.03.2025).
Blöcker A. [2015], Industrielle wertschöpfungsketten: Herausforderungen für das deutsche industriemodell am beispiel der automobilindustrie, WSI Mitteilungen, https://www.wsi.de/data/wsimit_2015_07_bloecker.pdf (dostęp: 2.04.2025).
BMW Group [2022a], Electro-offensive and number one in premium segment: BMW Group posts strong sales for 2021, https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0364013EN/electro- offensive-and-number-one in-premium-segment: – bmw-group-posts-strong-sales-for-2021?language=en (dostęp: 2.04.2025).
BMW Group [2022b], BMW Group significantly increases Group earnings and net profit, https:// www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0372853EN/bmw-group-significantlyincreases-group-earnings-and-net-profit?language=en (dostęp: 27.03.2025).
Boewe J., Schulten J. [2023], Die transformation der globalen automobilindustrie: Trends, deutungen, sozialökologische handlungsstrategien, https://www.rosalux.de/fileadmin/rls_uploads/pdfs/Studien/Studie_Transformation_Automobilitaet.pdf (dostęp: 27.03.2025).
Böhm S., Jones C., Land C., Paterson M. [2006], Introduction: Impossibilities of automobility, “Sociological Review“, vol. 54 (1), https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2006.00634.x (dostęp: 28.03.2025).
Brunnengraeber A., Haas T. [2020], Der verkehr in der transformation. Das auto von heute und die mobilität von morgen – ein einleitender beitrag, w: Brunnengraeber A., Haas T. (red.), Baustelle elektromobilität: Sozialwissenschaftliche perspektiven auf die transformation der (auto-) mobilität, transcript Verlag.
Cornet A., Heuss R., Schaufuss P., Tschiesner A. [2023], A road map for Europe’s automotive industry, McKinsey&Company, https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/ our-insights/a-road-map-for-europes-automotive-industry (dostęp: 27.03.2025).
EEA [2024a], Annual European Union greenhouse gas inventory 1990–2022 and inventory document 2024, https://www.eea.europa.eu/en/analysis/publications/annual-european-uniongreenhouse-gas-inventory (dostęp: 27.03.2025).
EEA [2024b], CO2 emissions performance of new passenger cars in Europe, https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/co2‑performance-of-new-passenger (dostęp: 27.03.2025).
ETA [2024], Future of automotive value creation in Germany, https://expertenkreis-automobilwirtschaft.de/media/pages/home/veroeffentlichungen/cee68931b4-1738665517/20250123_eta-wertschopfung-a4_engl_final.pdf (dostęp: 27.03.2025).
FES [2015], The future of the German automotive industry. Structural change in the automotive industry: Challenges and perspectives, https://library.fes.de/pdf-files/wiso/12165.pdf (dostęp: 23.03.2025).
GTAI [2024], Industry overview: The automotive industry in Germany, https://www.gtai.de/resource/blob/64100/e57f02360902a7b14996ebbc78579a75/20241010_IO_Automotive_WEB.pdf (dostęp: 27.03.2025).
IEA [2024a], Global EV Outlook 2024. Moving towards increased affordability, https://iea.blob.core.windows.net/assets/a9e3544b-0b12-4e15‑b407-65f5c8ce1b5f/GlobalEVOutlook2024.pdf (dostęp: 27.03.2025).
IEA [2024b], Trends in electric cars, https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trendsin-electric-cars (dostęp: 25.03.2025).
IEA [2025], The battery industry has entered a new phase, https://www.iea.org/commentaries/thebattery-industry-has-entered-a-new-phase (dostęp: 27.03.2025).
Jaffe A. B., Palmer K. [1997], Environmental regulation and innovation: A panel data study, “The Review of Economics and Statistics”, vol. 79 (4), https://doi.org/10.1162/003465397557196 (dostęp: 2.04.2025).
Komisja Europejska [2021], Annual single market report 2021, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021SC0351 (dostęp: 27.03.2025).
Komisja Europejska [2024a], The future of European competitiveness. Part B: In-depth analysis and recommendations, https://commission.europa.eu/document/download/ec1409c1‑d4b4-4882-8bdd-3519f86bbb92_en?filename=The%20future%20of%20European%20competitiveness_%20In-depth%20analysis%20and%20recommendations_0.pdf (dostęp: 27.03.2025).
Komisja Europejska [2024b], Cła tymczasowe na pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym z Chin, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_24_3630 (dostęp: 4.03.2025).
Kopiński D. [2023], Afrykańskie surowce krytyczne i bezpieczeństwo ekonomiczne Unii Europejskiej, Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa, https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2023/08/Surowce-Afryki.pdf (dostęp: 2.04.2025).
Kratz A., Zenglein M. J., Brown A., Sebastian G., Meyer A. [2024], Dwindling investments become more concentrated – Chinese FDI in Europe: 2023 Update, Mercator Institute for China Studies, https://merics.org/en/report/dwindling-investments-become-more-concentrated-chinesefdi-europe-2023‑update (dostęp: 2.04.2025).
Leoncikas T., Hurley J., Adascalitei D., Weber T., Litardi C., Hingre G., Rapiti D., Kerckhofs P., Appler F. [2025], Employment in the EU’s automotive sector, Eurofound.
Lindsey T. [2011], Sustainable principles: Common values for achieving sustainability, “Journal of Cleaner Production”, vol. 19, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2010.10.014 (dostęp: 2.04.2025).
Mastini R., Kallis G., Hickel J. [2021], A Green New Deal without growth?, “Ecological Economics”, vol. 179, art. 106832, https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2020.106832 (dostęp: 30.03.2025).
Mayer T., Vicard V., Wibaux P. [2024], Will Chinese auto export boom transform into local production in Europe?, CEPII, https://www.cepii.fr/PDF_PUB/pb/2024/pb2024-45.pdf (dostęp: 3.04.2025).
Mazzocco I., Sebastian G. [2023], Electric shock: Interpreting China’s electric vehicle export boom,
CSIS, https://csis-website-prod.s3.amazonaws.com/s3fs-public/2023-09/230914_%20Mazzocco_Electric_Shock_0.pdf?VersionId=K6uzcQ4XIwonrOA8AdgQexE1rMFRNDjk (dostęp: 23.03.2025).
Mercedes-Benz [2022], Fact sheet for Q4 and full year 2021, https://group.mercedesbenz.com/dokumente/investoren/berichte/geschaeftsberichte/mercedes-benz/mercedes-benz-ir-factsheetq4-2021.pdf (dostęp: 27.03.2025).
Morgan C., Pasurka C., Shadbegian R., Belova A., Casey B. [2023], Estimating the cost of environmental regulations and technological change with limited information, “Ecological Economics”, vol. 204, art. 107550, https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2022.107550 (dostęp: 27.03.2025).
Mule L., Belingheri P., Bonaccorsi A. [2021], Strategic alliances in the electromobility sector, E3S Web of Conferences 238, 07001, https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123807001 (dostęp: 2.04.2025).
Nettekoven Z. [2023], Automotive industry transformation and industrial policy in the EU and
Germany: A critical perspective, European Academy of Work at Goethe University Frankfurt, https://www.ipe-berlin.org/fileadmin/institut-ipe/Dokumente/Working_Papers/ipe_working_paper_208.pdf (dostęp: 27.03.2025).
Nindl E., Napolitano L., Confraria H., Rentocchini F., Fako P., Gavigan J., Tuebke A. [2024], The 2024 EU industrial R&D investment scoreboard, Publications Office of the European Union, Luksemburg, https://data.europa.eu/doi/10.2760/0775231 (dostęp: 27.03.2025).
OICA [b.d.], https://www.oica.net/category/production-statistics/2015‑statistics/ (dostęp: 20.03.2025).
OICA [2024], World motor vehicle production by country/region and type, https://www.oica.net/wp-content/uploads/By-country-region-2023.pdf (dostęp: 4.04.2025).
Pardi T. [2022], Heavier, faster and less affordable cars. The consequence of EU regulations for car emissions, ETUI, Bruksela, https://www.etui.org/sites/default/files/2022–11/Heavier%2C%20faster%20and%20less%20affordable%20cars-The%20consequence%20of%20EU%20regulations%20for%20car%20emissions-2022.pdf (dostęp: 3.04.2025).
Pavlinek P. [2015], Foreign direct investment and the development of the automotive industry in central and eastern Europe, w: Galgoczi B., Drahokoupil J., Bernaciak M. (red.), Foreign investment in eastern and southern Europe after 2008 – Still a lever of growth?, ETUI, Bruksela.
Pavlinek P., Domański B., Guzik R. [2009], Industrial upgrading through foreign direct investment in Central European automotive manufacturing, “European Urban and Regional Studies”, vol. 16 (1), https://doi.org/10.1177/0969776408098932 (dostęp: 29.03.2025).
Pekao [2019], Nowa era motoryzacji: Jak odnajdzie się w niej polski przemysł? https://www.pekao.com.pl/dam/jcr:51e16c3b-2395-415f-941f-55180feef776/nowa_era_motoryzacji_final.pdf (dostęp: 27.03.2025).
Pelle A., Tabajdi G. [2021], Covid-19 and transformational megatrends in the European automotive industry: Evidence from business decisions with a Central and Eastern European focus, „Entrepreneurial Business and Economics Review”, vol. 9 (4), https://doi.org/10.15678/EBER. 2021.090402 (dostęp: 24.03.2025).
Puls T., Fritsch M. [2020], Eine branche unter druck – die bedeutung der autoindustrie für Deutschland, Institut der Deutschen Wirtschaft, https://www.iwkoeln.de/fileadmin/user_upload/Studien/Report/PDF/2020/IW-Report_2020_Autoindustrie.pdf (dostęp: 27.03.2025).
Rechnitzer J., Hausmann R., Toth T. [2017], Insight into the Hungarian automotive industry in international comparison, “Financial and Economic Review”, vol. 16 (1), https://en-hitelintezetiszemle.mnb.hu/letoltes/janos-rechnitzer-robert hausmann-tamas-toth.pdf (dostęp: 27.03.2025).
Teipen C., Jha P., De Conti B. [2023], Dynamics in the automotive industry in Germany, Brazil and India – changes triggered by the COVID-19 pandemic, “European Journal of Economics and Economic Policies”, vol. 22 (1), https://doi.org/10.4337/ejeep.2023.0118 (dostęp: 27.03.2025).
Urry J. [2004], The ‘system’ of automobility, „Theory, Culture & Society“, vol. 21 (4/5), https://doi.org/10.1177/0263276404046059 (dostęp: 27.03.2025).
Vandermeeren F. [2024], Understanding EU-China exposure. Single market economics briefs, KE, https://single-market economy.ec.europa.eu/document/download/bba45fa7-5086-4656-9f0f-6751dc85f845_en?filename=EconomicBrief_4_ETBD_23004ENN_V2.pdf (dostęp: 27.03.2025).
VDA [2024a], Annual figures. New registrations, https://www.vda.de/en/news/facts-and-figures/annual-figures/new registrations (dostęp: 2.04.2025).
VDA [2024b], Production abroad of passenger cars, https://www.vda.de/en/news/facts-and-figures/annual-figures/automobile production (dostęp: 27.03.2025).
VDA [2025], Annual figures. Exports, https://www.vda.de/en/news/facts-and-figures/annual-figures/exports (dostęp: 27.03.2025).
Vosta M., Kocourek A. [2017], Competitiveness of the European automobile industry in the global context, „Politics in Central Europe“, vol. 13 (1), https://doi.org/10.1515/pce-2016-0023 (dostęp: 4.04.2025).
Autor
Prawa autorskie (c) 2025 Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.