Glocalization and management

Main Article Content

Kazimierz Kuciński

Abstract

The economy spatial organization is a result of the trend towards concentration and a tendency to distraction. Although globalization leads to the global economic space homogenization, but simultaneously leads to the concentration of economic and social life in a relatively small number of sites whose locations are specially attractive. It is therefore essential to reconcile the local interests with the regional, national, international and global ones, but eluding to remain a “scansen”, and to become a colony. The author discusses the essence of the glocalization phenomenon as a “reverse” of the globalization. He draws attention to the changes in management, which occur in the economy and in its entities operating at the local level, which this process enforces. This is of particular importance in view of the disaggregation of national economic space and atomization of its components, at this stage of its development and advance-ment, implied by globalization, the author stresses.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kuciński, K. (2015). Glocalization and management. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 36(3), 9–19. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2102
Section
Articles

References

1. Barber B. [2014], Gdyby burmistrzowie rządzili światem, Warszawa, Wydawnictwo MUZA.
2. Bauman Z. [2007], Tożsamość, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Bieńczyk M. [2012], Nieśmiertelność melancholijna, O Wagnerze i melancholii romantycznej,
„Latający Holender” Ryszarda Wagnera, Warszawa, Teatr Wielki Opera Narodowa.
4. Clark G.L., Feldman W.P., Gertler W.S. [2003] (eds.), The Oxford Handbook of Economic Geography,
Oxford-New York, Oxford University Press.
5. Domański R. [1982], Teoretyczne podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa, PWE.
6. Flassbeck H. [2013], Rozbić skarbonki, wywiad udzielony J. Żakowskiemu, „Polityka”, nr 28(2915),
10.07-16.07.2013.
7. Haque Khondker H. [2004], Glocalization as Globalization: Evolution of Sociological Concept,
„Bangladesh e-Journal of Sociology”, Vol. 1, No. 2, July.
8. Kotler Ph. [2004], Marketing od A do Z, Warszawa, PWE.
9. Kuciński K. [2004] (red.), Ekonomiczne i społeczne aspekty globalizacji, Materiały i Prace IFGN,
tom XC, Oficyna Wydawnicza SGH.
10. Kuciński K. [2009] (red.), Geografia ekonomiczna, Kraków, Wolters Kluwer.
11. Kuciński K. [2011 a] (red.), Glokalizacja, Warszawa, Difin.
12. Kuciński K. [2011 b], Glokalizacja jako indygenizacja globalizacji, „Rocznik Żyrardowski”, tom IX.
13. Kuciński K. [2014] (red.), Ryzyko lokalizacji przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa, CeDeWu.
14. Kuciński K. [2015] (red.), Lokalizacyjne uwarunkowania bezpieczeństwa ekonomicznego przedsiębiorstw,
Warszawa, CeDeWu.
15. Naisbitt J. [1997], Megatrendy, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
16. Nederveen Pietrese J. [2004], Globalization and Culture, Lanham Maryland, Rowman and
Littlefield.
17. Robertson R. [1992], Globalization: Social Theory and Global Culture, London, Sage.
18. Robertson R. [1995], Glocalization: Time-space and Homogenity-heterogenity, in: Global Modernities,
Featherstone M., Lash S., Robertson R. (eds.), London, Sage.
19. Stiglitz J. [2004], Globalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
20. Sun Zi [2003], Sztuka wojenna, Kraków, Etiuda.