Glokalizacja a zarządzanie
Main Article Content
Abstrakt
Organizacja przestrzenna gospodarki jest wypadkową tendencji do koncentracji i tendencji do dekoncentracji. Choć globalizacja prowadzi do homogenizacji globalnej przestrzeni ekonomicznej, to jednocześnie prowadzi do koncentracji działalności gospodarczej i życia społecznego w relatywnie małej liczbie miejsc o szczególnej atrakcyjności lokalizacyjnej. Istotne zatem jest, aby pogodzić interes lokalny z regionalnym, krajowym, międzynarodowym i globalnym, nie pozostając zaściankiem, ani też nie stając się kolonią. Autor omawia istotę zjawiska glokalizacji, jako „rewersu” globalizacji. Zwraca uwagę na zmiany w zarządzaniu, jakim podlegają gospodarka i podmioty gospodarcze działające na poziomie lokalnym, które ten proces wymusza. Ma to szczególne znaczenie wobec implikowanej przez globalizację, na obecnym etapie jej rozwoju i zaawansowania, dezagregacji narodowych przestrzeni ekonomicznych oraz atomizacji składowych tych przestrzeni – podkreśla autor.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
2. Bauman Z. [2007], Tożsamość, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Bieńczyk M. [2012], Nieśmiertelność melancholijna, O Wagnerze i melancholii romantycznej,
„Latający Holender” Ryszarda Wagnera, Warszawa, Teatr Wielki Opera Narodowa.
4. Clark G.L., Feldman W.P., Gertler W.S. [2003] (eds.), The Oxford Handbook of Economic Geography,
Oxford-New York, Oxford University Press.
5. Domański R. [1982], Teoretyczne podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa, PWE.
6. Flassbeck H. [2013], Rozbić skarbonki, wywiad udzielony J. Żakowskiemu, „Polityka”, nr 28(2915),
10.07-16.07.2013.
7. Haque Khondker H. [2004], Glocalization as Globalization: Evolution of Sociological Concept,
„Bangladesh e-Journal of Sociology”, Vol. 1, No. 2, July.
8. Kotler Ph. [2004], Marketing od A do Z, Warszawa, PWE.
9. Kuciński K. [2004] (red.), Ekonomiczne i społeczne aspekty globalizacji, Materiały i Prace IFGN,
tom XC, Oficyna Wydawnicza SGH.
10. Kuciński K. [2009] (red.), Geografia ekonomiczna, Kraków, Wolters Kluwer.
11. Kuciński K. [2011 a] (red.), Glokalizacja, Warszawa, Difin.
12. Kuciński K. [2011 b], Glokalizacja jako indygenizacja globalizacji, „Rocznik Żyrardowski”, tom IX.
13. Kuciński K. [2014] (red.), Ryzyko lokalizacji przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa, CeDeWu.
14. Kuciński K. [2015] (red.), Lokalizacyjne uwarunkowania bezpieczeństwa ekonomicznego przedsiębiorstw,
Warszawa, CeDeWu.
15. Naisbitt J. [1997], Megatrendy, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
16. Nederveen Pietrese J. [2004], Globalization and Culture, Lanham Maryland, Rowman and
Littlefield.
17. Robertson R. [1992], Globalization: Social Theory and Global Culture, London, Sage.
18. Robertson R. [1995], Glocalization: Time-space and Homogenity-heterogenity, in: Global Modernities,
Featherstone M., Lash S., Robertson R. (eds.), London, Sage.
19. Stiglitz J. [2004], Globalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
20. Sun Zi [2003], Sztuka wojenna, Kraków, Etiuda.