The value of social enterprise in the market system of civil society

Main Article Content

Ewelina Florczak
https://orcid.org/0000-0002-5958-7163

Abstract

The article presents the concept of the value model of a social enterprise in the market system of civil society. The essence of the article is to isolate the elements of the model determining the location of a social enterprise in the market environment, as well as to isolate the relationships between these elements. The article indicates the need to define the areas of parameterization of the social added value of a social enterprise, which ultimately determine its value on the market. The main idea is based on taking into account such components of the model as demand, supply, consumer and social and consumer needs.
The text focuses on key problem threads:
1. Locating a social enterprise in the market system.
2. Isolation of key elements related to a social enterprise in the market system.
3. Defining the role of individual system elements in the functioning of social enterprises.
4. Determining the specificity of the relationship in the market system between the social enterprise and separate elements of the system.
5. Determining the place of generating social added value in the system.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Florczak, E. (2024). The value of social enterprise in the market system of civil society. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 70(4), 19–35. https://doi.org/10.33119/KNoP.2023.70.4.2 (Original work published December 22, 2023)
Section
Articles

References

Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. [2014], Mikroekonomia, PWE, Warszawa.

Brdulak A. [2014], The importance of sustainable development – the ecological aspekt, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, z. 1 (39).

Brdulak J., Florczak E. [2016], Uwarunkowania działalności przedsiębiorstw społecznych w Polsce, Oficyna Uczelni Łazarskiego, Warszawa.

Brdulak J., Florczak E. [2021], Usytuowanie przedsiębiorstwa społecznego w gospodarce, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 1–2, Oficyna Uczelni Łazarskiego.

Brdulak J., Florczak E. [2022], Przedsiębiorstwo społeczne w ujęciu ustawy o ekonomii społecznej versus teoria i praktyka gospodarcza, „Studia Ekonomiczne i Regionalne”, vol. 15 (4).

Brdulak J., Florczak E., Gardziński T. [2020], Przedsiębiorstwo społeczne elementem współczesnego ładu gospodarki kapitalistycznej, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2(55), Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Duliniec A. [2011], Finansowanie przedsiębiorstwa. Strategie i instrumenty, PWE, Warszawa.

Florczak E. [2011], Przedsiębiorstwo społeczne w teorii konfirmy, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 3 (20), Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Florczak E. [2023], Mierniki społecznej wartości dodanej w kontekście zrównoważonego rozwoju, w: Florczak E. (red.), Zrównoważony rozwój jako trend kształtujący współczesną gospodarkę, C. H. Beck, Warszawa.

Jurek M., Rybacki R. [2014], Model homo oeconomicus i jego dostosowanie do współczesnych uwarunkowań, „Studia Ekonomiczne”, nr 180, cz. 1, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Kowalczyk S. [2023], Niemoc braci ekonomistów czy natura praw, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 1 (67), Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Kramer T. [1989], Rynek, reforma, równowaga, PWN, Warszawa.

Mynarski S. [1976], Cybernetyczne aspekty analizy rynku, PWN, Warszawa.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Innowacyjne narzędzia finansowe w rozwoju przedsiębiorstw o oddziaływaniu społecznym” (opinia rozpoznawcza) (2022/C194/07).

Pacut A. [2022], Rozwój przedsiębiorczości społecznej w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Teichmann E. [1989], Polityka transportowa: EWG-RWPG-Polska, PWN, Warszawa.

The Social Business Initiative z 2011.

Wojcieska L. [2014], Współczesna koncepcja homo socio-oeconomicus, „Studia Ekonomiczne”, nr 180, cz. 1, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.