Atrakcyjność inwestycyjna Polski – prawda i mity

Main Article Content

Teresa Pakulska
Małgorzata Poniatowska-Jaksch

Abstrakt

Polska zajmuje relatywnie wysokie pozycje w rankingach atrakcyjności inwestycyjnej, co sprzyja pozyskiwaniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ). Celem opracowania jest pokazanie, w jakim zakresie napływ BIZ przekłada się na zmiany prowadzące do poprawy innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Z przedstawionych rozważań wynika, iż Polska gospodarka nie w pełni wykorzystuje swój potencjał. Struktura napływającego kapitału podnosi innowacyjność, ale nie wpływa to na zmiany pozycji polskiej gospodarki na arenie międzynarodowej. Zdaniem autorek należy podnieść efektywność polityki państwa, poprzez dokładniejszą specyfikację potencjalnego inwestora w stosunku do krajowych celów gospodarczych, jak też podjąć działania w kierunku zmierzenia ponoszonych nakładów na pozyskanie inwestorów zagranicznych. W pracy zastosowano metody analityczno-opisowe oparte na studiach literatury zagranicznej i krajowej. Dla potrzeb realizacji celu, w warstwie empiryczno-analitycznej dokonano oceny koncentracji kapitału zagranicznego w Polsce według sekcji i działów PKD, jak też zastosowano algorytm badawczy mający na celu typologię gospodarczych efektów BIZ.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Pakulska, T. ., & Poniatowska-Jaksch, . M. . . (2013). Atrakcyjność inwestycyjna Polski – prawda i mity. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 28(3), 5–14. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2175
Dział
Dział główny

Bibliografia

1. Bojarski W., Ocena efektywności publicznych przedsięwzięć gospodarczych, [w:] Efektywność przedsięwzięć publicznych i rozwój gospodarczy, Soroka P. (red.), Oficyna Wydawnicza WSZSW, Warszawa 2004, s. 17, 27-28.
2. Bukowski M., Śniegocki A., Potencjał i bariery polskiej innowacyjności, IBS, Warszawa 2012, s. 18.
3. Creative Economy Report 2008, UNCTAD, Geneva, New York 2008, p. 13.
4. Creativity and Prosperity: The Global Creativity Index, Florida R. (ed.), Martin Prosperity Institute, 2011, p. 40.
5. Domański B., Korporacje ponadnarodowe a miejsce (region), [w:] Współczesne problemy i koncepcje teoretyczne badań przestrzenno-ekonomicznych, Czyż T., Rogacki H., (red.), KPZK PAN, Warszawa 2005, s. 135.
6. IT: ocena konkurencyjności 2011, http://www.egospodarka.pl/ (dostęp 15 luty 2013).
7. Markusen J.R., The boundaries of multinational enterprises and the theory of international trade, “Journal of Economic Perspectives“, 1995, No. 9, pp. 169-189.
8. Pakulska T., Podatność innowacyjna na napływ zagranicznego kapitału technologicznie intensywnego,„Monografie i Opracowania”, nr 536, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2005, s. 21-30, 80-85, 117-134.
9. Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Europie Środkowowschodniej. Koncentracja kapitału zagranicznego w Polsce, „Monografie i Opracowania” nr 519, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2004, s. 86-87.
10. Puczkowski B., Ocena efektywności wykorzystania środków publicznych na tle rozwoju polskich przedsiębiorstw, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011, s. 16-39.
11. Śladkowski A., Skowronek-Mielczarek A., Procesy innowacyjne a wykorzystanie offshoringu w przedsiębiorstwach, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, 2010, nr 4 (17) październik-grudzień.
12. The Global Competitiveness Index 2012-2013, Schwab K., (ed.), World Economic Forum, Geneva 2012, pp. 3-8.
13. World Investment Report 2011. Non-Equity Modes of International Production and Development, UNCTAD, Geneva, New York 2011, pp. 123-125.
14. World Investment Report 2012. Towards a New Generation of Investment Policies, UNCTAD, Geneva, New York 2012, pp. 197-198.