Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule omówiono zasady i mechanizmy zarządzania norweskim systemem oświaty z punktu widzenia jego podstawowego celu, tj. zapewnienia równych warunków nauczania dla wszystkich dzieci, niezależnie od ich pochodzenia i statusu społeczno-ekonomicznego ucznia. Norwegia uchodzi za przykład państwa, w którym na politykę edukacyjną nie oddziaływał silnie nurt neoliberalizmu ekonomicznego oraz idee modernizacji sektora publicznego w duchu nowego zarządzania publicznego. Norweski system oświaty cechuje się natomiast znacznym poziomem zdecentralizowania - lokalne struktury samorządowe odpowiedzialne są za zapewnienie miejsc do realizacji prawa do edukacji przedszkolnej, obowiązku szkolnego i prawa do nauki. Znakomita większość uczniów pobiera naukę w szkołach publicznych. Odnotowuje się jednak niewielki, lecz systematycznie wzrastający, udział sektora niepublicznego w oświacie oraz przypadki wykorzystywania instrumentów z zakresu kontraktowania usług publicznych, a także partnerstwa publiczno-prywatnego.

Słowa kluczowe

neoliberalizm nowe zarządzanie publiczne oświata publiczna prywatyzacja decentralizacja szkoły prywatne dotowane neoliberalism New Public Management public education privatization decentralisation grant-aided private schools

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Majchrowicz-Jopek , E. (2017) „O «prywatyzacji» oświaty w Królestwie Norwegii”, Studia z Polityki Publicznej, 4(2(14), s. 35–63. doi: 10.33119/KSzPP.2017.2.2.

Referencje

Read More