Treść głównego artykułu

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest omówienie dotychczasowego wpływu programu Rodzina 500+ na trzy obszary: liczbę urodzeń, ubóstwo w rodzinach z dziećmi i aktywność zawodową rodziców (zwłaszcza matek) małych dzieci. Wykorzystano dostępne dane statystyczne oraz wyniki kilku badań na ten temat. Wyniki analiz pokazały, że nowe świadczenie obniżyło poziom ubóstwa wśród rodzin z dziećmi, zwiększyło liczbę urodzeń – choć może to być efekt przejściowy i związany także z innych zmianami wprowadzanymi w latach 2013–2016 – a także zmniejszyło aktywność zawodową, głównie kobiet.

Słowa kluczowe

Rodzina 500 ubóstwo rynek pracy dzietność “Family 500 ” poverty labour market fertility

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Ruzik-Sierdzińska, A. . (2018) „Krótkookresowe skutki programu Rodzina 500+”, Studia z Polityki Publicznej, 5(1(17), s. 63–75. doi: 10.33119/KSzPP.2018.1.4.

Metrics

Referencje

  1. Arak, P. (2016). Pro-family Policy in Poland and around the World, Central European Financial Observer. https://financialobserver.eu/poland/profamily-policy-in-poland-and-aroundthe-world/, dostęp 10.04.2018.
  2. Atkinson, T., Cantillon, B., Marlier, E. i Nolan, B. (2002). Social Indicators – the EU and Social Inclusion. Oxford: Oxford University Press.
  3. Bargu, A. i Morgandi, M. (2018). Can Mothers Afford to Work in Poland? Labor Supply Incentives of Social Benefits and Childcare Costs. Policy Research Working Paper, No. 8295. World Bank: Washington, DC.
  4. CBOS (2013). Postawy prokreacyjne Polek, Raport nr BS/29/2013. Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej: Warszawa.
  5. CBOS (2018). Postrzeganie programu Rodzina 500 plus, prezentacja z konferencji. https://www.cbos.pl/PL/wydarzenia/66_konferencja/Rodzina_500plus_CBOS_2018.pdf, dostęp 10.04.2018.
  6. Deniszczuk, L. i Sajkiewicz, B. (1997). Kategoria minimum egzystencji, w: S. Golinowska, Polska bieda II. Kryteria – Ocena – Przeciwdziałanie. IPiSS: Warszawa.
  7. Drange, N. i Rege, M. (2013). Trapped at Home: The Effect of Mothers’ Temporary Labour Market Exits on their Subsequent Work Career. Labour Economics, 24 October: 125–136.
  8. Golinowska, S. i Sowa-Kofta, A. (2017). Combating Poverty through Family Gash Benefits: on the First Results of the Programme “Family 500+” in Poland. Polityka Społeczna, nr 1: 7–13.
  9. GUS (2017a). Rocznik Demograficzny 2017. GUS: Warszawa.
  10. GUS (2017b). Budżety gospodarstw domowych w 2016 r. GUS: Warszawa.
  11. GUS (2017c). Ubóstwo w Polsce w latach 2015 i 2016. GUS:Warszawa.
  12. Lalive, R. i Zweimüller, J. (2009). How Does Parental Leave Affect Fertility and Return to Work?
  13. Evidence from Two Natural Experiments. The Quarterly Journal of Economics, Vol. 24, No. 3: 1363–1402.
  14. Luci-Greulich, A. i Thévenon, O. (2013). The Impact of Family Policies on Fertility Trends in Developed Countries. European Journal of Population, Vol. 29, No. 4: 387–416.
  15. Magda, I., Kielczewska, A. i Brandt N. (2018). The “Family 500+” Child Allowance and Female Labour Supply in Poland. IBS Working Papers, No. 1. Instytut Badań Strukturalnych: Warszawa
  16. Myck, M. (2016). Estimating Labour Supply Response to the Introduction of the Family 500+ Programme, CenEA Working Paper, No. 1.
  17. Panek, T. (2011). Ubóstwo, wykluczenie społeczne i nierówności, Oficyna Wydawnicza SGH: Warszawa.
  18. Popiołek, A. (2017). 23mld zł kosztuje budżet program “Rodzina 500 plus”. Opłaca się?. Gazeta Wyborcza, 2.04.
  19. Ruzik-Sierdzińska, A. (2017). Czy program “Rodzina 500+” wywołał efekt na rynku pracy?.
  20. Analiza 2017/15. Instytut Obywatelski: Warszawa.
  21. Steiber, N. (2007). The Linkages between Work and Family: State of Knowledge and Policy Implications. Equal.Soc. Policy Paper, Vol. 2.
  22. Szarfenberg, R. (2017). Wpływ świadczenia wychowawczego (500+) na ubóstwo ogółem i ubóstwo dzieci na podstawie mikrosymulacji. http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pdf/wplyw500+.pdf
  23. Uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (2016), druk sejmowy nr 216.