Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł jest próbą prześledzenia zmian zachodzących w szkolnictwie zawodowym w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem możliwości lokalnych i regionalnych działań wspierających szkolnictwo zawodowe. Propozycje zawarte w tekście wynikają z eksperckich doświadczeń autorki związanych z realizacją projektów na rzecz wsparcia szkolnictwa zawodowego. Prezentowany model wsparcia szkolnictwa zawodowego jest obecnie realizowany przez Białostocką Fundację Kształcenia Kadr na terenie miasta Białegostoku i powiatu białostockiego jako Centrum Kompetencji Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego (BOF). Doświadczenia w realizacji projektu i jego skuteczność są na tyle uniwersalne, że projekt będzie wdrażany na terenie całego województwa podlaskiego. Może stanowić też wzorzec dla samorządowych jednostek publicznych prowadzących szkoły zawodowe.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo „Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies” zapewnia dostęp do treści artykułów w trybie otwartego dostępu (Open Access) na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Więcej informacji: Polityka Open Access czasopisma "Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies"
Referencje
- Analiza szkolnictwa zawodowego w województwie łódzkim. Badania wykonane na potrzeby interwencji w ramach Osi XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020(2017). Łódź: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/39180/Analiza-sytuacji-szkolnictwa-zawodowego.pdf
- Dane GUS za pierwszy kwartał 2017 roku wskazują, że w roku szkolnym 2016/ 2017 kształcą w kierunkach zawodowych 1663 zasadnicze szkoły zawodowe – 58 673 uczniów i 1905 techników – 143 162 uczniów, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku-szkolnym-20162017,1,12.html
- Dz. U. 2004, nr 256, poz. 2572 z późn. zm.
- Górniak, J. (2015). Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań, na podstawie badań bilans kapitału ludzkiego 2010–2015. Warszawa–Kraków: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
- Jas, M. i Łysak, K. (2009). Fundusze unijne dla oświaty: Jak budować programy rozwojowe szkół, by edukacja była skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Warszawa: Fundacja Fundusz Współpracy.
- Juchnicka, M. (red.) (2015). Czas na staż, dobre praktyki dualnego systemu kształcenia w branży turystycznej. Białystok: BFKK.
- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomicznospołecznego i Komitetu Regionów „Pracując wspólnie na rzecz młodych Europejczyków – Wezwanie do działania w sprawie bezrobocia osób młodych”. Bruksela, 19.06.2013.
- Krajowa Konferencja Zespołu Ekspertów ECVET „Edukacja z praktyką – partnerstwo na rzecz dualnego kształcenia zawodowego, Warszawa, 20 listopada 2017.
- Myszka, S. (2009). Kierunki zmiany w rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego w Polsce,
- Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru, innowacyjnej wiedzy, umiejętności i kompetencji. Biuletyn Informacyjny Samorządowego Centrum Edukacji w Tarnowie, nr 19: 88–89.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. Dz. U z dnia 16 maja 2014 r., poz. 622, tekst jednolity, § 3 pkt 2.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach. Dz. U. 2017, poz. 860.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r., w sprawie nadzoru pedagogicznego. Dz. U. 2009, nr 168, poz. 1324.
- Symela, K. (2009). Modułowe kształcenie zawodowe w Polsce – elementy diagnozy. Warszawa: KOWEZiU.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Dz. U. 2017, poz. 59.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. Dz. U. 2017, poz. 60.
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Dz. U. 2004, nr 99, poz. 1001 z poźn. zm.
Referencje
Analiza szkolnictwa zawodowego w województwie łódzkim. Badania wykonane na potrzeby interwencji w ramach Osi XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020(2017). Łódź: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/39180/Analiza-sytuacji-szkolnictwa-zawodowego.pdf
Dane GUS za pierwszy kwartał 2017 roku wskazują, że w roku szkolnym 2016/ 2017 kształcą w kierunkach zawodowych 1663 zasadnicze szkoły zawodowe – 58 673 uczniów i 1905 techników – 143 162 uczniów, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku-szkolnym-20162017,1,12.html
Dz. U. 2004, nr 256, poz. 2572 z późn. zm.
Górniak, J. (2015). Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań, na podstawie badań bilans kapitału ludzkiego 2010–2015. Warszawa–Kraków: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jas, M. i Łysak, K. (2009). Fundusze unijne dla oświaty: Jak budować programy rozwojowe szkół, by edukacja była skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Warszawa: Fundacja Fundusz Współpracy.
Juchnicka, M. (red.) (2015). Czas na staż, dobre praktyki dualnego systemu kształcenia w branży turystycznej. Białystok: BFKK.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomicznospołecznego i Komitetu Regionów „Pracując wspólnie na rzecz młodych Europejczyków – Wezwanie do działania w sprawie bezrobocia osób młodych”. Bruksela, 19.06.2013.
Krajowa Konferencja Zespołu Ekspertów ECVET „Edukacja z praktyką – partnerstwo na rzecz dualnego kształcenia zawodowego, Warszawa, 20 listopada 2017.
Myszka, S. (2009). Kierunki zmiany w rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego w Polsce,
Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru, innowacyjnej wiedzy, umiejętności i kompetencji. Biuletyn Informacyjny Samorządowego Centrum Edukacji w Tarnowie, nr 19: 88–89.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. Dz. U z dnia 16 maja 2014 r., poz. 622, tekst jednolity, § 3 pkt 2.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach. Dz. U. 2017, poz. 860.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r., w sprawie nadzoru pedagogicznego. Dz. U. 2009, nr 168, poz. 1324.
Symela, K. (2009). Modułowe kształcenie zawodowe w Polsce – elementy diagnozy. Warszawa: KOWEZiU.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Dz. U. 2017, poz. 59.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. Dz. U. 2017, poz. 60.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Dz. U. 2004, nr 99, poz. 1001 z poźn. zm.