Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł jest propozycją bilansu procesów reformowania szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990–2015 i 2016–2018 (kiedy przygotowywano projekt tzw. Ustawy 2.0) oraz wynikającej z tych analiz oceny rodzimej „sztuki reformowania”. W efekcie przyjęcia perspektywy nauk o polityce publicznej w centrum uwagi autorki znalazły się kwestie wchodzące w zakres formułowania polityki publicznej, tj. polityki rozwoju i programowania strategicznego, projektowania prawa i towarzyszących mu konsultacji społecznych. Ponadto artykuł omawia trzy dokonane próby i jedną obecnie projektowaną próbę reformowania szkolnictwa wyższego w kontekście zasad ekonomii politycznej reform uznawanych na świecie za wzorzec. Długi, bo niemal 30‑letni okres objęty analizami umożliwił na ich podstawie wnioski dotyczące ewolucji polityki szkolnictwa wyższego uwypuklające problem jej jakości (standardów) jako polityki publicznej. Główna teza, zweryfikowana z pomocą koncepcji ekonomii politycznej reform, dotyczy widocznego uczenia się reguł tworzenia polityki publicznej przez decydentów w trakcie kolejnych reform szkolnictwa wyższego w Polsce (jest to jednak uczenie się dość wolne i niedostateczne albo nieefektywne).

Słowa kluczowe

polityka publiczna polityka szkolnictwa wyższego reforma szkolnictwa wyższego prawo o szkolnictwie wyższym public policy higher education policy higher education reform higher education law

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Dziedziczak-Foltyn, A. . (2018) „Reformy w polskim szkolnictwie wyższym po 1990 r. w świetle nauki o polityce publicznej”, Studia z Polityki Publicznej, 5(2(18), s. 9–23. doi: 10.33119/KSzPP.2018.2.1.

Referencje

Read More

Inne teksty tego samego autora